Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Probleem met Tacx trainer

l.a.n.c.e.
Forum-lid

l.a.n.c.e. 07 nov 2005 22:53

Ik ben sinds kort weer deels binnen aan het trainen op m'n tacx trainer. Echter mijn achterband slijt heel snel (er komen allemaal kleine stukjes vanaf, waardoor mijn hele vloer onder ligt) . Ik heb net een nieuwe band erop gezet.
Mijn vraag is wat doe ik fout, en hoe kan ik dit oplossen. Bestaan er speciale banden bijvoorbeeld, of die ik iets fout met de afstelling tussen band het rolmechanisme???
Ik hoop dat iemand mij kan helpen..alvast bedankt!!

casran
Forum-lid HC

casran 07 nov 2005 23:02

Quoten: Origineel geplaatst door L.A.N.C.E. op 07 November 2005

Ik ben sinds kort weer deels binnen aan het trainen op m'n tacx trainer. Echter mijn achterband slijt heel snel (er komen allemaal kleine stukjes vanaf, waardoor mijn hele vloer onder ligt) . Ik heb net een nieuwe band erop gezet.
Mijn vraag is wat doe ik fout, en hoe kan ik dit oplossen. Bestaan er speciale banden bijvoorbeeld, of die ik iets fout met de afstelling tussen band het rolmechanisme???

Ja, je drukt de rol niet hard genoeg tegen de band aan! Zo kan je op 1 training een achterband naar de fillistijnen rijden... ga je met dezelfde band nog de weg op, dan zal je gegarandeerd lekrijden.
In de Tacx bijsluiten staat hoe je je band ideaal tegen de rol aandrukt. Ik meen dat het dit is: je pompt je band vol op 7,5 à 8 bar en je zet de rol totdat ze net tegen de band aantikt, daarna draai je nog een halve draai aan het wiel eronder. Dan duwt hij goed in je buitenband, in plaats van het erover schuren zoals nu (waardoor je rubber erafgaat).

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

l.a.n.c.e.
Forum-lid

l.a.n.c.e. 07 nov 2005 23:10

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 07 November 2005

Quoten: Origineel geplaatst door L.A.N.C.E. op 07 November 2005

Ja, je drukt de rol niet hard genoeg tegen de band aan! Zo kan je op 1 training een achterband naar de fillistijnen rijden... ga je met dezelfde band nog de weg op, dan zal je gegarandeerd lekrijden.
In de Tacx bijsluiten staat hoe je je band ideaal tegen de rol aandrukt. Ik meen dat het dit is: je pompt je band vol op 7,5 à 8 bar en je zet de rol totdat ze net tegen de band aantikt, daarna draai je nog een halve draai aan het wiel eronder. Dan duwt hij goed in je buitenband, in plaats van het erover schuren zoals nu (waardoor je rubber erafgaat).

Bedankt!! Ik heb de tacx geleend van mijn broer, en heb dus geen gebruikshandleiding erbij gekregen. Ik dacht dat ik het fiets er stevig tegen aan had gedraaid, kan dat ook fout zijn?? Ik het gewoon nog een keer proberen!! Bedankt voor de tip!

noppie
Forum-lid

noppie 07 nov 2005 23:12

ik heb nog nooit op een tacx trainer gefietst, en ik vind het een beetje zonde om z'n ding te kopen. Misschien vind ik het wel helemaal niks dan zit ik met z'n ding in m'n mik. Zo heb ik ook een polar geval , wat een waardeloos ding, veel te ingewikkeld.
kiekeboe

casran
Forum-lid HC

casran 07 nov 2005 23:27

Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 07 November 2005

ik heb nog nooit op een tacx trainer gefietst, en ik vind het een beetje zonde om z'n ding te kopen. Misschien vind ik het wel helemaal niks dan zit ik met z'n ding in m'n mik. Zo heb ik ook een polar geval , wat een waardeloos ding, veel te ingewikkeld.

Tacx zijn rollen (of rolbank, of trainer, hoe je 't wil noemen); Polars zijn hartslagmeters. ???!
Bedoel je dat de de Power Output van Polar hebt? Dat is idd duur voor wat het is... voor die prijs heb je thans wel rollen met wattage-meting.

- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

l.a.n.c.e.
Forum-lid

l.a.n.c.e. 07 nov 2005 23:29

Vandaar dat ik er ook een heb geleend..zodat ik zal kan kijken wat ik ervan vind!! Volgens mij zijn er veel die er positief over zijn..en iig kan je ook doortrainen als het als glad is e.d...

noppie
Forum-lid

noppie 08 nov 2005 00:25

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 07 November 2005

Tacx zijn rollen (of rolbank, of trainer, hoe je 't wil noemen); Polars zijn hartslagmeters. ???!
Bedoel je dat de de Power Output van Polar hebt? Dat is idd duur voor wat het is... voor die prijs heb je thans wel rollen met wattage-meting. 

Hallo natuurlijk weet ik dat Tacx een rolbank trainer is, en dat een polar een harslagmeter is. Ik wilde er alleen mee zeggen dat je soms iets koopt of krijgt wat je in het gebruik nader hand eigenlijk niks vind, maar dat weet je niet van te voren (ik heb geen glazen bol).
Het is trouwens een Polar S150 wat ik heb en kost nieuw 139,-- euri, kopen of ruilen ??
kiekeboe

casran
Forum-lid HC

casran 08 nov 2005 00:47

Hallo natuurlijk weet ik dat Tacx een rolbank trainer is, en dat een polar een harslagmeter is. Ik wilde er alleen mee zeggen dat je soms iets koopt of krijgt wat je in het gebruik nader hand eigenlijk niks vind, maar dat weet je niet van te voren (ik heb geen glazen bol).
Het is trouwens een Polar S150 wat ik heb en kost nieuw 139,-- euri, kopen of ruilen ??

Ah, ik dacht even dat je een produkt van Polar als substituut van een Tacx beschouwde... k vond het al bizar, maar ik heb je post gewoon niet goed begrepen. Polar S150? Basic modelletje toch? Of zelfs S510, niet meteen geïnteresseerd nee, thx.

martinos
Forum-lid

martinos 08 nov 2005 12:43

@L.A.N.C.E.: de handleiding kan je vinden op de site van Tacx. Daar staat ook hoe je hem moet afstellen. Je moet ervoor zorgen dat je hem zo instelt, dat als je hem aandrukt, de rol de band net raakt. Daarna moet je de afstelknop nog 3,5 x rond draaien en dan opnieuw aandrukken. Dan zit hij strak genoeg.

l.a.n.c.e.
Forum-lid

l.a.n.c.e. 08 nov 2005 13:30

@ Martinos: Bedankt voor je reactie. Ik heb de handleiding gedownload en ga hem nu op de geode manier instellen! (scheelt me weer aan aantal achterbanden!)

Plaats reactie