Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vermogen - verzet - trapfrequentie - snelheid

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 mei 2011 18:23

BassieG15 schreef:Hey Harry, als je je nog zorgen maakt over de kleine stukjes van boven de 15%:

Probeer eens de Maeslantkeringheuvel op te fietsen in een belachelijk zwaar verzet. Of de Van Brienenoordbrug op in je zwaarste versnelling. Dit is niet echt een verantwoorde training (als in je wordt er niet echt een betere renner van, je krijgt hooguit sterkere beenspieren), maar je voelt zo wel wat je straks ook voelt als het heel steil wordt en de mensen om je heen van hun fiets afstappen.

Ik heb dat ook gedaan, vanuit Delft, en het heeft mij toch wel geholpen.


Dat word je er kennelijk dus wél een betere renner van :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 15 mei 2011 02:27

Vermogen roeier / fietser

Ik kan het mis hebben maar kan een roeier sowieso niet meer vermogen leveren daar benen, rug, schouders, en armen de kracht leveren en niet alleen de benen.

Zal ook nog wel iets met max zuurstofopname te maken hebben

Anders gezegd, ervan uitgaan 400 watt te kunnen leveren en die omzetten naar de fiets gaat zo waarschijnlijk niet op.

In any case, met 39 x 25 en wat hangen en wurgen kom je staand op de pedalen elke limburgse stijging wel op

een prix d'elegance bestaat, voor zover ik weet in de wielersport niet

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 29 mei 2011 17:05

Klimmetjes zijn gelukt met de 39 - 29, was wel blij dat ik de cassette 11-25 had vervangen voor de 13-29. Heb de 29 ook gebruikt op de Keuterberg, dat vond ik veruit de zwaartste van de Mergellandroute.
Helaas was ik op het moment dat ik de hellinkjes herkende zo bezig met fietsen dat ik niet gelet heb op cadans en snelheid. Stom stom stom.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 29 mei 2011 17:50

Harrydl schreef:Helaas was ik op het moment dat ik de hellinkjes herkende zo bezig met fietsen dat ik niet gelet heb op cadans en snelheid. Stom stom stom.


Fietscomputertje :p
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 mei 2011 00:22

GT56 schreef:Vermogen roeier / fietser

Ik kan het mis hebben maar kan een roeier sowieso niet meer vermogen leveren daar benen, rug, schouders, en armen de kracht leveren en niet alleen de benen.

Zal ook nog wel iets met max zuurstofopname te maken hebben

Anders gezegd, ervan uitgaan 400 watt te kunnen leveren en die omzetten naar de fiets gaat zo waarschijnlijk niet op.
Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in.
GT56 schreef:In any case, met 39 x 25 en wat hangen en wurgen kom je staand op de pedalen elke limburgse stijging wel op

een prix d'elegance bestaat, voor zover ik weet in de wielersport niet


Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in.
De Limburgse klimmetjes zijn kort, dus met een beetje conditie kom je met de meeste verzetten echt wel boven inderdaad.

EDIT: ik zie nu dat TS alweer terug is uit Limburg EN overal boven is gekomen. Beetje mosterd na de maaltijd dus, deze post :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

alexd
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 24 nov 2009 17:44

alexd 30 mei 2011 12:30

Kijk hier eens:
http://www.fietsica.be/hoesnel.htm
of hier:
http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2040
Staat veel info op voor de beginner in de bergen! Ook rekenhulpen.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bolletjepiekhaar
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 apr 2009 17:41

bolletjepiekhaar 30 mei 2011 14:58

Als we het toch theoretisch gaan benaderen het volgende.
Je komt met ca. 30 km/u aangereden bij een beklimming.
Als je niet trapt zorgt de stijging voor het wegvallen van de snelheid.
Als je wacht tot je 7,7 km/u rijdt en dan maximaal gaat bijtrappen dan kun je die 7,7 km/u blijven rijden.
Als je vanaf beneden blijft trappen met ca. 300 Watt loopt de snelheid wel terug maar minder snel dan dat je niet trapt ( wel blijven schakelen! ).
Gezien de lengte van de beklimmingen zou je dus zeker ruim boven die 7,7 km/u moeten kunnen blijven.
Je gaat het normaal gesproken makkelijk halen met 39 * 29.
Op zoek naar van alles ... , vooral het ultieme

harrydl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:03

harrydl 30 mei 2011 15:06

Bedankt voor de linkjes, leuk lees en rekenwerk. Ook mooi om te zien dat ik niet de enige ben die zo een beetje aan het rekenen is.
Mooie vaderdagkadootjes: hartslagmeter en fietscomputer.

mrbolshoi
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 nov 2010 17:05

mrbolshoi 01 jun 2011 00:16

@ Harrydl
Slechte keuze om dat soort dingen te vragen.
Heb ik ook met verjaardagen etc. Mijn ouders bedoelen het dan goed, maar ze kopen dan net iets anders dan ik eigenlijk voor ogen heb...

Plaats reactie