Alles over vakanties op én met de fiets

Steven Rooks Classic

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 17 mei 2007 21:26

Zeg Steven Rooks en je denkt aan Pyreneeënritten in verzengende zon, een memorabele helmloze beklimming van Alp d’Huez, korte mouwen en zijn zongeblakerde gelaat starend naar de volgende haarspeld. Ok, ooit maakte hij furore in Luik-Bastenaken-Luik, maar dat zal ongetwijfeld onder betere omstandigheden zijn geweest als vandaag.
De Steven Rooks Classic is jinxed met regen, wind en een ongeïnspireerde route door een regio met talloze alternatieven. D’accord, de route is bekend en natuurlijk was er de optie om niet plichtmatig de uitgepijlde route te volgen, maar voor wie hier al dagen naar uitkijkt is de hoop op een klarende lucht genoeg om toch op de bühne te verschijnen. Het regent in Maastricht wanneer de meute zich zuidwaarts richting de Belgische grens zet. Menigeen deelt de hoop en kleedt zich optimistisch zonder regenjas. Op een gegeven buiige dag halverwege mei wordt je nat, zij het door de regen of door het overmatig zweten in een niet-ademend jasje. Optimisme wordt echter niet beloond. De regen is van het type dat tot in elke kier van je kleding en lijf doordringt. Kleine mistige druppels die als een waas op de renners neerdaalt. De kasseien in de oude kern van Eijsden roepen op tot voorzichtigheid. Daar waar de Hel van het Mergelland elk jaar haar apotheose beleefd nemen de renners behoedzaam de haakse bochten op de gladde stenen waarop de regen als olie lijkt te drijven. Met de noord-westen wind in de rug koerst de stoet richting de Voerstreek. Hoewel Bois de Mauhin een mooie opwarmer is, laten we jammer genoeg parels als Les Waides links liggen. Dit is typerend voor de koers die net als afgelopen jaar de slechtste dag van mei lijkt gevonden te hebben. Natuurlijk is het weer geen verwijt aan de organisatie van deze tocht, maar het is gewoonweg beter fietsen op een verkeersluwe weg dan op een doorgaande route zoals de Cote Forges of Adolphe Dumont waar het zware vrachtverkeer zich ongeduldig tussen de groepen van kwetsbare weggebruikers dringt. Hier liggen de alternatieven voor het oprapen zoals de prachtige Cote de Bouny of zelfs de Haute Folie, die praktisch parallel aan de Adolphe Dumont ligt en met een stukje van 23% écht gespreksstof biedt voor de lange autorit naar huis die velen voor dit evenement over hebben.De omstandigheden zijn allerminst gunstig voor een massaal bezochte toer als de SRC. Het rijden in groepen vraagt om discipline onder de beste omstandigheden en laat weinig ruimte voor inschattingsfouten. Op een dag als deze is een val in een haakse bocht of bij het kussen van een achterwiel al snel een gegeven. Op het aaneen geplakte asfalt van Wallonies doorgaande wegen is een remweg van meer dan 30 meter geen uitzondering en een hoopje aluminium een waarschijnlijk resultaat. Is er dan niets te zien op de 110+ km van de SRC? Jawel, zelfs op de meest mistroostige dag is het beklimmen van de Trasenster een genot. Dit sprookjesachtige mist in haar aangrenzende dal tovert een glimlach op de gezichten van diegenen die daar oog voor hebben. Ook het pittoreske Limbourg is het aanzien waard. Maar het kan de koers niet redden. Wie weet dat de Haute Fagnes op steenworp afstand liggen draait met spijt af richting Aywaille voor die éne grote naam uit L-B-L. Regen, wind en valpartijen hebben wel één prettige bijkomstigheid. Het legt de nadruk op het prettige gezelschap waar we de koers mee begonnen en de mensen die onderweg in saamhorigheid de Verelendung deelden. Het is een mooie gespreksopener. Ik hoop dat de mederenner uit Castricum/Limmen de stijfheid heeft kunnen afschudden die hij opliep bij een val na het toucheren van mijn achterwiel. Vol goede moed haakte hij na het afschudden van de schrik weer in bij het volgende wiel.De Steven Rooks Classic is de Nederlandse toer die de Redoute aandoet. Maar deze, overigens onooglijke, klim doet de regio geen recht. De route is aan een evaluatie toe. Wellicht dat de weergoden Hemelvaartsdag 2008 dan een beter lot gunnen.
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 17 mei 2007 21:28

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 16 Mei 2007

Quoten: Origineel geplaatst door mgeelen op 25 April 2007

Weet iemand de adressen van * De klim 'Bouxhmont'* De klim 'Les Forges'* De klim 'Blegny'
Kijk op kuitenbijters.com Daar staat ook een bestand met allen genoemde hellingen, uitgezet in google earth. Met bijbehorend .gpx bestand zijn ze ook in een aantal navigatoren te programmeren.
Succes!
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 18 mei 2007 01:09

Mooi proza!

trek1500t
Forum-lid

trek1500t 18 mei 2007 03:00

Donderdag de SRC gereden, voor de tweede keer. Het weer liet wat te wensen over, maar de bikkels laten zich daardoor niet weerhouden.
Hierbij wil ik even mijn complimenten uiten aan de organisatie, want het was weer tot in de puntjes: inschrijving, uitpijling, verkeersregelaars, bevoorrading en een enthousiaste ontvangst door fam. Rooks bij aankomst. Het klopte allemaal.
Ook volgend jaar ben ik hier weer bij. Kijken of ik mijn 5:18 uur op de 150 weer wat kan aanscherpen. 

roel78
Forum-lid

roel78 18 mei 2007 11:05

Knappe tijd Trek1500T!! Ik klokte af op 6:13. Verder ben ik volledig met je eens, volgend jaar weer dus!!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2007 11:33

Ik heb op basis van de voorspellingen besloten om niet ruim 2x200km in de auto te gaan zitten. Als ik de verhalen overal weer lees baal ik daar wel van... Blijft een leuke tocht die goed geregeld is. Hopelijk volgend jaar beter!
Less is bore

william22
Forum-lid

william22 18 mei 2007 15:15

Gisteren voor de 1e keer de SRC gereden. Heb de 109 km gereden. Had 111,84 km op de teller staan, in een tijd van 5:08:13, wat voor mijn eigen doen goed te noemen is.

Vond het een leuke route, alleen soms moeten rijden langs drukke wegen. Alleen jammer van de regen grote delen van de route. Alles vond ik goed georganiseerd, goede bijpijling.

Van de bevoorrading weet ik niet zo veel omdat ik daar voorbij ben gefietst, had namelijk mijn ouders die voor mijn bevoorrading zorgden.

wolfy
Forum-lid

wolfy 18 mei 2007 16:06

Dit jaar voor het eerst meegedaan. 150 km geklokt op 6:14, ben tevreden Goede organisatie en bepijling! Dus ondanks de regen (het was gelukkig niet koud) een zeer geslaagde dag gehad.
hardrijdster, geen wielrenster

martijntijn
Forum-lid

Gebruikersavatar martijntijn 18 mei 2007 16:35

Het was ondanks het slechte weer een pracht-tocht. Het had wel wat: elke keer als ik net weer een beetje op begon te drogen kwam er weer een bui overheen. Ik heb de 152 km tocht gereden met een tijd van 5u.42min. incl. 10minuutjes aan bevoorraden/plassen. Ondanks het weer heb ik het meer naar m'n zin gehad dan bij de AGR (150km in 5u.4min.) Het was gewoon heerlijk afzien.
Wie weet waar de foto's online staan die er tijdens de tocht gemaakt zijn?

rodge
Forum-lid

rodge 18 mei 2007 16:59

Mijn eerste SRC & tocht in de heuvels, en ondanks het regenachtige weer prima bevallen. Goede organisatie!
Ik lees hier en daar van mensen die lokaal bekend zijn kritiek op de gekozen route, voor iemand als ik die niets dan polders gewend is was het puur genieten.
Het weer en de heuvels maakte het tot een lekker zware tocht.
Bij de "uitslagen" op de site zijn van iedere deelnemer 2 filmjes te zien. Einde beklimming en finish, krijg gelijk zin om de benen even los te gaan fietsen.
Ikzelf kwam voor de 110 km uit op 5:04. Smaakt naar meer, volgend jaar ga ik voor de 4:00 / 4:30

Brutalen hebben de halve wereld, niet-brutalen de andere helft!

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 18 mei 2007 19:08

Ik heb gisteren de eerste keer 109km in 4u23min gereden. Op de teller had ik 108km en nog wat staan. Ik had op het laatst niet genoeg gegeten waardoor ik een paar km. voor het einde stuk zat.
Ik vond de route mooi. Mooie uitzichten, mede dankzij het weer. En ik heb wel slechtere wegen gereden in België. Bevoorrading was voldoende. Ik neem mijn eten van thuis mee en alles wat ik extra krijg bij de bevoorradingsposten is meegenomen. En anderhalve liter vocht onderweg is voor mij voldoende.

Bij de 109km ben ik één van de beteren, maar wanneer ik naar de snelheden kijk bij de 150km. Helmpje af: wat een snelheden. Er zijn daar gasten die de 150km in dezelfde tijd reden als de tijd die ik nodig heb voor de 109km.

Van één fotograaf onderweg heb ik kunnen zien dat die van aktiefoto.nl was.

herera
Forum-lid

Gebruikersavatar herera 18 mei 2007 22:23

Heb ook de SRC gereden voor de 2e maal de 152km afstand.  Netto gereden tijd 155 km in 5.39u  gemiddeld 27.3 p/u
Kon helaas niet mijn tijd van vorig jaar verbeteren op de La Redoute (7.11) vanwege een blokkade van de pl motorclub die daar ineens was georganiseerd.. Belgie op z'n smalst! 2 vergunningen voor 2 evenementen verlenen op dezelfde locatie!! Na 10 min oponthoud zijn we via een alternatieve route de Redoute opgereden.
Verder petje af voor de Organisatie omtrent de zeer goede verkeersregelaars die de snelheid van de renners goed wisten in te schatten!!
Ach ja die regen!! Dat weet je toch met Hemelvaart.
Foto's nog niet online op aktiefoto.nl wellicht vanavond of morgen..
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

Plaats reactie