Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies over Catena en de wielen

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 17 dec 2005 16:34

Ik kan een Gazelle Catena van vorig jaar kopen (nieuw, overjarig, Ultegra 9 speed, triple).
Ik weeg nu zelf 93 kg. (niet de lichtste dus). Die Gazelle Catena, is die wel berekend voor mijn gewicht? Er zitten volgens mij Rigida 8ormula racewielen in met 32 spaken. Alleen zijn die spaken per set van 2 gespaakt, ik hoop dat ik het zo goed zeg. In tegenstelling tot een gewoon wiel zijn de spaken dus niet evenwichtig over het wiel verdeeld. Zijn conventionele velgen dan beter (bijvoorbeeld Mavic cxp33)? De fm raadt mij framemaat 60 aan, mijn binnenbeenlengte heeft hij opgemeten en was precies 90 cm.
Graag jullie deskundig(e) advies.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 17 dec 2005 17:07

De fiets lijkt mij uitermate geschikt voor jouw gewicht. De fiets is (zoals we gewend zijn van gazelles) zeer degelijk. Daardoor weegt hij ruim een kilo meer als vergelijkbare fietsen voor deze prijs maar dit is voor jou geen enkel problen.
Over de wielen kan ik niet zo heel veel zeggen. Ik weet dat de gebruikte velg vrij zwaar en dat draagt bij aan een sterke set.
wel denk ik dat een setje ultegra/cxp33 een betere keus zijn, deze wielen zijn oerdegelijk, stijf en vooral makkelijk te richten (iets waar ik bij de rigida's mijn twijfels bij heb)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 17 dec 2005 23:53

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 17 December 2005


Ik kan een Gazelle Catena van vorig jaar kopen (nieuw, overjarig, Ultegra 9 speed, triple).
Ik weeg nu zelf 93 kg. (niet de lichtste dus). Die Gazelle Catena, is die wel berekend voor mijn gewicht? Er zitten volgens mij Rigida 8ormula racewielen in met 32 spaken. Alleen zijn die spaken per set van 2 gespaakt, ik hoop dat ik het zo goed zeg. In tegenstelling tot een gewoon wiel zijn de spaken dus niet evenwichtig over het wiel verdeeld. Zijn conventionele velgen dan beter (bijvoorbeeld Mavic cxp33)? De fm raadt mij framemaat 60 aan, mijn binnenbeenlengte heeft hij opgemeten en was precies 90 cm.
Graag jullie deskundig(e) advies.


Catena mooie fiets kan je er alleen weinig over vertellen, wel komt er vraag naar boven dat miss. een belangrijke rol speelt.
Ga je hem voor wedstrijden gebruiken? of om te toeren? of andere doel einden?
voor wedstrijden dan raadt ik je i.p.v. Ultegra Trippel een Dubbel aan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2005 02:12

Waarom een dubbel ipv triple voor wedstrijden?  Kan z'n ego geen triple hebben ofzo?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 18 dec 2005 11:07

Ik ga de fiets uitsluitend voor toertochten gebuiken. Het hoeft niet persé een Ultegra te zijn, maar deze aanbieding kwam op mijn weg. Een 105 kan natuurlijk ook.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 18 dec 2005 12:47

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 December 2005

Waarom een dubbel ipv triple voor wedstrijden?  Kan z'n ego geen triple hebben ofzo?

omdat zeker zo'n 95 met een dubbel in alle wedstrijden kan bijhouden. en hij zal waarschijnlijk niet zo'n steile hellingen op moeten dat hij een triple nodig heeft. waarom een triple als een dubbel genoeg is?
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2005 23:43

hahaha, dat meen je toch niet serieus Rolf? Ik heb in Nederland nog nooit een wedstrijd meegemaakt waar je niet buitenblad omhoog kunt rijden. Ook in Berg en Terblijt kan je gewoon buitenblad rijden (al is binnenblad wel wat fijner voor je benen). Je moet 1200 km rijden voor je een wedstrijd vind waar een triple handig zou zijn.
Die triple zet je er niet op voor de wedstrijden, maar voor de vakanties en cyclo's in het buitenland. Voor wedstrijden heb je het echt niet nodig. Alleen probleem bij overgrote die het in het buitenland wel nodig hebben is dat hun ego het nog niet aan kan (want ze zijn immers nog niet toe aan hun pensioen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 19 dec 2005 20:09

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 December 2005


hahaha, dat meen je toch niet serieus Rolf? Ik heb in Nederland nog nooit een wedstrijd meegemaakt waar je niet buitenblad omhoog kunt rijden. Ook in Berg en Terblijt kan je gewoon buitenblad rijden (al is binnenblad wel wat fijner voor je benen). Je moet 1200 km rijden voor je een wedstrijd vind waar een triple handig zou zijn.
Die triple zet je er niet op voor de wedstrijden, maar voor de vakanties en cyclo's in het buitenland. Voor wedstrijden heb je het echt niet nodig. Alleen probleem bij overgrote die het in het buitenland wel nodig hebben is dat hun ego het nog niet aan kan (want ze zijn immers nog niet toe aan hun pensioen).

in nederland zijn zeker wel wedstrijden waar je binnenblad omhoog moet rijden, als je een koers rijd van 100-130 km en je rijd constant op buitenblad omhoog dan zal dit niet echt goed zijn voor de benen in de finale. maar dit is zeer off-topic en doet er helemaal niet toe. ik ben van mening dat je als wedstrijdrijder meer dan genoeg hebt aan een dubbel of eventueel een compact
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 20 dec 2005 10:39

De volledig afgemonteerde Gazelles worden alleen  afgemonteerd met een tripple, als je deze wil veranderen zul je hier dus extra voor moeten betalen, tenzij je een deal kan sluiten met je fietsenmaker natuurlijk.
Verder heeft een gemiddelde rijder die lekker mee kan komen in wedstrijden voor parcoursen in nederland en belgie inderdaad geen tripple nodig. Voor dagtochtjes in de alpen waarschijnlijk ook niet. Maar als je een transalp wilt gaan fietsen of iets dergelijks zal het meerendeel erg blij zijn met hun tripple.
Verder vermoed ik dat de poster van dit bericht met zijn 91 kilo niet bepaald een rasklimmer is en wel een tripple kan gebruiken (waarschijnlijk niet tijdens wedstrijden).
Ik zou dus zeggen, laat dat ding er lekker opzitten en koop lekker die gazelle
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 20 dec 2005 13:14

Wat een gezeur om niks zeg, P is een beginnend fietser die bv dit jaar de AGR wil gaan rijden voor de eerste keer. Tripple is dan niks mis mee, in tegendeel zelfs.
Hoop alleen dat het een andere kleur is....

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 20 dec 2005 14:34

@Alstro: het is een zwarte met witten accenten. Misschien een beetje saai, maar ik hoef helemaal niet op te vallen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 20 dec 2005 15:06

Lijkt mij een stijlvolle kleur dit goed bij de fiets past!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie