Okok, het is dus in 14 uur gedaan op een roeifiets (door Derk Thijs). Ik heb ook geluiden gehoord van 13 uur nog wat, op een ligfiets vanuit Amsterdam.
We zijn inmiddels wat maanden verder en het begon weer te kriebelen. Ons nieuwe streven Parijs-Delft is binnen de 13 uur.
Hiervoor zijn we nu een speciale fiets aan het bouwen. Een rug aan rug ligtandem met korte draaicirkel. Zie www.paris-delft.nl voor meer informatie over de fiets en de vorige tochten.
We willen Trondheim-Oslo er dit jaar ook mee rijden.
vrolijke fietsgroeten!
Daan
wie verbreekt Delft - Parijs in 18 uur?
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Mooie website zeg, erg professioneel opgezet, de voorbereidingen ook. Eigenlijk wil ik de fiets, wanneer hij af is, weleens in werkelijkheid aanschouwen. Als ik het goed heb moeten jullie een kruissnelheid van over de 40 bereiken om Parijs in 13 uur te bereiken. Steden vormen dus een knelpunt, houden jullie hier in de route speciaal rekening mee of is er een 'officiele' route?
Ja komen kijken bij de finish kan natuurlijk.
Maar ook tussendoor ben je welkom. Voorlopig is de fiets nog wel in aanbouw. Op de site zullen we de vorderingen laten zien.
Ja inderdaad. Op de lange rechte stukken moet er tegen de 50 gereden gaan worden. De route die we tot nu toe gereden hebben (zie kaart op de site) heeft als voordeel dat we 'm redelijk goed kennen en heeft als nadeel dat de pont Vlissingen-Breskens niet wil wachten. Ook is er nog een pontje tussen Roozenburg en Maassluis.
Als we deze onzekerheden willen vermijden moet je voor een korte route door Rotterdam en Antwerpen, en misschien meer grote steden..Binnenkort gaan we uitzoeken of dat sneller zal zijn.
Maar ook tussendoor ben je welkom. Voorlopig is de fiets nog wel in aanbouw. Op de site zullen we de vorderingen laten zien.
Ja inderdaad. Op de lange rechte stukken moet er tegen de 50 gereden gaan worden. De route die we tot nu toe gereden hebben (zie kaart op de site) heeft als voordeel dat we 'm redelijk goed kennen en heeft als nadeel dat de pont Vlissingen-Breskens niet wil wachten. Ook is er nog een pontje tussen Roozenburg en Maassluis.
Als we deze onzekerheden willen vermijden moet je voor een korte route door Rotterdam en Antwerpen, en misschien meer grote steden..Binnenkort gaan we uitzoeken of dat sneller zal zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door zodanig op 28 Januari 2007
Ja inderdaad. Op de lange rechte stukken moet er tegen de 50 gereden gaan worden.
Voor die snelheden zou ik toch aan een stroomlijn gaan denken, zeker met een 3wieler. Dhr Jacobs, aan wie jullie refereren had die 13 uur ook niet zonder een stroomlijn gered. De man rijdt nog steeds wedstrijden op een Rug Aan Rug tandem, en kan wellicht wat tips geven, maar ik neem aan dat jullie al contact hebben gehad? Indien niet heb ik wel een telefoonnummer.
Ja inderdaad. Op de lange rechte stukken moet er tegen de 50 gereden gaan worden.
Voor die snelheden zou ik toch aan een stroomlijn gaan denken, zeker met een 3wieler. Dhr Jacobs, aan wie jullie refereren had die 13 uur ook niet zonder een stroomlijn gered. De man rijdt nog steeds wedstrijden op een Rug Aan Rug tandem, en kan wellicht wat tips geven, maar ik neem aan dat jullie al contact hebben gehad? Indien niet heb ik wel een telefoonnummer.
Zodanig,
ziet er zeker goed uit! Het is een ambitieus plan dat een goede voorbereiding vergt.
Waarom heb je voor een 3wiel r-a-r gekozen? Bedenk wel dat die vaak langzamer zijn dan de 2wielers. Een ander heikel punt is de krachten die op de voorwielen komen te staan bij scherpe bochten, bijvoorbeeld in afdalingen. Volgens de web-site heb je dit probleem omzeild door de hellende wielen.
Verder ken je de greenspeed en trice vast wel.
Als het binnen 13 uur lukt verwachten we natuurlijk wel een mooie reportage in het ligfietsblad!
succes!
p.s. ik dacht dat trondheim-oslo geen ligfietsers meer accepteert sinds Bram Moens een editie gewonnen had?
ziet er zeker goed uit! Het is een ambitieus plan dat een goede voorbereiding vergt.
Waarom heb je voor een 3wiel r-a-r gekozen? Bedenk wel dat die vaak langzamer zijn dan de 2wielers. Een ander heikel punt is de krachten die op de voorwielen komen te staan bij scherpe bochten, bijvoorbeeld in afdalingen. Volgens de web-site heb je dit probleem omzeild door de hellende wielen.
Verder ken je de greenspeed en trice vast wel.
Als het binnen 13 uur lukt verwachten we natuurlijk wel een mooie reportage in het ligfietsblad!
succes!
p.s. ik dacht dat trondheim-oslo geen ligfietsers meer accepteert sinds Bram Moens een editie gewonnen had?
Haha die Bram ook, maar opzich hebben we ons van de week nog ingeschreven; in het noors. Er stond nergens voor zover begrijpelijk dat het per sé op een racefiets/mountainbike moest. Ik weet wel dat er een speciaal klassement voor tandems is. Misschien dat we onder die noemer mogen vallen. Eenmaal betaald zullen ze je aan de start toch niet weigeren lijkt me?
Het plan van de drie wielen komt voort uit de manoeuvreerbaarheid. Een ligtandem is al gauw erg lang. In Parijs fietsen en voor een stoplicht en dan af willen slaan zou met een lange wielbasis (a la M5 double d) gewoonweg niet kunnen. Door de wielbasis te verkleinen en door te kantelen hebben we een kleinere draaicirkel.
Verder is de rolweerstand van drie banden ten opzichte van twee relatief klein als ook naar de luchtweerstand kijkt boven de 40 km/u. Ook kan er lager gezeten worden, daardoor is het effect van zijwind (wat bij tandems redelijk groot is) verkleint ten opzichte van een hoge smalle (lig)fiets.
Vandaar dus... maar het heeft inderdaad niet alleen voordelen.
Aan de reportages wordt overigens ook gewerkt. Of de bladen willen happen is nog even de vraag... maar wie de juiste connecties heeft, of is, mag zich melden!
Bedankt trouwens voor al jullie enthousiasme en meedenken.
mvg
Daan
www.paris-delft.nl
Het plan van de drie wielen komt voort uit de manoeuvreerbaarheid. Een ligtandem is al gauw erg lang. In Parijs fietsen en voor een stoplicht en dan af willen slaan zou met een lange wielbasis (a la M5 double d) gewoonweg niet kunnen. Door de wielbasis te verkleinen en door te kantelen hebben we een kleinere draaicirkel.
Verder is de rolweerstand van drie banden ten opzichte van twee relatief klein als ook naar de luchtweerstand kijkt boven de 40 km/u. Ook kan er lager gezeten worden, daardoor is het effect van zijwind (wat bij tandems redelijk groot is) verkleint ten opzichte van een hoge smalle (lig)fiets.
Vandaar dus... maar het heeft inderdaad niet alleen voordelen.
Aan de reportages wordt overigens ook gewerkt. Of de bladen willen happen is nog even de vraag... maar wie de juiste connecties heeft, of is, mag zich melden!
Bedankt trouwens voor al jullie enthousiasme en meedenken.
mvg
Daan
www.paris-delft.nl