Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vermogen - verzet - trapfrequentie - snelheid

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 10 mei 2011 18:01


Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 10 mei 2011 18:03

Hehe Harrydl, ouwe delfterik!


Mooi verhaal! Ik hou wel van wat voorpret met getallen. Volgens mij snijdt het ook nog wel hout wat je opschrijft. 44 rpm kan je makkelijk trappen voor korte tijd. Probeer maar eens op je fiets. Dat is echt nog niet zo heel langzaam.

Wat ik wel merkte toen ik voor het eerst met 42x24 de Keutenberg opging (kleinste verzet op mijn oude Peugeot Aubisque) en ook al beredeneerd had, is dat je dan wel echt nodig hebt dat je voeten vast zitten in de pedalen. Je moet namelijk je achterste pedaal echt omhoog trekken. Je stijgt door de helling namelijk evenveel als dat je zakt doordat je je pedaal naar beneden duwt. Met alleen stampen kom je dus niet meer vooruit. Trekken zul je ook moeten!

En verder, ik vind het heel mooi hoor, met je theorie. Daar hou ik wel van. Ga zo door!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 10 mei 2011 18:14

Ik moet het eerste stuk weg in Limburg waar de weg langer dan 150 meter boven de 17% zit nog vinden en ik woon er al 45 jaar en fiets er al 35 jaar, ik reed vroeger de keuteberg op met 48/21, nu met 34/25 waardoor ik nu kan blijven zitten en vroeger alleen staand boven kwam. Maak je dus geen zorgen om je verzet, de Eyserbosweg en de Keuteberg zijn zowiezo de eninge steile bergjes op dit traject. En wat daar fout kan gaan is dat je te hard begint aan zo een klim en daardoor kompleet buiten adem komt.
Afbeelding

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 10 mei 2011 19:23

Harrydl schreef:
Bij een verzet 39-29 leg ik 2,89 m per omwenteling af, dus met 7,7 km/h kom ik op een trapfrequentie van slechts 44 t/min ...

Is dit te doen, of wordt het omvallen op de Keutenberg?


Als matig getrainde 19 jarige reed ik de Keutenberg en Eyserbosweg probleemloos op een stalen Concorde en een 42-26.

Ik zou me er niet druk over maken.... zo lastig is het allemaal niet.

eelcoz

eelcoz 10 mei 2011 19:43

Ik snap de redenering van de TS niet. Je zegt dat je die 400W enige tijd kan leveren en komt zo op de bewuste 7.7 km/h uit. Weet je wel hoe kort de klimmetjes in L'burg zijn, en helemaal hoe kort de echt steile stukjes (17%) zijn? Je gaat echt wel harder dan met 7.7 km/h omhoog rijden daar.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 mei 2011 20:27

Uiteraard, maar daarvoor moet TS wel meer dan 400 Watt leveren, en dáár ging hij van uit in zijn berekening. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

eelcoz

eelcoz 10 mei 2011 20:54

Scepticus schreef:Uiteraard, maar daarvoor moet TS wel meer dan 400 Watt leveren, en dáár ging hij van uit in zijn berekening. ;)


Ja ok, eigenlijk wil ik dus gewoon zeggen dat hij niet uit moet gaan van die 400 W. Was misschien een beetje een omslachtige methode om dat duidelijk te maken.;)

Plus natuurlijk het feit dat het niet overal (bijna nergens) 17% is.

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 11 mei 2011 18:21

De 13-29 10 speed cassette (+ketting) is besteld, hopelijk is de campa veloce versie '09 uitwisselbaar met die uit '06, anders zal ik het moeten gaan proberen met de 39-25

Ik heb er mede door de reacties hier wel vertrouwen in gekregen dat het goed komt en zal over twee weken het topic afsluiten met de ervaringen.

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 11 mei 2011 18:25

BassieG15 schreef:Hehe Harrydl, ouwe delfterik!
Wat ik wel merkte toen ik voor het eerst met 42x24 de Keutenberg opging (kleinste verzet op mijn oude Peugeot Aubisque) en ook al beredeneerd had, is dat je dan wel echt nodig hebt dat je voeten vast zitten in de pedalen. Je moet namelijk je achterste pedaal echt omhoog trekken. Je stijgt door de helling namelijk evenveel als dat je zakt doordat je je pedaal naar beneden duwt. Met alleen stampen kom je dus niet meer vooruit. Trekken zul je ook moeten!

Goed punt. Ik zit vast aan de pedalen. Bij sprintje de Measlantkeringheuvel op kreeg ik ook al snel door dat het harder gaat met duwen en trekken.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 12 mei 2011 02:03

Zal je zeker lukken
ik ben ooit als rokende ongetrainde 100kg zware beginner met 39x25 de Muur van Geraardsbergen opgefietst. Die helling lijkt me enigszins te vergelijken met de keutenberg of met de eyserbosweg.
Ik wil niet weten hoe hard ik ging of welk rpm ik reed, maar het ging. Of het prettig was, is een ander verhaal.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

stekkerke
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mar 2011 00:55

stekkerke 12 mei 2011 16:53

voor het rijden van de finale van Luik Bastenaken Luik heb ik mijn kleinste verzet gewijzigd van 39-25 naar 39-27 het verschil was merkbaar Maar helaas moest ik toch parkeren en afstappen op de grote kleppers.
Ik volde de benen halfweg de beklimming telkens goed vollopen (verzuring).
Ik had mn fiets nog maar een maand dus een gebrek aan training is waarschijnljik de hoofdoorzaak. Maar een kleiner verzet was ik waarschijnlijk toch iets verder geraakt.

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 13 mei 2011 11:00

Hey Harry, als je je nog zorgen maakt over de kleine stukjes van boven de 15%:

Probeer eens de Maeslantkeringheuvel op te fietsen in een belachelijk zwaar verzet. Of de Van Brienenoordbrug op in je zwaarste versnelling. Dit is niet echt een verantwoorde training (als in je wordt er niet echt een betere renner van, je krijgt hooguit sterkere beenspieren), maar je voelt zo wel wat je straks ook voelt als het heel steil wordt en de mensen om je heen van hun fiets afstappen.

Ik heb dat ook gedaan, vanuit Delft, en het heeft mij toch wel geholpen.

Plaats reactie