fff-723 schreef: Al bij al blijf ik ervan overtuigd dat q-rings voor wegfietsers in de lage landen geen enkel voordeel opleveren. Alleen bij zeer steile klimmen en bij het uit stilstand vertrekken is er een klein voordeel mogelijk.
Inderdaad, goed en helder je ervaringen verwoord.
Maar om nu alleen uit jouw ervaring te stellen dat er in de lage landen geen, en alleen bij steile klimmen voordeel te halen is...
Werkelijk voordeel is gewoon niet te meten, maar mijn ervaring is dat ik na een 20 tal minuten fietsen volledig aan de nieuwe pedaaltred gewend was en juist het gevoel had dat de ketting beter op spanning bleef, dat is nu juist waar die dingen voor ontworpen zijn.
De tred komt voor mij soepeler over, en de verkorting van het dode punt is duidelijk merkbaar.
Ook bergop, feldberg e.o. heb ik ze getest en bij gelijkmatig omhoogfietsen werd die indruk alleen maar versterkt.
Ik denk dat je uit de q-rings geen tijdwinst zult halen, maar als ze voor je gevoel, zoals bij mij het geval is, een verbeterde pedaalslag geven, is dat zeker een voordeel. Maar blijkbaar is dat dus niet voor iedereen het geval, je zult het moeten proberen.
De reden dat ik ze niet op mijn fiets heb is omdat ik het er niet uit vind zien, en omdat de winst me te klein lijkt om 4 setjes van die dingen aan te schaffen.
Dus nog niet meteen afschrijven na een ( uitgebreide ) ervaring van 1 iemand.
No offence, fff-723..
groeten, bas