Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

gewicht complete fietsen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7939
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 nov 2005 22:50

Weet iemand van jullie een site waar de gewichten van complete Trek fietsen zijn te vinden. Steeds meer fietsfabrikanten geven op zijn minst een indicatie, maar Trek helemaal niets. Soms vind je in een forum wel eens een zelfgewogen gewicht van een model, maar dat schiet niet echt op. WeightWeenies of LightBikes doen daar ook niets mee. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 13 nov 2005 23:27

Ik ken geen site waar ze dat doen, lijkt mij ook niet echt zinvol omdat iedereen al andere pedalen heeft waarschijnlijk. En zo zijn er nog wel meer verschillen te noemen.
Het makkelijkste om te doen (in mijn ogen dan) is de specificatie van je fiets in een Excel bestand te zetten en dan via bv weightweenies de gewichten erbij zetten. Dit geeft ook meteen een eerlijk beeld.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2005 23:31

Het had ook een reden dat er geen complete fietsen staan in de listings van ww. Er is gewoon te veel variatie door onder andere de maten van een fiets. Een fiets met een 44 cm stuur, 14 cm stuurpen, 35 cm zadelpen en dan een 60 cm frame is al een paar honderd gram zwaarder dan een "kindermaat". Dan heb je ook nog de enorme mogelijkheid aan variateiten die mogelijk zijn bijv triple, compact of dubbel. enz enz
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7939
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 nov 2005 14:50

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 November 2005
Het had ook een reden dat er geen complete fietsen staan in de listings van ww. Er is gewoon te veel variatie door onder andere de maten van een fiets. Een fiets met een 44 cm stuur, 14 cm stuurpen, 35 cm zadelpen en dan een 60 cm frame is al een paar honderd gram zwaarder dan een "kindermaat". Dan heb je ook nog de enorme mogelijkheid aan variateiten die mogelijk zijn bijv triple, compact of dubbel. enz enz

Ik heb mijn bericht bewust op forum "Nieuwe fiets aanschaffen' geplaatst. Ik kan de gewichten van onderdelen van een niet gekochte fiets niet via weightweenies op gaan zoeken. (die weet trouwens bijna uit het hoofd) Ik kan de gegeven adviezen begrijpen, maar ik kan er niets mee. Behalve superlichte racefietsen zijn er nog tig soorten fietsen te koop, die ik graag op gewicht wil vergelijken. Koop ik, of mijn vrouw, een Koga hybride van 10kg of een van Trek die thuis gekomen 13 kg blijkt te wegen. (Voor een lichtgewicht is dat best een groot verschil.) Dat bedoel ik nou.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 14 nov 2005 16:52

je kan toch de specificaties van de fietsen (tot in detail) via internet vinden?
bijv.:  http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.ph ... 464000&f=1
ik zie dus niet wat je in dit rijtje mist?
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7939
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 nov 2005 00:22

Quote: Origineel geplaatst door andromeda op 14 November 2005
je kan toch de specificaties van de fietsen (tot in detail) via internet vinden?bijv.:  http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.ph ... 4000&f=1ik zie dus niet wat je in dit rijtje mist?

Het gewicht dus, inclusief verlichting indien van toepassing. Ik houd me aanbevolen voor de soorten velgen die Trek op entry level bikes gebruikt plus het merk en soort spaken en noname naven. Die zijn echt niet terug te vinden op de site van Axel, of waar dan ook. Kijk maar eens bij de Trek 1000, dat is bepaald niet in detail. Vergelijk dat eens met de specificaties zoals Koga en Scott die weergeven. Hoewel je van Scott geen gegevens kunt vinden van eigen onderdelen. Je reactie is dus wel erg kort door de bocht. Als je het ook niet weet, ook goed hoor!

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 16 nov 2005 01:07

nog korter:
ga naar de winkel en neem je weegschaal mee......
"Try not. Do or do not......there is no try"

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 16 nov 2005 14:22

Volgens mij begrijpt iedereen je probleem ook wel Klimmer, het is alleen niet op te lossen om alle bovenstaande redenen. Bovendien wat is compleet; hoort daar een belletje bij, een zadeltasje etc etc. Ik geloof dat ik de best gegeven optie nog vind om met weegschaal naar de FM toe te gaan. (Of je geen zorgen maken om wat extra gewicht en het als trainingselement zien, ik ken een skeeleraar die het prachtig vind dat z'n wieltjes wat stroef gaan om die reden...rare jongens hoor

ridley86
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 feb 2005 17:02

ridley86 22 nov 2005 19:11

Dit past hier wel onder denk'k
ik heb zo even de gewichten van al de onderdelen van men fiets gezocht, kloppen deze een beetje of zijn er dingen waar jullie van weten dat ze veel afwijken van het opgegeven gewicht.

kader          ridley triton c     1360
vork           4za eclipse        700
stuur          xlt                 280
stuurpen       xlt                 160
kurk           4za                 45
kopserie       fsa                 82
zadel          selle italia flite tt     165
zadelpenklem          4za     25
zadelpen           pro xlt     260
campagnolo              
     casette     chorus     220
     ketting     c10     255
     shifters     chorus carbon     348
     remhoeven     chorus     340
     cranks     chorus alu     670
     bracketas     chorus     220
     voorderr     chorus     74
     achterderr     chorus     202
     kabels     chorus     160
computerke          cateye micro wireless     ?
pedalen          shimano spdsl     330
wielen          mavic cosmic elite     2000
buitenbanden          vittoria open corsa cx     540
binnenbanden          michelin butyl     170
bidonhouders          tacx tao     78

          totaal     8684


eventueel tips om gewicht te winnen. De banden, wielen en pedalen worden al vervangen


niels

edit: gvd ik krijg alle niet mooi onder elkaar, sorry hier voor

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2005 19:39

Een lichte fiets wordt het nooit. Er zijn een paar onderdelen nog zwaarder dan je hebt aangegeven, zoals het frame. Hoe licht ie kan worden licht eraan hoeveel geld je wilt uitgeven
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 22 nov 2005 20:32

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 22 November 2005

Een lichte fiets wordt het nooit. Er zijn een paar onderdelen nog zwaarder dan je hebt aangegeven, zoals het frame. Hoe licht ie kan worden licht eraan hoeveel geld je wilt uitgeven

oftewel iedere 100 gram lichter is 100 euro lichter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2005 00:42

Nee hoor het wordt steeds duurder
En je moet niet alleen naar de grammen kijken, je moet je zelf ook voorhouden dat je sneller bent met een lichtere fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie