Ketting smeren na poetsbeurt
elke ketting wordt op termijn zwart, wat je er ook op doet van smeersel, wax en dergelijke.
Om de 300km of na elke regenrit eventjes met wat biocleaner en een tandenborsteltje de ketting, kroontjes en derailleurwieltjes inborstelen, afspoelen met de tuinslang...
alles goed afdrogen, ketting lichtjes bevochtigen met wat teflonspray , idem voor de derailleurwielasjes en daarna een klein drupje pedros road rage erop... best is dan een nachtje laten intrekken en voor je volgende rit ketting even droogwrijven... je aandrijving is dan niet van nieuw te onderscheiden... of juist wel, je trekt veel minder viezigheid aan dan met van die nieuwe plakkerige kettingen waar elk zandkorreltje zich aan vasthecht...
Om de 300km of na elke regenrit eventjes met wat biocleaner en een tandenborsteltje de ketting, kroontjes en derailleurwieltjes inborstelen, afspoelen met de tuinslang...
alles goed afdrogen, ketting lichtjes bevochtigen met wat teflonspray , idem voor de derailleurwielasjes en daarna een klein drupje pedros road rage erop... best is dan een nachtje laten intrekken en voor je volgende rit ketting even droogwrijven... je aandrijving is dan niet van nieuw te onderscheiden... of juist wel, je trekt veel minder viezigheid aan dan met van die nieuwe plakkerige kettingen waar elk zandkorreltje zich aan vasthecht...
2B's schreef:elke ketting wordt op termijn zwart, wat je er ook op doet van smeersel, wax en dergelijke.
..
Nah, dat klopt dus niet.
Ook ik ben een maand geleden, na het monteren van een nieuwe ketting, overgestapt op het middel Squirt Lube.
En hoewel ik de instelling, eerst zien en dan pas geloven toepas, moet ik zeggen dat het inderdaad geweldig spul is.
Heb er nu een dikke 500 kilometer mee gereden, ondermeer in die fantastische regenbuien van de laatste tijd... Het blijft gewoon zitten, de ketting is stil en last but not least, de ketting wordt niet zwart!!
Ik ben al lang bezig met verschillende methoden om mijn ketting te onderhouden.na het afspuiten met tuinslang blaas ik mijn ketting direkt droog met perslucht en ga er met een vod over (tandwielen enkel met vod na afspuiten)daarna spuit ik mijn ketting in met "finlube teflon" en schakel is over al de tandwielen en hang hem dan weg.
Voor ik vertrek de volgende keer maak ik eerst mijn ketting proper met een vod.ik weeg 90 kg en rij dus met power en toch gaat mijn ketting 4000km mee(niet leuk voor de fm)
Voor ik vertrek de volgende keer maak ik eerst mijn ketting proper met een vod.ik weeg 90 kg en rij dus met power en toch gaat mijn ketting 4000km mee(niet leuk voor de fm)
Nu we het toch over smeren hebben.....het valt me op dat ik met mijn 10-speed de ketting na ca 300 km moest smeren, maar dat bij mijn 11-speed de ketting tussen 150 en 200 km al begint te ratelen.(ik smeer met pro link gold)
Toeval?
Toeval?
Dit `smeermiddel` werd al in 2008 elders in dit forum besproken.
Is nu ook op de NL markt verkrijgbaar.
In de vorige Bike&Trekking werd het middel omschreven als "het schaap met de 5 poten" omdat het vuil oplost, de ketting reinigt, smeert en beschermt in één eenvoudige handeling. Werd door Bike&Trekking in de praktijk positief getest, ook in natte omstandigheden.
Kan op een natte ketting wordt aangebracht omdat het vocht verdrijft.
Is nu ook op de NL markt verkrijgbaar.
In de vorige Bike&Trekking werd het middel omschreven als "het schaap met de 5 poten" omdat het vuil oplost, de ketting reinigt, smeert en beschermt in één eenvoudige handeling. Werd door Bike&Trekking in de praktijk positief getest, ook in natte omstandigheden.
Kan op een natte ketting wordt aangebracht omdat het vocht verdrijft.
Better do it right once
Hoi,
Lijkt me een goede omschrijving van euuuuhhhh....Olie
En als het nog vocht verdrijft ook zal er wel wat WD40 inzitten ook.
Zoals American Classic van al zei: wondermiddelen komen en en gaan.
Ciao,
Is dat alles?In de vorige Bike&Trekking werd het middel omschreven als "het schaap met de 5 poten" omdat het vuil oplost, de ketting reinigt, smeert en beschermt in één eenvoudige handeling.
Lijkt me een goede omschrijving van euuuuhhhh....Olie
En als het nog vocht verdrijft ook zal er wel wat WD40 inzitten ook.
Zoals American Classic van al zei: wondermiddelen komen en en gaan.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Rock n roll lubes. in europa verkrijgbaar gelukkig!! eindelijk!! via chainreaction cycles.
red lube voor de zomer/racer, die gebruik ik al jaren
gold lube voor de MTB/winter, die gebruik ik al jaren
Blue voor extreem nat, 1x een klein flesje gekocht maar weinig verschil met gold
Ik kocht dit vroeger in de US (en nam het mee in de incheck bagage...). was destijds winnaar op verschillende US-fiets-forums. Mijn laatste flesjes waren op, maar gelukkig is het nu in europa verkrijgbaar.
de lube werkt zoals de meeste dry middelen. oplosmiddel verdampt en de wax blijft achter. Na verloop van tijd zitten er wat drogere "klontjes" her en der, met name in het binnenste gedeelte van de derrie wieltjes.
eens in de zoveeltijd alles reinigen met dreft en water, eventueel wat kruidvat velgenreiniger en weer een nieuwe laag opdruppelen.
de ketting blijft erg lang blank, werkelijk schitterend en loopt als een zonnetje.
kreeg vorig jaar nog een opmerking, na een modder MTB rit was mijn ketting nog blanco en schakelde nog goed, twerijl bij andere ook de ketting vol zat met drek.
Ik heb direct weer grote verpakkingen ingekocht.
nee ik heb geen banden met rock n roll, maar wellicht een idee voor een importeur om dit product te aan voeren.
red
gold
blue
www van rock-n-roll
oh ja ik heb heel veel ge probeerd van verschillende merken, testwinnaars, teflon spuitbussen, hardvet wat je moet smelten versnsllingsbakolie (idem) etc etc.
dit spul werkt en ie het enige wat ik nog in huis heb........
red lube voor de zomer/racer, die gebruik ik al jaren
gold lube voor de MTB/winter, die gebruik ik al jaren
Blue voor extreem nat, 1x een klein flesje gekocht maar weinig verschil met gold
Ik kocht dit vroeger in de US (en nam het mee in de incheck bagage...). was destijds winnaar op verschillende US-fiets-forums. Mijn laatste flesjes waren op, maar gelukkig is het nu in europa verkrijgbaar.
de lube werkt zoals de meeste dry middelen. oplosmiddel verdampt en de wax blijft achter. Na verloop van tijd zitten er wat drogere "klontjes" her en der, met name in het binnenste gedeelte van de derrie wieltjes.
eens in de zoveeltijd alles reinigen met dreft en water, eventueel wat kruidvat velgenreiniger en weer een nieuwe laag opdruppelen.
de ketting blijft erg lang blank, werkelijk schitterend en loopt als een zonnetje.
kreeg vorig jaar nog een opmerking, na een modder MTB rit was mijn ketting nog blanco en schakelde nog goed, twerijl bij andere ook de ketting vol zat met drek.
Ik heb direct weer grote verpakkingen ingekocht.
nee ik heb geen banden met rock n roll, maar wellicht een idee voor een importeur om dit product te aan voeren.
red
gold
blue
www van rock-n-roll
oh ja ik heb heel veel ge probeerd van verschillende merken, testwinnaars, teflon spuitbussen, hardvet wat je moet smelten versnsllingsbakolie (idem) etc etc.
dit spul werkt en ie het enige wat ik nog in huis heb........
Afgelopen 3 weken Innotech 105 getest op aanraden van Balk Rijwielen Nieuw Vennep. Super!! Ik kan niks anders zeggen. Na het fietsen op mijn ketting gespoten, mijn fiets laten staan: ketting is schoon en gesmeerd! Nu al heel wat km gefietst in het bos. Ketting blijft ondanks het slechte weer schoon, loopt goed en schakelt als een zonnetje! Ik heb zelfs het idee dat het de levensduur van mijn ketting en tandwielen zal verlengen.
http://www.innotech-r.de/
http://www.innotech-r.de/