Welke naven
Ik wil volgend jaar een nieuwe racefiets aanschaffen en wil daarop handgespaakte wielen laten zetten. De velgen worden waarschijnlijk Mavic CXP33 en de spaken DT Competition. De vraag is: Welke naven moet ik nemen. Ik zoek duurzame naven (moeten minimaal 10 jaar meegaan) die haast geen onderhoud nodig hebben en zeer soepel lopen. De prijs maakt niet uit.
DT Swiss 240S. zeer fijne naven en lopen super.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
Tune naven.
Dreamplus
Dreamplus
Quoten: Origineel geplaatst door wheeler op 20 November 2005
Ik wil volgend jaar een nieuwe racefiets aanschaffen en wil daarop handgespaakte wielen laten zetten. De velgen worden waarschijnlijk Mavic CXP33 en de spaken DT Competition. De vraag is: Welke naven moet ik nemen. Ik zoek duurzame naven (moeten minimaal 10 jaar meegaan) die haast geen onderhoud nodig hebben en zeer soepel lopen. De prijs maakt niet uit.
In dat geval zou ik in deze volgorde kiezen voor:- DT Swiss 240s- Edco- Chris King- Shimano Dura-Ace of Campagnolo Record
Ik wil volgend jaar een nieuwe racefiets aanschaffen en wil daarop handgespaakte wielen laten zetten. De velgen worden waarschijnlijk Mavic CXP33 en de spaken DT Competition. De vraag is: Welke naven moet ik nemen. Ik zoek duurzame naven (moeten minimaal 10 jaar meegaan) die haast geen onderhoud nodig hebben en zeer soepel lopen. De prijs maakt niet uit.
In dat geval zou ik in deze volgorde kiezen voor:- DT Swiss 240s- Edco- Chris King- Shimano Dura-Ace of Campagnolo Record
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest". Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest". Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.
Quoten: Origineel geplaatst door wheeler op 20 November 2005
Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest". Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.
Er is een reden waarom ik Chris King niet als eerst op m'n lijstje plaatste: naaf is idd niet probleemloos. Inloopperiode is bij DT Swiss 500km, en zou bij Chris King ongeveer idem moeten zijn; zou idd kunnen oplopen tot 1.000km, maar dat is bij alle types het geval en ga je niet zo direct aanvoelen.
Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest". Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.
Er is een reden waarom ik Chris King niet als eerst op m'n lijstje plaatste: naaf is idd niet probleemloos. Inloopperiode is bij DT Swiss 500km, en zou bij Chris King ongeveer idem moeten zijn; zou idd kunnen oplopen tot 1.000km, maar dat is bij alle types het geval en ga je niet zo direct aanvoelen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door wheeler op 20 November 2005
Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest". Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.
Ik heb zelf met King gereden in mijn MTB. De afdichting van de naaf is perfect. Het feit dat de Body na een tijdje (beter: na veel kilometers) met de naaf mee wil gaan draaien klopt. Een regelmatige servicebeurt (als je heel veel rijdt) of eenmaal per jaar voorkomt dit in de regel. Verder een perfecte naaf die heel fijn loopt.
Ik las ergens het volgende op internet.
"King heeft ook een nadeeltje... Freewheel wil zeker in t begin nogal eens slepen. Ketting komt dan slap te liggen bij bijv. 'ff nie trappen'. Body wilt met de naaf mee draaien. De inloop periode bij King is erg lang. Tot 1000km is geen uitzondering. Daarnaast kan dit euveltje ooit terug keren als hij een tijd lang niet open is geweest". Heeft iemand ervaring met dit?
Hoe zit het verder met de afdichting van de naven? Welke van bovenstaande merken heeft dat het best voor elkaar.
Ik heb zelf met King gereden in mijn MTB. De afdichting van de naaf is perfect. Het feit dat de Body na een tijdje (beter: na veel kilometers) met de naaf mee wil gaan draaien klopt. Een regelmatige servicebeurt (als je heel veel rijdt) of eenmaal per jaar voorkomt dit in de regel. Verder een perfecte naaf die heel fijn loopt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Ik heb die r 1.1 wielen met 240 s naven.
geweldig ! Lopen perfect, geen speling of iets en zo dicht als een.......
Daarbij zijn ze ook nog eens erg licht... Hier en daar ok nog een betaalbaar..die wielen zijn trouwen kant en klaar te koop voor zo'n 340 euro in het seizoen.. Salden levert ze ook zo volgens mij..
geweldig ! Lopen perfect, geen speling of iets en zo dicht als een.......
Daarbij zijn ze ook nog eens erg licht... Hier en daar ok nog een betaalbaar..die wielen zijn trouwen kant en klaar te koop voor zo'n 340 euro in het seizoen.. Salden levert ze ook zo volgens mij..
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 21 November 2005
Ik heb die r 1.1 wielen met 240 s naven.
Daarbij zijn ze ook nog eens erg licht... Hier en daar ok nog een betaalbaar..die wielen zijn trouwen kant en klaar te koop voor zo'n 340 euro in het seizoen.. Salden levert ze ook zo volgens mij..
Kun je specifiekere adressen noemen die zo'n setje aanbieden voor +/- 340 euro. Ik zie alleen maar veel hogere prijzen... Salden vraagt er 599 euro voor.
Ik heb die r 1.1 wielen met 240 s naven.
Daarbij zijn ze ook nog eens erg licht... Hier en daar ok nog een betaalbaar..die wielen zijn trouwen kant en klaar te koop voor zo'n 340 euro in het seizoen.. Salden levert ze ook zo volgens mij..
Kun je specifiekere adressen noemen die zo'n setje aanbieden voor +/- 340 euro. Ik zie alleen maar veel hogere prijzen... Salden vraagt er 599 euro voor.