Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shifters vervangen

daftreks
Forum-lid

daftreks 08 nov 2005 18:51

Beste fietsers,
Mijn Shimano Ultegra shifters zijn verseleten en daarom wil ik ze gaan vervangen. Ik wil dit zelf gaan proberen omdat ik ze ergens +- 40 euro goedkoper kan krijgen. Nou is mijn vraag: is dit moeilijk of makkelijk zelf te doen? Wat is het ingewikkeldste? Is het gewoon remkabels vastmaken en vastschroeven en klaar of niet?
mvg,
     David 
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 08 nov 2005 19:05

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 08 November 2005

Beste fietsers,
Mijn Shimano Ultegra shifters zijn verseleten en daarom wil ik ze gaan vervangen. Ik wil dit zelf gaan proberen omdat ik ze ergens +- 40 euro goedkoper kan krijgen. Nou is mijn vraag: is dit moeilijk of makkelijk zelf te doen? Wat is het ingewikkeldste? Is het gewoon remkabels vastmaken en vastschroeven en klaar of niet?
mvg,
     David 

het is niet echt moeilijk. het is vast ergens op internet te vinden. en anders kan je gewoon afkijken van jou oude shifters hoe ze zitten. het moeilijkste is denk ik de rem- en versnellingskabels.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

speric
Forum-lid HC

speric 09 nov 2005 10:19

als je ze helemaal vervangt, dan zal ik ook de buiten-en binnenkabels vervangen. En dus ook je stuurlint. Anders zou je nog kunnen kiezen om ze los te schroeven. De klemmen om je stuur laten zitten en alleen de binnenkabels vervangen .. en een nieuw stuurlintje...
Het is niet lastig, maar je moet het net even weten allemaal.
Waar woon je , misschien is er iemand die in de buurt woont die je kan / wil helpen ermee.

daftreks
Forum-lid

daftreks 09 nov 2005 15:10

Kan je ze ook repareren dan? Ik denk dat ze wel vervangen moeten worden, omdat ze soms niet meer schakelen en de hendeltjes erg los zitten. Ik ken wel iemand de me er eventueel mee kan helpen, maar het is makkelijker als ik het zelf kan doen.
Zijn de derraileur kabels moeiljker te vervangen als de remkabels? dat heb ik namelijk al wel eens gedaan.
 groeten,
             David

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 09 nov 2005 20:12

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 09 November 2005

Kan je ze ook repareren dan? Ik denk dat ze wel vervangen moeten worden, omdat ze soms niet meer schakelen en de hendeltjes erg los zitten. Ik ken wel iemand de me er eventueel mee kan helpen, maar het is makkelijker als ik het zelf kan doen.
Zijn de derraileur kabels moeiljker te vervangen als de remkabels? dat heb ik namelijk al wel eens gedaan.
 groeten,
             David

dan neem ik aan dat je dat wel weet. kijk het is allemaal een makkie als je het 1 keer hebt gezien maar je moet maar net weten wat je moet doen.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

otto8
Forum-lid

otto8 09 nov 2005 21:55

Exploded views en service instructies:
http://www.shimano.com.au/publish/conte ... nents.html

speric
Forum-lid HC

speric 10 nov 2005 12:25

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 09 November 2005

groeten,
             David

het vervangen is niet moeilijker, het enige wat eventueel moeilijker kan zijn is het afstellen vd derailleur als dat nodig blijkt te zijn.

daftreks
Forum-lid

daftreks 10 nov 2005 14:49

Quoten: Origineel geplaatst door otto8 op 09 November 2005

Exploded views en service instructies:
http://www.shimano.com.au/publish/conte ... nents.html

Jep, bedankt dit is wat ik nodig had

daftreks
Forum-lid

daftreks 08 dec 2005 17:52

Misschien een beetje een domme vraag, maar moet je bij het vervangen van de shifters ook het stuurlint erafhalen (en dus ook vervangen)?

daftreks
Forum-lid

daftreks 08 dec 2005 17:54

oops nu ik het topic nog eens nalees zie ik dat het er al staat, nvm.........

Plaats reactie