Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 03 December 2005
Leuk verhaal. Maar... stijf is de Dogma allerminst hoor! Kijk er maar eens een test van op na. Helemaal qua stiffness-to-weight komt het absoluut niet in de buurt van carbon frames als de Canyon F10 en Scott CR1, maar daar staat inderdaad wel het stabiele weggedrag en het relatieve comfort tegenover (vind men ten minste altijd).
Absoluut een van de mooiste frames op de markt, maar je moet het kopen om de emotie en niet om zijn technische aspecten (imho).
STW stiffness-to-weight zegt mi weinig over de rijeigenschappen van een fiets, het is de absolute stiffness die van belang is.
Fietsen met een kleinere STW maar met een hoger gewicht kunnen een hogere absolute stijfheid hebben. Ik weet niet wat de stijfheid en het gewicht van de Dogma is maar ik vermoed dat hij een stuk zwaarder is dan bovengenoemde carbon frames, dus in absolute stijfheid zal het verschil waarschijnlijk kleiner zijn dan in STW.
Motta
Dogma FP versus Prince SL
Vondt deze foto nog imho een stuk mooier dan de huidige modellen
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... mentid=979
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... mentid=979
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 December 2005
Vondt deze foto nog imho een stuk mooier dan de huidige modellen
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... mentid=979
Ik ben zeer slecht in spelling dus pak ik nu de kans eens om iets te verbeteren: in de verleden zijd schrijf je nooit iets met dt! Zo, heb ik dat eens gedaan...
Vondt deze foto nog imho een stuk mooier dan de huidige modellen
http://forum.tour-magazin.de/attachment ... mentid=979
Ik ben zeer slecht in spelling dus pak ik nu de kans eens om iets te verbeteren: in de verleden zijd schrijf je nooit iets met dt! Zo, heb ik dat eens gedaan...
Quote: Origineel geplaatst door mensma op 04 December 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 December 2005Vondt deze foto nog imho een stuk mooier dan de huidige modellenhttp://forum.tour-magazin.de/attachment.php?attachmentid=979Ik ben zeer slecht in spelling dus pak ik nu de kans eens om iets te verbeteren: in de verleden zijd schrijf je nooit iets met dt! Zo, heb ik dat eens gedaan...
Spelling is ook niet mijn sterkste kant.. Nooit goede cijfers voor gehad.. Helaas, want je hebt het wel nodig in je hele leven..
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 December 2005Vondt deze foto nog imho een stuk mooier dan de huidige modellenhttp://forum.tour-magazin.de/attachment.php?attachmentid=979Ik ben zeer slecht in spelling dus pak ik nu de kans eens om iets te verbeteren: in de verleden zijd schrijf je nooit iets met dt! Zo, heb ik dat eens gedaan...
Spelling is ook niet mijn sterkste kant.. Nooit goede cijfers voor gehad.. Helaas, want je hebt het wel nodig in je hele leven..
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door motta op 04 December 2005
STW stiffness-to-weight zegt mi weinig over de rijeigenschappen van een fiets, het is de absolute stiffness die van belang is.
Fietsen met een kleinere STW maar met een hoger gewicht kunnen een hogere absolute stijfheid hebben. Ik weet niet wat de stijfheid en het gewicht van de Dogma is maar ik vermoed dat hij een stuk zwaarder is dan bovengenoemde carbon frames, dus in absolute stijfheid zal het verschil waarschijnlijk kleiner zijn dan in STW.
Motta
De Dògma is zowel een stuk zwaarder als een stuk slapper dan bovengenoemde frames, dus de STW zal echt significant lager zijn. Maar ik bedoelde ook te zeggen, dat ondanks de weinig bijzondere STW de rij-eigenschappen geweldig schijnen te zijn.
@Sharkman: heb jij dat exacte frame of een ander kleurtje? Hij is zeker mooi ja... hoewel ik de Dògma ook nog steeds heel hoog acht
STW stiffness-to-weight zegt mi weinig over de rijeigenschappen van een fiets, het is de absolute stiffness die van belang is.
Fietsen met een kleinere STW maar met een hoger gewicht kunnen een hogere absolute stijfheid hebben. Ik weet niet wat de stijfheid en het gewicht van de Dogma is maar ik vermoed dat hij een stuk zwaarder is dan bovengenoemde carbon frames, dus in absolute stijfheid zal het verschil waarschijnlijk kleiner zijn dan in STW.
Motta
De Dògma is zowel een stuk zwaarder als een stuk slapper dan bovengenoemde frames, dus de STW zal echt significant lager zijn. Maar ik bedoelde ook te zeggen, dat ondanks de weinig bijzondere STW de rij-eigenschappen geweldig schijnen te zijn.
@Sharkman: heb jij dat exacte frame of een ander kleurtje? Hij is zeker mooi ja... hoewel ik de Dògma ook nog steeds heel hoog acht
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Ik vind zowel de Dogma als de Prince SL heel erg mooi. En daar gaat het toch in eerste instantie om. Dat stw prima als je daar op kickt moet je een scott oid kopen als je voor mooi en emotie gaat koop je een Dogma.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
bij lak beschadiging, snel bijwerken zeker waneer je het magnesium ziet fonkelen, magnesium corodeerd zeer snel in aanraking met lucht, wat weer framebreuk tot gevolg kan hebben.
om die reden worden de frame's sinds kort geheel gedompeld om ook de binnenzijde van een laklaag te voorzien.
ik wens je vele veilige en gezonde kilometers toe
om die reden worden de frame's sinds kort geheel gedompeld om ook de binnenzijde van een laklaag te voorzien.
ik wens je vele veilige en gezonde kilometers toe
i don\'t believe in forced entry,<br>
i don\'t believe in rape,<br>
but every time she passes by wild toughts escape.(Bono U2)
i don\'t believe in rape,<br>
but every time she passes by wild toughts escape.(Bono U2)