Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

onbekend met a-head

tonydelasnek8
Forum-lid

tonydelasnek8 01 jan 2006 12:39

ik heb altijd fietsen gehad met klassiek balhoofd. Nu een nieuwe fiets gekocht met a-head, maar ik snap er nog weinig van.

Hoe stel je het balhoofd?

Hoe haal je de stuurpen los? Ik wilde een spacertje weghalen, dacht de stuurpen gewoon omhoog te kunnen schuiven over de vork (ja, wel eerst de boutjes losgedraaid), maar dat lijkt toch niet zo te zijn.

Er zijn vast een hoop mensen voor wie dit gesneden koek is. Help!

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 01 jan 2006 12:42

Kijk hier even, daar staat wel een goede beschrijving:
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 06 jan 2006 22:22

Ik heb ook altijd klassiek balhoofden gehad, en wist niet hoe die verk in de steel zat
maar nadt ik de boel in de kerstvakantie een heb bekeken en uitelkaar hebt gehaald is het verasend simpel.
als je een spacer weghaald, moet je eerst die afdekkap (1 schroef) en dan de Stem (verbining tussen vorkpijp en stuur) weghalen.
je kunt nu de complte vork eruit laten vallen (en dat gebeurt ook)
bij het opnieuw afstellen je Stem er weer op zetten en dan die afdekkap bovenop de pijp weer aanbrengen.
eerst draai je het schroefje in de afdekkap aan. Deze duwt al het ware de Stem omlaag (of trekt de vork omhoog) , waarbij de speling langzaam weggaat. Dit hoeft niet muurvast. als je vork geen speling meer heeft, kun je de Stem aandraaien (borgen)
suces ermee

Plaats reactie