Hallo,
Ik heb nu precies een jaar een andere fiets. een ProX van het eigen merk Rings-Goirle gebouwd aan de hand van een computermeting (Bikefitting). Heb er inmiddels 13000 km op gereden en bevalt me prima. Lage rugklachten die ik met de vorige fiets had zijn weg en na langere ritten dan 2 uur heb ik alleen nog vage nekklachten maar veel minder dan vroeger. Wel heb ik last van erg gevoelloze en tintelende vingers. En daar zou ik iets aan willen doen.
Ik weet dat het bij dergelijke klachten heel moeilijk is om aan te geven waar het aan kan liggen en ik zal dus wat moeten gaan experimenteren. Maar misschien is er toch wel van te zeggen in welke richting ik het zoeken moet.
Is het bijvoorbeeld vaak een kwestie van het zadel te ver naar voren of naar achteren of de lengtevan de stuuruitbouw, ik noem maar wat.
Wie kan me daar iets zinnigs van vertellen?
Groetjes,
Jan.
tintelende vingers
Is er iets verandert qua handplaatsing op het stuur ?
Andere vorm stuur nu dan op de vorige fiets ??
Ga eens na wat er eventueel anders is geworden tegenover vorige positie van de handen.
Andere vorm stuur nu dan op de vorige fiets ??
Ga eens na wat er eventueel anders is geworden tegenover vorige positie van de handen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Misschien dat je vaker de positie van je handen moet veranderen op het stuur? Dan wissel je de drukpunten beter af.
Mijn fiets is bezeten!
De vorige fiets was zeg maar een beginnersfiets....een Gazelle Vuelta die ik overigens ook twee jaar gebruikt heb. Toen ik wist dat ik met fietsen door zou gaan heb ik dus een betere aangeschaft.
Qua maatvoering etc. zal er dus best wel een hoop veranderd zijn. Ik ben met de nieuwe fiets gaan rijden en heb aan de afstelling van Rings nooit meer iets gewijzigd. Maar wat de verschillen in centimeters etc. vergeleken met de Vualta zijn zou ik niet weten.
Gr.
Jan.
Qua maatvoering etc. zal er dus best wel een hoop veranderd zijn. Ik ben met de nieuwe fiets gaan rijden en heb aan de afstelling van Rings nooit meer iets gewijzigd. Maar wat de verschillen in centimeters etc. vergeleken met de Vualta zijn zou ik niet weten.
Gr.
Jan.
Ik ken alleen de blessure 'carpaaltunnel syndroom'. Doordat de zenuwen die aan de onderkant van de pols lopen klem komen te zitten kan je last krijgen van een raar gevoel in je handen. Als de druk vlakbij de muis van je hand voor je gevoel hoog is kan je misschien een andere handplaatsing proberen of handschoentjes met gel.
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 15 November 2005
Ik ken alleen de blessure 'carpaaltunnel syndroom'. Doordat de zenuwen die aan de onderkant van de pols lopen klem komen te zitten kan je last krijgen van een raar gevoel in je handen. Als de druk vlakbij de muis van je hand voor je gevoel hoog is kan je misschien een andere handplaatsing proberen of handschoentjes met gel.
Misschien ligt het aan je handshoentjes? Het kan ook zijn dat je je handen krom ten aanzien van je onderarmen houd en dan "verzuren je spieren), probeer een meer met je buimen op je remmen te rijen (sorry weet niet hoe ik het makkelijker kan uitleggen)
Ik heb ook ziets gehad met mijn voeten (slapende voeten) ik ben de houding van mijn voeten aan gan passen en over waren de klachten, misschien moet je eens proberen je handen voor een langere tijd in verschillende houdingen te houden en dan kan je het oplossen,
Succes
Ik ken alleen de blessure 'carpaaltunnel syndroom'. Doordat de zenuwen die aan de onderkant van de pols lopen klem komen te zitten kan je last krijgen van een raar gevoel in je handen. Als de druk vlakbij de muis van je hand voor je gevoel hoog is kan je misschien een andere handplaatsing proberen of handschoentjes met gel.
Misschien ligt het aan je handshoentjes? Het kan ook zijn dat je je handen krom ten aanzien van je onderarmen houd en dan "verzuren je spieren), probeer een meer met je buimen op je remmen te rijen (sorry weet niet hoe ik het makkelijker kan uitleggen)
Ik heb ook ziets gehad met mijn voeten (slapende voeten) ik ben de houding van mijn voeten aan gan passen en over waren de klachten, misschien moet je eens proberen je handen voor een langere tijd in verschillende houdingen te houden en dan kan je het oplossen,
Succes
No I'm not big headed my head is just big
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 30 dec 2005 13:22
hallo,
als student physiotherapie kan ik mss enkele mogelijkheden geven die klachten uitlokken:
1. 'cyclists palsy': is een compressie van je nervus ulnaris (=zenuw) thv je handwortelbeentjes. dit kwam dikwijls voor onder wielrenners. door de compressie krijg je slechte zenuwgelijding wat resulteert in tintelingen en slaperig gevoel. Nu is mijn vraag: welke vorm heeft je koersstuur? als je onderaan je stuur vastneemt is dit dan volledig gebogen of zit er een recht stuk in je 'stuurbocht'. vroeger waren alle sturen gebogen en kreeg men 2 hoge drukpunten ter hoogte van de hand. nu zit er in de meeste sturen een recht stuk zodat je gewicht over de volledige hand verdeeld wordt. je zou tijdens het fietsen eens moeten nagaan in welke positie je met je handen op je stuur last krijgt. vb ga eens een lange tijd alleen met je handen onderaan in de beugels rijden totdat de klachten opkomen. als de klachten er zijn probeer je je handen weer 'normaal' te krijgen. wanneer dit gebeurd is plaats ze dan weer gedurende een langere tijd boven op je stuur (vb op de remgrepen). geeft dit verschil, dan zal het wsl aan je stuur liggen, blijft dit constant zal er wsl een andere oorzaak zijn.
2. je zegt dat je vroeger nekklachten hebt gehad. zoals je weet (of niet weet) hebben al je zenuwen hun oorsprong in het ruggemerg. een slechte houding van de nek kan ook compressie op de zenuwen geven. regelmatig eens je nek ontlasten is aangewezen bij lange fietstochten. dit doe je het best door je kin in te trekken (niet je hoofd vooroverbuigen, dit is dan weer slecht voor je tussenwervelschijven). door je kin in te trekken krijg je een ontlasting en worden de achterste spieren eens gerekt, wat best deugd kan doen.
het kan ook best zijn dat je stuur iets te laag staat waardoor je meer voorovegebogen zit, zodat je je hoofd nog meer moet oprichten om voor je uit te kijken, met andere woorden een grotere belasting thv de nek. je kan altijd eens proberen van je stuur hoger te zetten. dit wel ten koste van de aerodynamica, maar het kan aangenamer zijn voor je handen en nek.
als de problemen blijven duren zou je best toch eens contact opnemen met een dokter of fysiotherapeut.
als student physiotherapie kan ik mss enkele mogelijkheden geven die klachten uitlokken:
1. 'cyclists palsy': is een compressie van je nervus ulnaris (=zenuw) thv je handwortelbeentjes. dit kwam dikwijls voor onder wielrenners. door de compressie krijg je slechte zenuwgelijding wat resulteert in tintelingen en slaperig gevoel. Nu is mijn vraag: welke vorm heeft je koersstuur? als je onderaan je stuur vastneemt is dit dan volledig gebogen of zit er een recht stuk in je 'stuurbocht'. vroeger waren alle sturen gebogen en kreeg men 2 hoge drukpunten ter hoogte van de hand. nu zit er in de meeste sturen een recht stuk zodat je gewicht over de volledige hand verdeeld wordt. je zou tijdens het fietsen eens moeten nagaan in welke positie je met je handen op je stuur last krijgt. vb ga eens een lange tijd alleen met je handen onderaan in de beugels rijden totdat de klachten opkomen. als de klachten er zijn probeer je je handen weer 'normaal' te krijgen. wanneer dit gebeurd is plaats ze dan weer gedurende een langere tijd boven op je stuur (vb op de remgrepen). geeft dit verschil, dan zal het wsl aan je stuur liggen, blijft dit constant zal er wsl een andere oorzaak zijn.
2. je zegt dat je vroeger nekklachten hebt gehad. zoals je weet (of niet weet) hebben al je zenuwen hun oorsprong in het ruggemerg. een slechte houding van de nek kan ook compressie op de zenuwen geven. regelmatig eens je nek ontlasten is aangewezen bij lange fietstochten. dit doe je het best door je kin in te trekken (niet je hoofd vooroverbuigen, dit is dan weer slecht voor je tussenwervelschijven). door je kin in te trekken krijg je een ontlasting en worden de achterste spieren eens gerekt, wat best deugd kan doen.
het kan ook best zijn dat je stuur iets te laag staat waardoor je meer voorovegebogen zit, zodat je je hoofd nog meer moet oprichten om voor je uit te kijken, met andere woorden een grotere belasting thv de nek. je kan altijd eens proberen van je stuur hoger te zetten. dit wel ten koste van de aerodynamica, maar het kan aangenamer zijn voor je handen en nek.
als de problemen blijven duren zou je best toch eens contact opnemen met een dokter of fysiotherapeut.
er is niets geestiger dan trage rijden