Na een rit door de modder doe ik het volgende. Tuinslang uitrollen, dikste modder afspruiten. spuitmond verwijderderen en een oude Gardena autowasborstel op de slangkoppeling zetten.
De fiets vervolgens wassen met de borstel, waarbij dus automatisch veel water gebruikt wordt. Geen krassen op de lak. Fiets wordt perfect schoon. Als ik zin heb nog een extra behandeling met autoshampoo.
Buiten een uurtje laten uitdruppen, ketting droogwrijven en opnieuw met teflonspray inspuiten.
Al met al nog geen half uurtje werk.
En als je daarbij zelf ook nog bedekt bent met een laag modder dan komt die tuinslang met spuit ook wel goed uit. (dat water is alleen zo koud)
Schoonhouden MTB
Ik rijdt al 15 jaar mountainbike en heb alle schoonmaakmogelijkheden geprobeerd.
Do NOT: use warm water of afwasmiddelen, ze ontvetten alles, ook je lagers.
Ook geklooi in de achtertuin met een emmer met water en borsteltje is verleden tijd. Gewoon naar de carwash en met hoge druk afspuiten. Met beleid spuiten, niet rechtstreeks in de lagers. Daarna gelijk door naar huis, ketting en draaiende delen afdrogen met een doek, bio-olie, kettingwax of teflon derop en klaar!!!
Evt. Pedro hardkunststof borstel gebruiken om hardnekkig zand uit tandwielen te krijgen.
Do NOT: use warm water of afwasmiddelen, ze ontvetten alles, ook je lagers.
Ook geklooi in de achtertuin met een emmer met water en borsteltje is verleden tijd. Gewoon naar de carwash en met hoge druk afspuiten. Met beleid spuiten, niet rechtstreeks in de lagers. Daarna gelijk door naar huis, ketting en draaiende delen afdrogen met een doek, bio-olie, kettingwax of teflon derop en klaar!!!
Evt. Pedro hardkunststof borstel gebruiken om hardnekkig zand uit tandwielen te krijgen.
Be a realist, Stay a dreamer!