Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Rotor Q-ring

bassie10
Forum-lid

bassie10 22 feb 2008 16:07

fff-723 schreef: Al bij al blijf ik ervan overtuigd dat q-rings voor wegfietsers in de lage landen geen enkel voordeel opleveren. Alleen bij zeer steile klimmen en bij het uit stilstand vertrekken is er een klein voordeel mogelijk.

Inderdaad, goed en helder je ervaringen verwoord.
Maar om nu alleen uit jouw ervaring te stellen dat er in de lage landen geen, en alleen bij steile klimmen voordeel te halen is...

Werkelijk voordeel is gewoon niet te meten, maar mijn ervaring is dat ik na een 20 tal minuten fietsen volledig aan de nieuwe pedaaltred gewend was en juist het gevoel had dat de ketting beter op spanning bleef, dat is nu juist waar die dingen voor ontworpen zijn.
De tred komt voor mij soepeler over, en de verkorting van het dode punt is duidelijk merkbaar.
Ook bergop, feldberg e.o. heb ik ze getest en bij gelijkmatig omhoogfietsen werd die indruk alleen maar versterkt.

Ik denk dat je uit de q-rings geen tijdwinst zult halen, maar als ze voor je gevoel, zoals bij mij het geval is, een verbeterde pedaalslag geven, is dat zeker een voordeel. Maar blijkbaar is dat dus niet voor iedereen het geval, je zult het moeten proberen.

De reden dat ik ze niet op mijn fiets heb is omdat ik het er niet uit vind zien, en omdat de winst me te klein lijkt om 4 setjes van die dingen aan te schaffen.

Dus nog niet meteen afschrijven na een ( uitgebreide ) ervaring van 1 iemand.
No offence, fff-723..

groeten, bas
diessens fietserke

nax
Forum-lid

nax 09 apr 2008 16:44

Ik fiets al 2 jaar met Q-rings en ze bevallen mij prima. Dwz... ik merk nauwelijks verschil. Het begin was veelbelovend. Ik had mijn nieuwe fiets op een zaterdagochtend opgehaald, en zaterdagmiddag reed iik er al een wedstrijd op. Zadel stond nog niet goed, enz. Desalniettemin de wedstrijd met grote overmacht gewonnen, dus dat beloofde heel veel. ;-) Later is het oordeel bijgesteld, iik merk er eigenlijk niks van. Ik stap dan ook moeiteloos over naar mijn slecht weerfiets of tijdritfiets met normale kettingbladen. Wat wel een groot nadeel van de Q-rings is, dat is dat de voorderailleur nauwelijks goed af te stellen valt. Ik zit er na ekle ca 4 weken weer mee te prutsen. De ketting wil niet op het zwaarste tandje, of juist niet op het lichtste of hij valt aan de byuitenkant over het grote vooblad heen. Zeer irritant.

vykus
Forum-lid

vykus 29 sep 2008 19:44

moet er iets geweizigde worden aan het crankstel om met deze kettingbladen te rijden heb er zonet besteld, normaal met m'n huidige campa trapstel zou dat moeten passen als ik mij niet vergis;

Plaats reactie