SRM - Schoberer Rad Messtechnik
@ Casran: Bij mijn weten hanteren ze in het blad Fiets geen 3 maar 5 trainingzones. Dus ietsje minder grof dan jij denkt. Te weten: H=Herstel, D1=Duurtraining, D2=Intensieve Duurtraining, D3=MLSS-training, W=Weerstandstraining.
@ Panschpieng: Dit soort SRM-grafieken zie ik ook voor het eerst, hoor. Kwestie van kijken, lezen en alles even op een rijtje zetten. Zoals bij de grafiek van Steffen Wesemann. Daar gaat het met name om de intensieve blokken, waar een aantal gegevens bij vermeld staan. Als je per blok de snelheid, cadans, hartslag en het vermogen op een regel zet, ziet het er zo uit...
Speed Cadence Heartrate Power
[Km/h] [Rpm] [Bpm] [Watt]
1. 38,3 122 161 330
2. 34,5 90 163 381
3. 34,5 90 163 386
4. 34,6 90 165 384
Dan zie je dat alleen het 1e blok nogal afwijkend is. Hij rijdt 4km/h harder, trapt 32rpm sneller, maar duwt zo'n 53watt minder op de pedalen. Terwijl zn hartslag nagenoeg gelijk blijft. Vreemd. Tja, dan denk ik als leek aan het navolgende:
Bij een snelheid onder de 40km/h duw je vermoedelijk minder dan 300watt. Er zal daarom sprake zijn van een oplopend wegdek of van behoorlijk wat tegenwind, want hij trapt beduidend meer dan 300watt.
In het 1e blok heeft Steffen de wind schuin tegen en in de andere blokken pal op kop. Of het wegdek gaat in het 1e blok vals plat omhoog en in de andere blokken nog een procentje of 2 meer. Zn snelheid is in ieder geval in het 1e blok hoger, terwijl hij minder vermogen duwt.
In het 1e blok is zn cadans waarschijnlijk te hoog, waardoor hij minder effectief trapt. Gevolg hiervan is dat zn hartslag te hoog en zn vermogen te laag is.
@ Panschpieng: Dit soort SRM-grafieken zie ik ook voor het eerst, hoor. Kwestie van kijken, lezen en alles even op een rijtje zetten. Zoals bij de grafiek van Steffen Wesemann. Daar gaat het met name om de intensieve blokken, waar een aantal gegevens bij vermeld staan. Als je per blok de snelheid, cadans, hartslag en het vermogen op een regel zet, ziet het er zo uit...
Speed Cadence Heartrate Power
[Km/h] [Rpm] [Bpm] [Watt]
1. 38,3 122 161 330
2. 34,5 90 163 381
3. 34,5 90 163 386
4. 34,6 90 165 384
Dan zie je dat alleen het 1e blok nogal afwijkend is. Hij rijdt 4km/h harder, trapt 32rpm sneller, maar duwt zo'n 53watt minder op de pedalen. Terwijl zn hartslag nagenoeg gelijk blijft. Vreemd. Tja, dan denk ik als leek aan het navolgende:
Bij een snelheid onder de 40km/h duw je vermoedelijk minder dan 300watt. Er zal daarom sprake zijn van een oplopend wegdek of van behoorlijk wat tegenwind, want hij trapt beduidend meer dan 300watt.
In het 1e blok heeft Steffen de wind schuin tegen en in de andere blokken pal op kop. Of het wegdek gaat in het 1e blok vals plat omhoog en in de andere blokken nog een procentje of 2 meer. Zn snelheid is in ieder geval in het 1e blok hoger, terwijl hij minder vermogen duwt.
In het 1e blok is zn cadans waarschijnlijk te hoog, waardoor hij minder effectief trapt. Gevolg hiervan is dat zn hartslag te hoog en zn vermogen te laag is.
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 08 Februari 2006
@ Casran: Bij mijn weten hanteren ze in het blad Fiets geen 3 maar 5 trainingzones. Dus ietsje minder grof dan jij denkt. Te weten: H=Herstel, D1=Duurtraining, D2=Intensieve Duurtraining, D3=MLSS-training, W=Weerstandstraining.
Ja, "herstel" is net als "recuperatie" niet echt een zone hoor; dat is gewoon "alles onder de extensieve duurzone". En voor zo'n W-zone moet je ook het warm water niet uitvinden, nl. "boven omslagpunt".Het moeilijke en fijne werk zit hem om duidelijke de 2 duurzones (extensief en intensief) van elkaar te scheiden, en daarboven verschillende zones voor intensievere blokken. Bij het vastleggen van de duurzones worden vaak de grootste fouten gemaakt die de meest verstrekkende gevolgen hebben (zeker als een renner 3 à 4000km in verkeerde zones gaat werken).
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 08 Februari 2006
@ Panschpieng: Dit soort SRM-grafieken zie ik ook voor het eerst, hoor. Kwestie van kijken, lezen en alles even op een rijtje zetten. Zoals bij de grafiek van Steffen Wesemann. ...
Hele mooie analyse! Alle blokjes zullen op vals plat afgewerkt zijn, gezien zijn verhouding wattage-snelheid. Aan 380watt vlak ga je sneller dan 35km/u (ook met een pak tegenwind), en om 35km/u te halen op een helling van >5% moet iemand als Wesemann meer dan 380watt trappen.Hij heeft waarschijnlijk een vals plat van 1 à 3% gevonden; daarbij is het nog een aangename manier om zo'n intensieve blokken af te werken, want je hebt dan echt de indruk dat je vliegt.In het eerste blok heeft hij idd een héél hoge trapfrequentie.
@ Casran: Bij mijn weten hanteren ze in het blad Fiets geen 3 maar 5 trainingzones. Dus ietsje minder grof dan jij denkt. Te weten: H=Herstel, D1=Duurtraining, D2=Intensieve Duurtraining, D3=MLSS-training, W=Weerstandstraining.
Ja, "herstel" is net als "recuperatie" niet echt een zone hoor; dat is gewoon "alles onder de extensieve duurzone". En voor zo'n W-zone moet je ook het warm water niet uitvinden, nl. "boven omslagpunt".Het moeilijke en fijne werk zit hem om duidelijke de 2 duurzones (extensief en intensief) van elkaar te scheiden, en daarboven verschillende zones voor intensievere blokken. Bij het vastleggen van de duurzones worden vaak de grootste fouten gemaakt die de meest verstrekkende gevolgen hebben (zeker als een renner 3 à 4000km in verkeerde zones gaat werken).
Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 08 Februari 2006
@ Panschpieng: Dit soort SRM-grafieken zie ik ook voor het eerst, hoor. Kwestie van kijken, lezen en alles even op een rijtje zetten. Zoals bij de grafiek van Steffen Wesemann. ...
Hele mooie analyse! Alle blokjes zullen op vals plat afgewerkt zijn, gezien zijn verhouding wattage-snelheid. Aan 380watt vlak ga je sneller dan 35km/u (ook met een pak tegenwind), en om 35km/u te halen op een helling van >5% moet iemand als Wesemann meer dan 380watt trappen.Hij heeft waarschijnlijk een vals plat van 1 à 3% gevonden; daarbij is het nog een aangename manier om zo'n intensieve blokken af te werken, want je hebt dan echt de indruk dat je vliegt.In het eerste blok heeft hij idd een héél hoge trapfrequentie.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01
Bij de intervallen van Wesemann staat steeds 12:10 ik ga er vanuit dat dit de tijd van de interval is maar waarom zou je nou precies een interval van 12 minuten en 10 seconden willen doen?
Quoten: Origineel geplaatst door pinarellofan op 08 Februari 2006
Bij de intervallen van Wesemann staat steeds 12:10 ik ga er vanuit dat dit de tijd van de interval is maar waarom zou je nou precies een interval van 12 minuten en 10 seconden willen doen?
Het interval zal natuurlijk korter zijn geweest, waarschijnlijk 12 minuten, of misschien wel 11. Maar ofwel heeft Wesemann telkens al 5 seconden voor en na het interval al op z'n gele "set" toets van z'n SRM gedrukt (je kan moeilijk beginnen rechtstaan op de trappers met je vinger op die knop), ofwel heeft hij deze intervallen achteraf met de computer (niet al te nauwkeurig) aangeduid. Begrijp je?
Bij de intervallen van Wesemann staat steeds 12:10 ik ga er vanuit dat dit de tijd van de interval is maar waarom zou je nou precies een interval van 12 minuten en 10 seconden willen doen?
Het interval zal natuurlijk korter zijn geweest, waarschijnlijk 12 minuten, of misschien wel 11. Maar ofwel heeft Wesemann telkens al 5 seconden voor en na het interval al op z'n gele "set" toets van z'n SRM gedrukt (je kan moeilijk beginnen rechtstaan op de trappers met je vinger op die knop), ofwel heeft hij deze intervallen achteraf met de computer (niet al te nauwkeurig) aangeduid. Begrijp je?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door ludo op 09 Februari 2006
Ik moet me nu wel heel erg inhouden of ik haal me ook een SRM.
Man wat moet het heerlijk zijn om met zoiets te kunnen trainen.(al die wetenschap! ) bijna elke training raak
Maar ja; ik ben al 50 zal het maar laten.
Of kan je je de discussie thuis al voorstellen:
"WAAAATTTTTTT heb je gekocht ???, VOOOR HOEVEEL ??????? De kinderen moeten naar school hoor, het huis moet nog geverfd, we moeten een nieuwe auto, de wasmachine is bijna stuk en.......en........en........en......"
Ik moet me nu wel heel erg inhouden of ik haal me ook een SRM.
Man wat moet het heerlijk zijn om met zoiets te kunnen trainen.(al die wetenschap! ) bijna elke training raak
Maar ja; ik ben al 50 zal het maar laten.
Of kan je je de discussie thuis al voorstellen:
"WAAAATTTTTTT heb je gekocht ???, VOOOR HOEVEEL ??????? De kinderen moeten naar school hoor, het huis moet nog geverfd, we moeten een nieuwe auto, de wasmachine is bijna stuk en.......en........en........en......"
Quoten: Origineel geplaatst door ludo op 09 Februari 2006
Ik moet me nu wel heel erg inhouden of ik haal me ook een SRM.
Man wat moet het heerlijk zijn om met zoiets te kunnen trainen.(al die wetenschap! ) bijna elke training raak
Maar ja; ik ben al 50 zal het maar laten.
Wat mij er van weerhoudt is de prijs, niet de leeftijd. Ik vind het gewoon erg leuk om met dat soort dingen bezig te zijn. Één van de fascinerende dingen van het 'trainen' is om te zien wat voor effect het heeft op je lichaam. Die saaie uurtjes op de Tacx worden veel leuker door te experimenteren met trapfrequentie, houding, ademhaling etc, en kijken wat voor effect dat heeft. Ik zou het erg leuk vinden om zo'n SRM te hebben, en wie weet koop ik er nog wel eens een, of het nou nut heeft of niet.Over enige tijd zullen er vast goede gebruikte op de markt komen, van mensen die er mee stoppen, of overstappen op een nieuwe.
Ik moet me nu wel heel erg inhouden of ik haal me ook een SRM.
Man wat moet het heerlijk zijn om met zoiets te kunnen trainen.(al die wetenschap! ) bijna elke training raak
Maar ja; ik ben al 50 zal het maar laten.
Wat mij er van weerhoudt is de prijs, niet de leeftijd. Ik vind het gewoon erg leuk om met dat soort dingen bezig te zijn. Één van de fascinerende dingen van het 'trainen' is om te zien wat voor effect het heeft op je lichaam. Die saaie uurtjes op de Tacx worden veel leuker door te experimenteren met trapfrequentie, houding, ademhaling etc, en kijken wat voor effect dat heeft. Ik zou het erg leuk vinden om zo'n SRM te hebben, en wie weet koop ik er nog wel eens een, of het nou nut heeft of niet.Over enige tijd zullen er vast goede gebruikte op de markt komen, van mensen die er mee stoppen, of overstappen op een nieuwe.
Harde wind is meestal tegen.
Héhé... allemaal een SRM. Forumbestelling plaatsen?
Ik ken in Gent een universiteitsprofessor die dit gewoon voor de fun heeft: de man is gek van cijfertjes en analyse. Why not? Ik denk dat ik nooit meer zonder zal kunnen, ook niet op het moment dat ik met koersen gestopt zal zijn.Wie interesse heeft, mag me steeds mailen hoor. Ik moet binnenkort toch 'ns een prijsje opvragen voor een FSA SRM... en misschien doe ik mijn SRM wel van de hand als ik tegelijkertijd zo'n FSA SRM verkoop. Er vallen misschien wel zaakjes te doen. (maar dat via mail; dit is geen verkoopstopic)
Ik ken in Gent een universiteitsprofessor die dit gewoon voor de fun heeft: de man is gek van cijfertjes en analyse. Why not? Ik denk dat ik nooit meer zonder zal kunnen, ook niet op het moment dat ik met koersen gestopt zal zijn.Wie interesse heeft, mag me steeds mailen hoor. Ik moet binnenkort toch 'ns een prijsje opvragen voor een FSA SRM... en misschien doe ik mijn SRM wel van de hand als ik tegelijkertijd zo'n FSA SRM verkoop. Er vallen misschien wel zaakjes te doen. (maar dat via mail; dit is geen verkoopstopic)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01
Quote: Origineel geplaatst door madone 5.9 op 09 Februari 2006
wat algemene vraagies Waarom is de Dura-Ace zo duur tov de anderen?En is er veel verschil tussen amateur en prof?Is het monteren er makkelijk van?
Volgens mij is de dura ace in ieder geval lichter dan de andere versies en zou hij iets nauwkeuriger zijn(1%).
Het verschil tussen amateur en prof is al eerder uitgelegd en dat ligt in de nauwkeurigheid. De amateur versie heeft een nauwkeurigheid van ongeveer 5%. De professional heeft een nauwkeurigheid van ongeveer 2&. De dura ace zit op 1% Dan is er ook nog de science, die heeft een nauwkeurigheid van ongeveer o,5%. Casran zei eerder dat ze wel iets nauwkeuriger zijn dan wat srm zelf zegt
Misschien is nog een verschil tussen de dura ace versie en de anderen dat de dura ace 10 speed compatible is. Dit staat er bij de dura ace en de fsa bij, bij de anderen staat dit er niet bij dus ik denk dat die niet 10 speed compatible zijn.
wat algemene vraagies Waarom is de Dura-Ace zo duur tov de anderen?En is er veel verschil tussen amateur en prof?Is het monteren er makkelijk van?
Volgens mij is de dura ace in ieder geval lichter dan de andere versies en zou hij iets nauwkeuriger zijn(1%).
Het verschil tussen amateur en prof is al eerder uitgelegd en dat ligt in de nauwkeurigheid. De amateur versie heeft een nauwkeurigheid van ongeveer 5%. De professional heeft een nauwkeurigheid van ongeveer 2&. De dura ace zit op 1% Dan is er ook nog de science, die heeft een nauwkeurigheid van ongeveer o,5%. Casran zei eerder dat ze wel iets nauwkeuriger zijn dan wat srm zelf zegt
Misschien is nog een verschil tussen de dura ace versie en de anderen dat de dura ace 10 speed compatible is. Dit staat er bij de dura ace en de fsa bij, bij de anderen staat dit er niet bij dus ik denk dat die niet 10 speed compatible zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende