Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

comfort fiets tot 3.500 euro

arjanh
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 aug 2005 11:01

arjanh 05 jan 2006 01:47

Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 04 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door joxx op 04 Januari 2006

Ik wil een fiets kopen die heel wat comfort biedt maar toch heel stijf is. Gezien ik niet meer piepjong ben (43) wil ik toch wat comfort bij het rijden. Anderzijds wil ik een fiets die wat prestaties kan leveren. Ik wil ook een degelijke fiets zodat ik heel wat jaren zonder zorgen kan rond rijden. max. 3.500 euro. Kan iemand helpen?


3 x Stevens ASPIN ?? Kun je lekker de fiets wisselen als de ketting op is. Stijf EN comfortabel kan ik u vertellen.  Serieus: waarom niet ietsjes goedkoper en wat geld reserveren voor een GOEDE hartslag meter met registratie functie (Hac4 of Polar S720/S725). Werkt erg goed om effectief te trainen.
Ik zat me eerst ook op duurdere fietsen te focussen, maar kwam uiteindelijk toch op een erg leuke Stevens Aspin aanbieding uit (Aluminium). Ga echter alleen nog voor wat lichtere wielen (waarschijnlijk Eastons Circuits).
Als MTB-er ben ik zo lekker goedkoop bezig, en mocht ik het nou leuk vinden kan ik altijd een duurder model kopen indien de weg-wedstrijden goed genoeg verlopen.
Wat is nou leuker dan op een goede Duitse budget fiets (volledig Ultegra trouwens) anderen voorbij te rijden met hun dure High-Tech Carbon fietsen . Zit je wat langer in het fiets wereldje, kun je altijd nog keuzes maken om veel geld uit te geven en weet je beter waar je prioriteiten moeten liggen.
 
 
 
 


Die Aspin is standaard te verkrijgen Ultegra afgemonteerd en met Oxygen (Stevens eigen merk)  zadelpen/stuurpen enz...
Maar dit is ook een frame dat je kan customizen, overigens ook een heel aantal andere mooie frames. 
Kijk maar eens op http://www.stevensbikes.de/2006/ Linksonder kan je dan kiezen voor de BikeKonfigurator en kan je lekker allerlei mooie onderdelen bij elkaar shoppen. En voor je het weet geef je het bedrag uit dat je noemde :-)
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 05 jan 2006 10:48

Quote: Origineel geplaatst door joxx op 04 Januari 2006
Ik wil een fiets kopen die heel wat comfort biedt maar toch heel stijf is. Gezien ik niet meer piepjong ben (43) wil ik toch wat comfort bij het rijden. Anderzijds wil ik een fiets die wat prestaties kan leveren. Ik wil ook een degelijke fiets zodat ik heel wat jaren zonder zorgen kan rond rijden. max. 3.500 euro. Kan iemand helpen?


Klopt het dat je uit de regio Aalst-Ninove bent ?
Ik heb zo iets vernomen van Casran denk ik.
Indien zo, neem dan gerust eens "vrijblijvend" contact met mij op, dan kan ik je vast wel aan iets degelijks helpen !

Greetz,
TS

joxx
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2006 21:01

joxx 05 jan 2006 15:23

Vraagje aan D.E.
Een Cannondale Synapse komt zeker in aanmerking. Ik heb een MTB Cannondale Rush en ben er zeer tevreden van. Met welke fietsen heb je de Synapse vergeleken en waarom vond je de Synapse beter ?

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 05 jan 2006 15:50

Ten eerste: Zeer stijf is niet perse beter! vooral voor zware of zeer sterke rijders heeft een knalstijf frame voordelen
Stijf en comfortabel is voor een frame  zoals eerder gezegd nogal een lastige eis. Een frame van titanium of titanium en carbon zal het beste aan je eisen voldoen. Een volledig titanium frame is bovendien super duurzaam. Persoonlijk zou ik gewoon een niet superstijf frame kopen dat je mooi vind.
Het frame is namelijk niet het meest doorslaggevend qua comfort! mijn stalen winterfietsje is met goedkope sport bandjes bijvoorbeeld minder comfortabel dan mijn alu/carbon racer met wedstrijdbandjes. dit terwijl het stalen frame comfortabeler is dan het alu frame.
Ik zou het comfort zoeken vooral in de wielen/banden combinatie Ik zou 25mm bandjes monteren, het enige nadeel tov 23mm is dat ze iets zwaarder zijn. de rolweerstand van deze bandjes is namelijk lager dan die van de zelfde kwaliteit 23mm bandjes! Zorg er verder voor dat de banden een hoog TPI hebben (lees duur zijn) hierdoor zijn ze nog een stukje soepeler. Een voorbeeld van goede banen zijn de 25mm versies van de michellin pro of de schwalbe stelvio.  Verder kun je nog latex binnen banden steken, maar deze zijn niet geschikt voor het rijden in de bergen, verliezen elke dag 1 bar druk en zijn niet te plakken.
Ook velgen met een laag profiel bieden meer comfort dat velgen met een hoogprofiel. Uiteraard heeft ook het zadel invloed op het comfort, dus neem een zadel met wat meer rubber op het dek. Rails van carbon en titanium hebben ondanks wat de marketeers zeggen weinig invloed op het comfort.. wel op gewicht overigens)
Verder heeft de afstelling van de fiets ook heel veel invloed op het comfort, maar hier hoef je bij het kiezen van een type fiets niet echt rekening mee te houden.
ps. een veteraan bij mij op de club had dezelfde eis, hij loste het op door in zijn ultrastijve klein een verende voorvork en zadelpen te monteren gecombineerd met 25mm bandjes... grappig gezicht dus en ik raad je het ook niet aan.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

be.rt
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 mei 2004 16:53

be.rt 05 jan 2006 16:26

Of een Klein racefiets met achtervering, zoals die ook toegepast werd door Trek (US Postal) voor Paris-Roubaix: http://www.kleinbikes.com/us/road_bikes ... index.html

d.e.
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:05

d.e. 05 jan 2006 19:50

Sinds twee jaar ben ik in het bezit van een ATB van Cannondale. Dit is trouwens mijn eerste ATB.
Vanaf het begin had ik een perfecte houding op deze fiets.
Vanzelfsprekend heeft dat te maken met een goede afstelling van de fiets. Ook de maatvoering van dit merk heeft er waarschijnlijk alles mee te maken.
Mijn huidige Italiaanse racefiets (staal) heb ik reeds negen jaar. Ik ben/ was er behoorlijk aan gehecht, maar toch..........een nieuwe racefiets was m'n wens. Carbon had mijn voorkeur alhoewel ik niet de lichtste ben. 1.90 lang en plm. 93 kg.
Ik heb mij daar om mijn manier behoorlijk in verdiept en ook dagelijks dit forum gelezen, alhoewel veel regelmatige schrijvers op dit forum behoorlijk kundig zijn, maak ik eruit op dat een aantal van hen ook wedstrijdrijders zijn. Op zich is daar niks mis mee. Het biedt voor elk wat wils en je kan met al die ervaring je voordeel doen.
Ik ben dus specifiek een toerder.
Ik heb proefgereden op Specialized, Stevens alle twee carbonversies.
Verder op een Cannondale Caad 5 en de Synapse carbon SI  met Ultegra afgemonteerd. SI staat voor het eigen Cannondale Compact crankset.
Of het compacte crankset bevalt zal de toekomst moeten uitwijzen, maar er kunnen altijd nog andere bladen op.
De Caad 5 is een erg 'harde' fiets maar stuurt wel goed ook de houding was gelijk goed.
De Synapse biedt echter veel meer comfort , zéker ook voor langere tochtjes, en heeft een enorme bracketstijkfheid. En..........ik zat gelijk goed op de fiets.
Ik wil wel opmerken dat de FM waar ik de eerder genoemde fietsen zijn gekocht uitermate kundig is.
 

d.e.
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 nov 2005 22:05

d.e. 05 jan 2006 19:55

Oh ja, bovenstaande is bedoeld voor Joxx na.v. van de eerder door hem aan mij gestelde vraag.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 jan 2006 19:59

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 04 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 04 Januari 2006


Comfortabel en stijf is een lastige combinatie natuurlijk.
Wil je comfort, let dan vooral op onderdelen als vork (lichte slappe carbon vork), stuur (niet oversized!) , banden (25mm!) en zadel.
Het hele comfortverhaal van wielen met platte velgen etc is kul.

zeker niet, het is ook niet echt logisch wat je zegt. een plat voorwerp kan je ook makkelijker indeuken dan een hoog voorwerp. en een heel lage velg is vaak flexibeler (dus comfortabeler) dan een hoge velg die elke tik recht naar je lijft stuurt


Maar een lage velg wordt meestal gevlochten met meer spaken, en dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat de verticale stijfheid van een wiel met platte velgen en 36 spaken groter is dan die van b.v. een Mavic Cosmic wiel.
Bovendien ligt de verticale stijfheid van een wiel ergens in de orde van grootte van 2500 N / mm, dus de vering die je uit je wielen haalt is sowieso verwaarloosbaar vergeleken bij de vering die je banden, vork en stuur geven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 jan 2006 20:07

Als je op zoek ben naar comfort is:

Dit stuur van Pazzaz misschien wel een goed plan. Alu met (grof geweven) carbon omwikkeld, bij de sturentest van Fiets als slapste uit de test gekomen, maar bleef wel heel.
(niet-oversized) ITM Millennium is ook lekker slap en duurzaam genoeg.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie