Fiets november
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@rob74: prima verwoording!
Iets wat op een essentieel punt een steek laat vallen is niet prima.
Iets wat op een essentieel punt een steek laat vallen is niet prima.
Less is bore
[quote="Daniel1975"]@rob74: prima verwoording!
Iets wat op een essentieel punt een steek laat vallen is niet prima.[/quote]
Dit gaat over Shimano, daar heeft Fiets pas kritiek op nadat er een opvolger is. Kijk maar eens naar het artikel over de nieuwe XTR groep, nu lees ik pas voor het eerst kritiek op de oude XTR groep.
Iets wat op een essentieel punt een steek laat vallen is niet prima.[/quote]
Dit gaat over Shimano, daar heeft Fiets pas kritiek op nadat er een opvolger is. Kijk maar eens naar het artikel over de nieuwe XTR groep, nu lees ik pas voor het eerst kritiek op de oude XTR groep.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
[quote="Rodrick"]Waarom is een stelling waarin je iets prima vindt ondanks een zeker gebrek raar, opmerkelijk of desnoods onwaar? Daar ben ik benieuwd naar.
[/quote]
Dat is zeker niet raar, maar dan moeten de pluspunten wel opwegen tegen de nadelen. Als de ketting nu 20% lichter was geweest dan andere kettingen, dan had ik misschien kunnen leven met het feit dat 't ding niet tegen pekel kan. Maar de ketting heeft geen grote pluspunten, het is gewoon een ketting zoals alle andere op de markt. Enige verschil is dat dit model als enige niet tegen pekel kan/kon.
[/quote]
Dat is zeker niet raar, maar dan moeten de pluspunten wel opwegen tegen de nadelen. Als de ketting nu 20% lichter was geweest dan andere kettingen, dan had ik misschien kunnen leven met het feit dat 't ding niet tegen pekel kan. Maar de ketting heeft geen grote pluspunten, het is gewoon een ketting zoals alle andere op de markt. Enige verschil is dat dit model als enige niet tegen pekel kan/kon.
En het belangrijkste IMO (en ook juist datgene wat Fiets zou moeten aanspreken wanneer het staat voor haar lezers): het staat niet op de verpakking! Er staat niet met grote letters geschreven dat je de ketting niet in de kustgebieden bij regen moet gebruiken. En niet bij pekel.
Dit is gekronkel van de bovenste plank.
Dit is gekronkel van de bovenste plank.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
[quote="jeroennl"]Kijk maar eens naar het artikel over de nieuwe XTR groep, nu lees ik pas voor het eerst kritiek op de oude XTR groep. [/quote]
Heb ik iets gemist??
De oude XTR groep liep een klein stukje achter bij de X0 groep, dat was redelijk algemeen geaccepteerd.
Welke kritiek komt er volgens jou nu pas boven water dan?
Heb ik iets gemist??
De oude XTR groep liep een klein stukje achter bij de X0 groep, dat was redelijk algemeen geaccepteerd.
Welke kritiek komt er volgens jou nu pas boven water dan?
Less is bore
[quote="Rodrick"]
@Marconi: in het voorjaar braken relatief veel 6700-kettingen en relatief vaak na er maar een kort stuk mee te hebben gereden (100 km!). Ons onderzoek daaropvolgend wees in korte lijnen uit dat de kettingen alleen problemen opleverden als je ze aan een basisch milieu blootstelt. Pekel dus. Dat blijkt ook uit de geografische spreiding van de klachten: vooral Nederland en het Ruhrgebied, waar fiks gepekeld werd.
Ook wij hadden de beschikking over kettingen die braken zonder aan pekel of verkeerde schoonmaakmiddelen te zijn blootgesteld. Onderzoek daarop heeft ons niet op andere conclusies gebracht. Er zitten ook slechte exemplaren tussen goede kettingen, de reguliere uitval.
Wij hebben niet kunnen ontdekken of met de oplopende productiecodes de coating is verbeterd. Integendeel. Wel is het aantal gebroken kettingen met het betere weer (en zonder pekel) afgenomen tot de reguliere uitval, hetgeen onze conclusie bevestigde.
Die conclusie was, zo kun je lezen in ons artikel, dat Shimano een prima ketting heeft gefabriceerd, waarmee je niet in de pekel moet rijden. Shimano Nederland heeft er toen op gereageerd. Tour heeft op basis van onze bevindingen eigen onderzoek gedaan naar de situatie in Duitsland en de importeur om een reactie gevraagd.[/quote]
Beste Roderick. Ik ontken niet dat de pekel mede verantwoordelijk was voor die kettingbreuk maar waarom hebben andere kettingen daar geen last van? Zoals TOUR schreef omdat er een een foutief hardingsproces was uitgevoerd waardoor die pekel IN het staal van de ketting kon doordringen. Neem als ander voorbeeld die Look pedaal assen. Waarom waren het alleen de assen die gemaakt waren in 2005 ? Omdat er toen een fout in het productieproces was opgetreden. Misschien ook wel tengevolge van een verkeerd hardingsproces. Dat kan allemaal gebeuren maar kom er dan ook ruiterlijk voor uit en biedt kopers een vergoeding aan. Draai niet om de feiten heen met allerlei verhaaltjes over pekel enz. De echte en ware fout zat in het hardingsproces waardoor het metaal van de ketting poreus werd waardoor de pekel het destructieve werk kon doen. Waarom kon dit alleen gebeuren met dat type ketting en gebeurde dit niet met de andere kettingen?
Hoe reageerde Shimano? Je moet met die ketting niet in de pekel rijden! Verder moet je uitkijken met welke middelen je die ketting schoonmaakt. Mijn vraag aan Shimano:
Geldt dit nog steeds voor de ze ketting? Stond of staat dat ergens in de meegeleverde instructies?
@Marconi: in het voorjaar braken relatief veel 6700-kettingen en relatief vaak na er maar een kort stuk mee te hebben gereden (100 km!). Ons onderzoek daaropvolgend wees in korte lijnen uit dat de kettingen alleen problemen opleverden als je ze aan een basisch milieu blootstelt. Pekel dus. Dat blijkt ook uit de geografische spreiding van de klachten: vooral Nederland en het Ruhrgebied, waar fiks gepekeld werd.
Ook wij hadden de beschikking over kettingen die braken zonder aan pekel of verkeerde schoonmaakmiddelen te zijn blootgesteld. Onderzoek daarop heeft ons niet op andere conclusies gebracht. Er zitten ook slechte exemplaren tussen goede kettingen, de reguliere uitval.
Wij hebben niet kunnen ontdekken of met de oplopende productiecodes de coating is verbeterd. Integendeel. Wel is het aantal gebroken kettingen met het betere weer (en zonder pekel) afgenomen tot de reguliere uitval, hetgeen onze conclusie bevestigde.
Die conclusie was, zo kun je lezen in ons artikel, dat Shimano een prima ketting heeft gefabriceerd, waarmee je niet in de pekel moet rijden. Shimano Nederland heeft er toen op gereageerd. Tour heeft op basis van onze bevindingen eigen onderzoek gedaan naar de situatie in Duitsland en de importeur om een reactie gevraagd.[/quote]
Beste Roderick. Ik ontken niet dat de pekel mede verantwoordelijk was voor die kettingbreuk maar waarom hebben andere kettingen daar geen last van? Zoals TOUR schreef omdat er een een foutief hardingsproces was uitgevoerd waardoor die pekel IN het staal van de ketting kon doordringen. Neem als ander voorbeeld die Look pedaal assen. Waarom waren het alleen de assen die gemaakt waren in 2005 ? Omdat er toen een fout in het productieproces was opgetreden. Misschien ook wel tengevolge van een verkeerd hardingsproces. Dat kan allemaal gebeuren maar kom er dan ook ruiterlijk voor uit en biedt kopers een vergoeding aan. Draai niet om de feiten heen met allerlei verhaaltjes over pekel enz. De echte en ware fout zat in het hardingsproces waardoor het metaal van de ketting poreus werd waardoor de pekel het destructieve werk kon doen. Waarom kon dit alleen gebeuren met dat type ketting en gebeurde dit niet met de andere kettingen?
Hoe reageerde Shimano? Je moet met die ketting niet in de pekel rijden! Verder moet je uitkijken met welke middelen je die ketting schoonmaakt. Mijn vraag aan Shimano:
Geldt dit nog steeds voor de ze ketting? Stond of staat dat ergens in de meegeleverde instructies?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
[quote="wilcoelskamp"]Kettingtest een leuke test, vooral ik nu mijn fiets opnieuw aan het opbouwen ben. Mijn keuze viel op de KMC X10SL gold in combi met SRAM RED. Maar na deze test ga ik toch kijken naar de Dura Ace CN7901 ketting.
Dit in tegenstrijdigheden van de gebuikers van het forum, die vol lof zijn over de KMC kettingen.En daardoor overstappen van Shimano naar KMC. Terwijl de test iets totaal anders zegt.
Andere mensen..... andere ervaringen. [/quote]
de test bevestigt mijn ervaringen dat Campa kettingen langer meegaan dan KMC (10 speed). Gisteren trouwens een Lotto mechanieker bezig gehoord die stelde dat Campa 11 speed kettingen om de +/- 1500 km moeten vervangen worden om de 11 speed perfect te laten werken, ze vervangen dan trouwens enkel de ketting en blijven met de "oude" cassette rijden (die ook qua kostprijs het drievoudige van een ketting kost), cassettes gaan dus langer mee als men enkel met nieuwe kettingen rijdt.
Dit in tegenstrijdigheden van de gebuikers van het forum, die vol lof zijn over de KMC kettingen.En daardoor overstappen van Shimano naar KMC. Terwijl de test iets totaal anders zegt.
Andere mensen..... andere ervaringen. [/quote]
de test bevestigt mijn ervaringen dat Campa kettingen langer meegaan dan KMC (10 speed). Gisteren trouwens een Lotto mechanieker bezig gehoord die stelde dat Campa 11 speed kettingen om de +/- 1500 km moeten vervangen worden om de 11 speed perfect te laten werken, ze vervangen dan trouwens enkel de ketting en blijven met de "oude" cassette rijden (die ook qua kostprijs het drievoudige van een ketting kost), cassettes gaan dus langer mee als men enkel met nieuwe kettingen rijdt.
Motta
[quote="Diogenes"]>Campa 11 speed kettingen om de +/- 1500 km moeten vervangen worden om de 11 speed perfect te laten werken,
Een goede reden om 10s te blijven rijden.[/quote]
Dat klopt niet, zelfs in de winter gaat mijn campagne ketting langer dan 3000 km mee, ook aan het eind blijft hij perfect schakelen.
Een goede reden om 10s te blijven rijden.[/quote]
Dat klopt niet, zelfs in de winter gaat mijn campagne ketting langer dan 3000 km mee, ook aan het eind blijft hij perfect schakelen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wellicht dat ze bij Lotto wat makkelijker een ketting vervangen. Ik heb hem er na 2500 af gegooid, puur preventief. Nieuwe ketting pakte nog netjes op de oude cassette.
Less is bore
Lotto is wel een profteam, ook bij Rabo worden op de rustdag in de tour (na minder dan 1500 km dus) alle kettingen en cassettes vervangen.
Ik doe nu al 3 kettingen met 1 cassette, heb bijna 10.000 km op de cassette zitten, maar rij nu door tot na de winter voordat ik het vervang.
Ik doe nu al 3 kettingen met 1 cassette, heb bijna 10.000 km op de cassette zitten, maar rij nu door tot na de winter voordat ik het vervang.