Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Schoonhouden MTB

jeroenb
Forum-lid

jeroenb 15 jan 2006 20:55

Vandaag weer een heel mooi stukkie gefietst in Driebergen, TOP.
Alleen dat schoonmaken naderhand!
Wat is de beste manier (de do's en de do'nts)om je fiets na een toertocht schoon te maken (wat altijd, wat af en toe!?)
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten,
Jeroen Bonenkamp

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2006 22:40

zoeken
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mr_orange
Forum-lid

mr_orange 20 feb 2006 11:56

Het beste is gewoon een fles Dreft Citroen en een afwasborstel, even afspoelen met water (geen hogedrukreiniger!!) en afdrogen. Ketting en tandwieltjes even inspuiten met een goed smeermiddeltje en klaar voor de volgende rit ben je weer.
Don\'t u just love Oranges?

rijkenberg
Forum-lid

rijkenberg 28 feb 2006 21:50

Quote: Origineel geplaatst door jeroen B op 15 Januari 2006
Vandaag weer een heel mooi stukkie gefietst in Driebergen, TOP.Alleen dat schoonmaken naderhand!Wat is de beste manier (de do's en de do'nts)om je fiets na een toertocht schoon te maken (wat altijd, wat af en toe!?)Alvast bedankt voor de moeite.Groeten,Jeroen Bonenkamp

Do not, i repeat, do not clean with Dreft.
Dreft en andere afwasmiddelen bevatten een hoge concentratie aan ontvettingsstoffen. Deze tasten je rubberen afdichtingen van je lagers aan, daarna is de schade niet meer te overzien. Gebruik liever een autoshampoo (niet schurend).
Grt Ben.
A Little Less Conversation, A Little More action Please

aart
Forum-lid

aart 01 mar 2006 23:44

Hoi,

denk idd dat je beter autoshampoo kunt gebruiken dan dreft ofzo. Vind het zelf prettig om mijn ATB met een behangborstel (eentje met van die stevige lange beigekleurige haren, dus niet die zwarte) schoon te maken. Hiermee kun je goed tussen de bladen van je cassette enzo komen. daarna afspoelen. Ik smeer pas een dag later als al het vocht verdampt is! Daarmee voorkom je dat er water met het smeermiddel tussen draaiende delen komt.

Veel plezier

jee-es
Forum-lid

jee-es 02 mar 2006 13:38

Waar komt dat fabeltje toch vandaan dat je je fiets niet met een hogedrukreiniger mag schoonmaken??Ooit wel eens naar een cyclocross wedstrijd gekeken? Zeker als het een modderig parcours is worden de fietsen met een hogedruk schoon gespoten.Wel moet je dit met beleid doen. Op sommige delen van de fiets moet je niet direct de spuit zetten. De afdichting van lagers is tegenwoordig ook steeds beter en het is steeds moeilijker om met een hogedrukreiniger schade aan te richten. Maar het kan natuurlijk altijd nog!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 02 mar 2006 19:41

Een fabeltje is het zeker niet, maar als je zo'n ding met veel beleid hanteert en de gevoelige plekken mijdt dan zal het niet veel kwaad doen. Mij niet gezien alleen.

langejaap
Forum-lid

langejaap 03 mar 2006 00:21

je kan denk het antwoord conreet samen vatten:mag wel,beter niet en waarom ?.idd dat ALS je er van te dichtbij met een hogedruk reiniger opspuit dat je dan de boel beschadigd.Er zal welliswaar verschil zitten tussen de persoon die het doet en hoevel hij om zn fiets geeft zitten.En tevens zit er per hogedrukspuit nogal wat verschil qwa druk/bar.Dus wil je zeker van je zaak zijn doe je het gewoon effe  met een borstel en met de hand.Gelijk als je thuis komt effe een gietertje eroverheen,douchen en daarna even het ergste vuil van de fiets en als je meer tijd heb doe je de hele fiets.Zo doe ik het tenminste altyd en als je het gewoon bij houd dan is het toch zo gebeurd? (dus nogmaals en ten overvloede kan je wel maar dan van een redelijke afstand een hoge druk reiniger gebruiken maar wel met verstand .En de verleiding is vaak groot om hardnekkig vuil er effe van dichtbij af te spuiten en daar ga je dan de mist in)weet je wat :kijk maar haha.Ik blijf het met de hand doen en het gietertje!
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !

fitseflitser
Forum-lid

fitseflitser 03 mar 2006 13:22

Even een vraagje nalv het gebruik van autoshampoo met was erin. Krijg je geen last van die was als het op je ketting en tandwielen komt dan?
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

onejk
Forum-lid

onejk 03 mar 2006 20:38

Autoshampo is perfect voor het schoonmaken van de fiets.
Het is juist helemaal niet erg mocht er iets van de was op de tandwielen en of ketting komen. Hierdoor wil het vuil zich minder goed aan deze onderdelen hechten.
Wel even goed naspoelen, dit doe ik altijd met de tuinslang en altijd met beleid.

giovannino
Forum-lid

giovannino 04 mar 2006 17:12

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Januari 2006

zoeken

Heb je wat aan!
Ik maak mijn fiets meestal schoon met een borstel en een sopje (wash & shine) en het liefst daarna helemaal schoonblazen met de compressor. De hogedrukspuit heb ik slechte ervaring mee. Of je wil of niet, het water komt in je lagering. Alleen als je je lagers vaak openmaakt om helemaal opnieuw in te vetten en af te stellen is het prima. Maar ik doe dat niet zo vaak....
Never drive faster than your guardian angel can fly.

Plaats reactie