Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vermogen - verzet - trapfrequentie - snelheid

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 10 mei 2011 16:40

Na falen bij zoeken toch maar een nieuw onderwerp.

Voor het eerst ga ik over twee weken naar de heuvels van limburg, mergellandroute. Normaal rijd ik alleen in de valkke polder. In de Mergellandroute zitten hellingen tot 17%. Zonder een nieuwe crankstel te hoeven kopen wordt mijn minimale verzet met een nieuwe 13-29 cassette 39-29 (campa veloce).
Even kort ervan uitgaande dat de toename van de potentiele energie het grootste obstakel/ weerstand is dan kom ik tot het volgende sommetje.
Vermogen dat ik enige tijd kan leveren, gemeten op een roei-ergometer, is ongeveer 400 watt. Dat houd ik wel eventjes vol. Met mijn gewicht plus fiets, water, eten et cetera (100+12=112 kg) kom ik dan op een maximale (vertikale) stijgsnelheid van 0,36 m/s. Bij een helling van 17% is dat 2,14 m/s (7,7 km/h).

Bij een verzet 39-29 leg ik 2,89 m per omwenteling af, dus met 7,7 km/h kom ik op een trapfrequentie van slechts 44 t/min ...

Is dit te doen, of wordt het omvallen op de Keutenberg?

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 10 mei 2011 16:41

op een roei-ergometer????

je gaat toch omhoog fietsen i.p.v. roeien??

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 10 mei 2011 16:53

Gemeten op de conceptII (roei)ergometer.

Het maakt volgens mij niet zoveel uit op welk apparaat het vermogen wordt gemeten, het gaat er zo'n beetje om hoe efficient je energie en zuurstof kunt omzetten in arbeid. Omdat ik voorheen altijd roeide is dit waarmee ik bekend ben.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 10 mei 2011 16:57

hm...... ik denk niet dat je theorie klopt;

dat zou betekenen dat ik een minuutje 500 watt bij elkaar kan roeien omdat ik dat op de fiets ook doe?? terwijl ik nog nooit geroeid heb.


by the way, als je sportief bent en wat kracht in de benen hebt, dan kom je in limburg gemakkelijk omhoog met het verzet wat je noemt. de hellingen zijn een stukje 17%, geen lange stukken. Ik ben er afgelopen vrijdag nog geweest met 39-23, ik ben 95 kg en kwam overal probleemloos boven.

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 10 mei 2011 17:01

Harrydl schreef: Het maakt volgens mij niet zoveel uit op welk apparaat het vermogen wordt gemeten,


Volgens mij wel.

Hoe dan ook, uitgaande van een gemiddelde fietser kom je met een 39x29 overal omhoog.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27870
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mei 2011 17:08

De gemiddelde roeier heeft een zeer laag rpm en heeft veel kracht. De meeste roeiers die ik ken rijden bijgevolg met idiote verzetten in Limburg, tot 42x21 aan toe, dus het lijkt me dat 39x29 geen enkel probleem mag zijn.

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 10 mei 2011 17:17

Het zal niet helemaal kloppen, maar ik denk dat een goede fietser -met een klein beetje scholing in hoe je op zo'n roei-ergometer efficient trapt- uitmuntend zal presteren op de conceptII. Je kan zo proberen of je een minuutje 500 watt trapt. Bij de lokale roeivereniging en/of sprotschool staan zeker c2's die je kan instellen op display met wattage.

Je moet die fietser natuurlijk niet direct in een skiff zetten, anders gaat het in 99% van de gevallen een nat pak worden voor de eerste haal gemaakt is vrees ik.

Met 100 kg ben ik niet helemaal de gemiddelde fietser vrees ik. Als de som klopt en met een trapfrequentie van 40 en snelheid van 7 km/h sta je nog niet helemaal stil, dan red ik het wel. Anders waarschijnlijk niet.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 10 mei 2011 17:24

Ik vind je redenering wel heel theoretisch maar mijn gevoel zegt dat je niet stil hoeft te vallen.

Maar wellicht heb je hier wat aan: Je vermogen zegt voor het klimmen pas wat als je dit deelt door je lichaamsgewicht. Veronderstel dat je ook 400 watt kan fietsen (ipv roeien) en je weegt 100 kg, dan trap je dus 4 wat per kg.

Met maximaal vermogen wordt niet het werkelijke maximum maar het hoogste vermogen bedoeld dat een fietser tijdens een inspanningstest kan halen. Tijdens zo’n ergometertest loopt het vermogen volgens een protocol op (bv 25 watt per minuut), tot je niet meer in staat bent te fietsen. Zelf trap ik dan 4.5 watt per kg in een officiele test bij het sportmedisch adviescentrum. Met dit niveau heb ik 6 keer de Alpe D'huez gedaan bij de Alpe D'huzes. Met wat minder watt kom je ook een heel eind.

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 10 mei 2011 17:24

De Mergellandroute is wat mij betreft echt één van de mooiste routes van NL. Gewoon gaan en genieten en verder niet te veel erbij nadenken! Ik word altijd een beetje moe van mensen die dit soort dingen helemaal proberen te berekenen (No offence trouwens). Daarnaast zegt eigen ervaring vaak nog veel meer dan dat soort berekeningen. Ik kan zelf met mijn 85 kg bijv. prima uit de voeten in Limburg met 39-25 omdat de klimmen niet te lang zijn ("machtklimmetjes" van ruim een km), zijn de klimmen echter langer dan vind ik 36-27 toch wel erg prettig om te hebben.

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 10 mei 2011 17:30

Mijn vermogen en gewicht komen wel ongeveer overeen met die van Harrydl. Ik kom de Keutenberg en de Eyserbosweg gewoon op met 39-25, maar echt comfortabel is het niet. Met 39-29 is het prima te doen; zo ook de langere kuitenbijters in de Ardennen. Vogezen en Alpen moet ik nog uitproberen, maar ik verwacht weinig problemen met 39-29.

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 10 mei 2011 17:50

EM schreef:De Mergellandroute is wat mij betreft echt één van de mooiste routes van NL. Gewoon gaan en genieten en verder niet te veel erbij nadenken! Ik word altijd een beetje moe van mensen die dit soort dingen helemaal proberen te berekenen (No offence trouwens).

Dit hoort ook bij de voorpret van een polderstoemper die voor het eerst wat heuvels gaat opzoeken!

Alhoewel, als hier de ene na de andere reactie zou staan dat het omvallen wordt, dan zou ik allicht nog snel de 50-34 gaan bestellen.

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 10 mei 2011 17:55

Lavsson schreef:Mijn vermogen en gewicht komen wel ongeveer overeen met die van Harrydl. Ik kom de Keutenberg en de Eyserbosweg gewoon op met 39-25, maar echt comfortabel is het niet. Met 39-29 is het prima te doen; zo ook de langere kuitenbijters in de Ardennen. Vogezen en Alpen moet ik nog uitproberen, maar ik verwacht weinig problemen met 39-29.


Toen ik vorig jaar net een paar maanden een racefiets had heb ik hem meegenomen naar Porlezza aan het meer van Lugano. Minimaal verzet was 39-25 en daarmee kwam ik wel in como en lugano, dat waren vervelende doorgaande routes, maar alle andere uitvalswegen kwam ik niet overheen ...

Awel, kilo's kwijtraken en meer vermogen gaan trappen zijn op termijn natuurlijk ook prima opties.

Plaats reactie