Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

afstand pedaal-voet

flits
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:21

flits 13 dec 2005 12:17

Ik wil nieuwe Carnacs kopen. De afstand tussen pedaal en voet is echter groot doordat Carnac een tussenplaat gebruikt. Wat is de invloed (negatief) van een grote afstand tussen pedaal en voet??

flits
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:21

flits 20 dec 2005 16:06

Niemand een idee of een grote afstand tussen voet en pedaal het fietsen beinvloedt??

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 20 dec 2005 18:14

je zal je zadel iets omhoog moeten doen.
Verder zal het alleen een heel klein beetje uitmaken als je jevoet niet horizontaal naar beneden beweegt.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 20 dec 2005 20:47

Je maakt een licht ovale trapbeweging en hoe dikker de zolen des te groter het ovaal wordt. Tenminste dat denk ik Dat was ook de reden dat Shimano ooit pedalen maakte die anders gelagerd waren en daardoor zat de voetzool altijd in het midden van de pedaalas (of is het tegenwoordig pedaal- as ?) Dus maakten de voeten een bijna exact cirkelvormige beweging hetgeen door Shimano als ideaal werd gepromote. Ik meen te weten dat Peter Winnen daar mee reed en een etappe op de Alpe Huez mee won.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 21 dec 2005 11:01

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 20 December 2005

Je maakt een licht ovale trapbeweging en hoe dikker de zolen des te groter het ovaal wordt. Tenminste dat denk ik Dat was ook de reden dat Shimano ooit pedalen maakte die anders gelagerd waren en daardoor zat de voetzool altijd in het midden van de pedaalas (of is het tegenwoordig pedaal- as ?) Dus maakten de voeten een bijna exact cirkelvormige beweging hetgeen door Shimano als ideaal werd gepromote. Ik meen te weten dat Peter Winnen daar mee reed en een etappe op de Alpe Huez mee won.

waarom zou het ovaal worden ? je beweegt toch in een circkel. Alleen wordt de radius kleiner als je een dikkere zool hebt. Shimano heeft wel die biospace (?) bladen gehad, DIE waren juist ovaal ...

flits
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:21

flits 21 dec 2005 11:29

Volgens mij wordt ook de radius niet kleiner, verschuift alleen iets omhoog...
Ik begrijp het niet meer... Ik lees vaak dat het niet gunstig is om een grote afstand tussen voet en pedaal te hebben maar ik begrijp niet waarom??

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 21 dec 2005 12:21

Quoten: Origineel geplaatst door flits op 21 December 2005


Volgens mij wordt ook de radius niet kleiner, verschuift alleen iets omhoog...
Ik begrijp het niet meer... Ik lees vaak dat het niet gunstig is om een grote afstand tussen voet en pedaal te hebben maar ik begrijp niet waarom??


dat klopt ook idd, eerst zit je voet aan de binnekant en dan aan de buiten kant. het verhaal van Marconi klopt dus  ! ( hoe kan het ook anders)..
dus vandaar dat de afstand zo klein mogelijk gehouden moet worden waarschijnlijk. ofzo... lijkt me ... toch ?

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 21 dec 2005 13:03

Zolang je je voeten horizontaal houdt. Maak je gewoon een cirkel beweging.
de cirkel van je schoen is alleen omhoog geschoven, kan ook niet anders want de voet zit nog steeds aan de trapas vast, en die afstand veranderd niet tijdens het ronddraaien.
Je houdt je voet alleen niet tijdens de cirkel horizontaal, daardoor krijg je extra krachtcomponenten. Hoe verder je van de as afzit met je voet hoe groter het kantelmoment van je pedaal. de verbinding tussen schoen en pedaal wordt dus iets zwaarder belast.
Zolang er bij de prof's geen afbrekende pedalen en losbrekende schoenplaatjes optreden maak ik me geen zorgen.

flits
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:21

flits 21 dec 2005 13:51

Dank Rien, maar als ik je goed begrijp levert dit geen energieverlies op?

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 22 dec 2005 21:42

Zolang je je voeten horizontaal houdt. Maak je gewoon een cirkel beweging________________________________________________________________
Je kan gelijk hebben maar bekijk  het volgende: cranks zijn b.v. 17 cm ( Hart/hart) Stel hart pedaalas tot zool schoen 2 cm is. Staat de crank verticaal naar boven dan bedraagt de afstand hart trapas tot schoenzool 17 cm+2 cm= 19 cm. Staat diezelfde crank nu verticaal naar beneden dan is die afstand: 17 cm - 2 cm= 15 cm. Staan de cranks horizontaal dan heb je dat verschil niet want dan doet de afstand pedaalas tot schoenzool er niet toe.
Ik denk dat je voet t.o.v. het midden van de trap- of bracketas( = ook center crank) een excentrische licht ovale beweging maakt.
TH Techneuten, zet jullie technische brains hierover eens in de juiste versnelling!  
 
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 23 dec 2005 08:50

@ Marconi , ik begrijp je uitleg , maar voor sommige mensen is het handiger/wijzer om iets visueel uit te leggen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 23 dec 2005 23:01

Tja, ik kan geen tekeningen hiervan maken. Ik ben al blij dat ik iets op het scherm kan krijgen zoals dit!   Ik ben opgegroeid met lei en griffel en kroontjespen+inktlap!  PC werken is nou niet mijn favoriete bezigheid. Te laat mee begonnen. Ik behelp me wel maar dat is ook alles. Misschien vind ik iets of een site betr. dit onderwerp.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie