Hallo,
Ik heb vandaag mijn voorvork gemonteerd. Eerst de buis afgemeten en gezaagd, vervolgens de expander gemonteerd en het geheel in elkaar gezet. Nu is dit de eerste keer dat ik met een geintegreerd balhoofd werk. Probleem is dat ik speling hou op mijn balhoofd. Het lijkt net of de bovenste lager-ring (zeg ik het goed) niet helemaal in het frame valt.
Het lijkt me toch ook niet dat ik de plug in de expander heel erg strak moet aandraaien. Dit was in ieder geval bij mijn threadless variant niet het geval.
Iemand tips?
Alvast bedankt,
Ilko
Balhoofd speling?
leg eens stap per stap uit welke ondrdelen je waar geplaatst hebt.welk type balhoofd heb je? en welke fiets ?de schroef die je expander antrekt hoeft in principe niet hard aangedraaid te worden, net genoeg om je speling eruit te halen...
ps: je bent toch niets vergeten??? de klemring of zo ?
ps: je bent toch niets vergeten??? de klemring of zo ?
<a target="_blank" href= "http://imageshack.us"><img border="0" src= " http://img463.imageshack.us/img463/5630/kelvin2vq.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;"></a> Catch your Ride
Het gaat om een geintegreerd balhoofd.
Heb als volgt gemonteerd:
Ring op de vork (met de platte kant naar beneden), daarop de lager. Dan het geheel door het frame. Bovenop eerst de lager in het frame, daarop de sluitring (met de platte kant naar boven) en tot slot de kunstof afsluitring.
Op zich zit het nu wel goed in elkaar, maar tussen de plastic afsluit ring en het frame blijft nog iets ruimte... Als ik hem nu aantrek, trek ik de speling er overigens wel uit, heb nog een dunner spacer toegevoegd. De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Thanks!
Heb als volgt gemonteerd:
Ring op de vork (met de platte kant naar beneden), daarop de lager. Dan het geheel door het frame. Bovenop eerst de lager in het frame, daarop de sluitring (met de platte kant naar boven) en tot slot de kunstof afsluitring.
Op zich zit het nu wel goed in elkaar, maar tussen de plastic afsluit ring en het frame blijft nog iets ruimte... Als ik hem nu aantrek, trek ik de speling er overigens wel uit, heb nog een dunner spacer toegevoegd. De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Thanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 01 November 2005
De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Ja. Die speling tussen top-vorkbuis en de cap (zo noem ik dat ding) moet je ook niet helemaal wegtrekken. Dan trek je de lagers te strak aan in de richting parallel aan de vorkbuis. Zorg dat de speling minimaal is en dat je toch het lager "vrij" kunt draaien. Te strak aanzetten beschadigd de lagers!
Mijn vermoeden is dat je misschien de vorkkoning niet exact loodrecht hebt afgezaagd? Of misschien zitten er oneffenheden in deze zaagsnede?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een andere theorie voor dit probleem heeft...
Nog een mogelijkheid is dit. (En dat zou een stuk minder plezierig zijn...). Misschien heeft de fietsenmaker/ framebouwer de balhoofdbuis niet loodrecht en vlak gefreesd. Ik heb van Bianchi begrepen dat je ook bij carbon framebuizen dezelfde frees kunt gebruiken (wat ik nogal merkwaardig vind).
Zijn er mensen die ook altijd speling krijgen in de balhoofdbuis nadat je een tijdje met een thriathlon stuur hebt gereden?
Ciao! B.
De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Ja. Die speling tussen top-vorkbuis en de cap (zo noem ik dat ding) moet je ook niet helemaal wegtrekken. Dan trek je de lagers te strak aan in de richting parallel aan de vorkbuis. Zorg dat de speling minimaal is en dat je toch het lager "vrij" kunt draaien. Te strak aanzetten beschadigd de lagers!
Mijn vermoeden is dat je misschien de vorkkoning niet exact loodrecht hebt afgezaagd? Of misschien zitten er oneffenheden in deze zaagsnede?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een andere theorie voor dit probleem heeft...
Nog een mogelijkheid is dit. (En dat zou een stuk minder plezierig zijn...). Misschien heeft de fietsenmaker/ framebouwer de balhoofdbuis niet loodrecht en vlak gefreesd. Ik heb van Bianchi begrepen dat je ook bij carbon framebuizen dezelfde frees kunt gebruiken (wat ik nogal merkwaardig vind).
Zijn er mensen die ook altijd speling krijgen in de balhoofdbuis nadat je een tijdje met een thriathlon stuur hebt gereden?
Ciao! B.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;
- leocuypers
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10
Ik heb geen ervaringen met een triatlon stuur, maar heb wel het volgende probleem aan de hand.
Ik heb mijn nieuwe fiets momenteel warm op de zolder staan bij ongeveer 23 graden, en wanneer ik naar buiten ging vorige week (-5 graden) had ik na ongeveer 10 minuten forse speling op het balhoofd.
ik heb een aluminium fiets met carbon vorkpijp. Nu heb ik bedacht dat het aluminium frame meer krimpt dan de carbon vorkpijp.
Maar hoe gaat dat dadelijk in de zomert als je dan 15 graden hebt en dan weer 30 graden, blijft dit dan telkens opnieuw bijstellen. ik hoop het niet .
Ik heb mijn nieuwe fiets momenteel warm op de zolder staan bij ongeveer 23 graden, en wanneer ik naar buiten ging vorige week (-5 graden) had ik na ongeveer 10 minuten forse speling op het balhoofd.
ik heb een aluminium fiets met carbon vorkpijp. Nu heb ik bedacht dat het aluminium frame meer krimpt dan de carbon vorkpijp.
Maar hoe gaat dat dadelijk in de zomert als je dan 15 graden hebt en dan weer 30 graden, blijft dit dan telkens opnieuw bijstellen. ik hoop het niet .
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 01 November 2005
Het gaat om een geintegreerd balhoofd.
Heb als volgt gemonteerd:
Ring op de vork (met de platte kant naar beneden), daarop de lager. Dan het geheel door het frame. Bovenop eerst de lager in het frame, daarop de sluitring (met de platte kant naar boven) en tot slot de kunstof afsluitring.
Op zich zit het nu wel goed in elkaar, maar tussen de plastic afsluit ring en het frame blijft nog iets ruimte... Als ik hem nu aantrek, trek ik de speling er overigens wel uit, heb nog een dunner spacer toegevoegd. De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Thanks!
Hallo,
Aan de zijde waar de stuurpen komt heb je enkel een kunstof platte ring?
Geen metalen of eventueel carbonnen overgang waardoor je spacer(s) nu op de binnenrand kunststofring drukken?
Als dit het geval is druk je door je lagers onder spanning te brengen de zijrand van de kunststofring naar boven aangezien je niet aan de buitenrand drukt maar vlak rond je vorkpijp.
Of je vorkpijp nu mooi rond is afgezaagd of niet maakt technisch gezien niks uit, je topcap steunt enkel op het bovenste punt. Wel dien je ervoor te zorgen dat er voldoende (ongeveer een pink dikte) spatie overblijft zodat je genoeg kan aantrekken om alle speling weg te krijgen.
Bij een nieuwe montage kan dat wel eens meer zijn dan oorspronkelijk verwacht.
Na het aantrekken de stuurpen vastzetten en de fiets met het voorwiel enkele malen op de vloer laten kaatsen. Check door de voorrem even te blokeren en met een hand om de overgang, ter hoogte van je laatste kunststofring dus, of je speling merkt door de fiets heen en weer te schommelen.
Is dat het geval, stuurpen terug ontspannen en de topcap bout nog een beetje meer aandraaien. Herhaal de schommelbeweging tot er geen speling meer op het lager zit en check of het voorwiel zich zowel links als rechts vrij verplaatst als je de fiets met opgeheven voorwiel zijwaarts laat kantelen.
De enige wrijving die er dan nog kan bestaan is die van de rem- en derailleurkabels.
Ciao,
Het gaat om een geintegreerd balhoofd.
Heb als volgt gemonteerd:
Ring op de vork (met de platte kant naar beneden), daarop de lager. Dan het geheel door het frame. Bovenop eerst de lager in het frame, daarop de sluitring (met de platte kant naar boven) en tot slot de kunstof afsluitring.
Op zich zit het nu wel goed in elkaar, maar tussen de plastic afsluit ring en het frame blijft nog iets ruimte... Als ik hem nu aantrek, trek ik de speling er overigens wel uit, heb nog een dunner spacer toegevoegd. De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Thanks!
Hallo,
Aan de zijde waar de stuurpen komt heb je enkel een kunstof platte ring?
Geen metalen of eventueel carbonnen overgang waardoor je spacer(s) nu op de binnenrand kunststofring drukken?
Als dit het geval is druk je door je lagers onder spanning te brengen de zijrand van de kunststofring naar boven aangezien je niet aan de buitenrand drukt maar vlak rond je vorkpijp.
Of je vorkpijp nu mooi rond is afgezaagd of niet maakt technisch gezien niks uit, je topcap steunt enkel op het bovenste punt. Wel dien je ervoor te zorgen dat er voldoende (ongeveer een pink dikte) spatie overblijft zodat je genoeg kan aantrekken om alle speling weg te krijgen.
Bij een nieuwe montage kan dat wel eens meer zijn dan oorspronkelijk verwacht.
Na het aantrekken de stuurpen vastzetten en de fiets met het voorwiel enkele malen op de vloer laten kaatsen. Check door de voorrem even te blokeren en met een hand om de overgang, ter hoogte van je laatste kunststofring dus, of je speling merkt door de fiets heen en weer te schommelen.
Is dat het geval, stuurpen terug ontspannen en de topcap bout nog een beetje meer aandraaien. Herhaal de schommelbeweging tot er geen speling meer op het lager zit en check of het voorwiel zich zowel links als rechts vrij verplaatst als je de fiets met opgeheven voorwiel zijwaarts laat kantelen.
De enige wrijving die er dan nog kan bestaan is die van de rem- en derailleurkabels.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 06 Februari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 01 November 2005
Het gaat om een geintegreerd balhoofd.
Heb als volgt gemonteerd:
Ring op de vork (met de platte kant naar beneden), daarop de lager. Dan het geheel door het frame. Bovenop eerst de lager in het frame, daarop de sluitring (met de platte kant naar boven) en tot slot de kunstof afsluitring.
Op zich zit het nu wel goed in elkaar, maar tussen de plastic afsluit ring en het frame blijft nog iets ruimte... Als ik hem nu aantrek, trek ik de speling er overigens wel uit, heb nog een dunner spacer toegevoegd. De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Thanks!
Hallo,
Aan de zijde waar de stuurpen komt heb je enkel een kunstof platte ring?
Geen metalen of eventueel carbonnen overgang waardoor je spacer(s) nu op de binnenrand kunststofring drukken? Jawel, hij zegt toch 'daarop de sluitring(met platte kant naar boven)
Als dit het geval is druk je door je lagers onder spanning te brengen de zijrand van de kunststofring naar boven aangezien je niet aan de buitenrand drukt maar vlak rond je vorkpijp.
Of je vorkpijp nu mooi rond is afgezaagd of niet maakt technisch gezien niks uit, je topcap steunt enkel op het bovenste punt. Wel dien je ervoor te zorgen dat er voldoende (ongeveer een pink dikte) spatie overblijft zodat je genoeg kan aantrekken om alle speling weg te krijgen.
Bij een nieuwe montage kan dat wel eens meer zijn dan oorspronkelijk verwacht.
Na het aantrekken de stuurpen vastzetten en de fiets met het voorwiel enkele malen op de vloer laten kaatsen. Check door de voorrem even te blokeren en met een hand om de overgang, ter hoogte van je laatste kunststofring dus, of je speling merkt door de fiets heen en weer te schommelen.
Is dat het geval, stuurpen terug ontspannen en de topcap bout nog een beetje meer aandraaien. Herhaal de schommelbeweging tot er geen speling meer op het lager zit en check of het voorwiel zich zowel links als rechts vrij verplaatst als je de fiets met opgeheven voorwiel zijwaarts laat kantelen.
De enige wrijving die er dan nog kan bestaan is die van de rem- en derailleurkabels.
Ciao,
ik heb eerder de indruk dat je onderste vorkring niet goed zit...Die monteer je normaal ook met een special tool. Dat kan je bv zien bij de montage van de CR1 van TS
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 01 November 2005
Het gaat om een geintegreerd balhoofd.
Heb als volgt gemonteerd:
Ring op de vork (met de platte kant naar beneden), daarop de lager. Dan het geheel door het frame. Bovenop eerst de lager in het frame, daarop de sluitring (met de platte kant naar boven) en tot slot de kunstof afsluitring.
Op zich zit het nu wel goed in elkaar, maar tussen de plastic afsluit ring en het frame blijft nog iets ruimte... Als ik hem nu aantrek, trek ik de speling er overigens wel uit, heb nog een dunner spacer toegevoegd. De vorkbuis moet toch net een fractie onder de bovenrand van je spacer/stuurpen komen?
Thanks!
Hallo,
Aan de zijde waar de stuurpen komt heb je enkel een kunstof platte ring?
Geen metalen of eventueel carbonnen overgang waardoor je spacer(s) nu op de binnenrand kunststofring drukken? Jawel, hij zegt toch 'daarop de sluitring(met platte kant naar boven)
Als dit het geval is druk je door je lagers onder spanning te brengen de zijrand van de kunststofring naar boven aangezien je niet aan de buitenrand drukt maar vlak rond je vorkpijp.
Of je vorkpijp nu mooi rond is afgezaagd of niet maakt technisch gezien niks uit, je topcap steunt enkel op het bovenste punt. Wel dien je ervoor te zorgen dat er voldoende (ongeveer een pink dikte) spatie overblijft zodat je genoeg kan aantrekken om alle speling weg te krijgen.
Bij een nieuwe montage kan dat wel eens meer zijn dan oorspronkelijk verwacht.
Na het aantrekken de stuurpen vastzetten en de fiets met het voorwiel enkele malen op de vloer laten kaatsen. Check door de voorrem even te blokeren en met een hand om de overgang, ter hoogte van je laatste kunststofring dus, of je speling merkt door de fiets heen en weer te schommelen.
Is dat het geval, stuurpen terug ontspannen en de topcap bout nog een beetje meer aandraaien. Herhaal de schommelbeweging tot er geen speling meer op het lager zit en check of het voorwiel zich zowel links als rechts vrij verplaatst als je de fiets met opgeheven voorwiel zijwaarts laat kantelen.
De enige wrijving die er dan nog kan bestaan is die van de rem- en derailleurkabels.
Ciao,
ik heb eerder de indruk dat je onderste vorkring niet goed zit...Die monteer je normaal ook met een special tool. Dat kan je bv zien bij de montage van de CR1 van TS
<a target="_blank" href= "http://imageshack.us"><img border="0" src= " http://img463.imageshack.us/img463/5630/kelvin2vq.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;"></a> Catch your Ride
Jawel, ik heb namelijk de versie met inkeping (zie ook de instructie van TS, er zijn twee varianten). Inmiddels heb ik het geheel wel goed gemonteerd (geen speling in ieder geval). Maar heb wel gemerkt dat het veel moeite kostte de bovenste platte ring (die dus op de bovenste lagerschaal drukt) door de dikte van de vorkbuis iets te ver open stond en niet genoeg zakte. Op zich vreemd, maar heb voorzichtig met een bus wat druk gegeven en hij zit nu goed.
Zal proberen zsm wat foto's te maken.
Bedankt in ieder geval!
Zal proberen zsm wat foto's te maken.
Bedankt in ieder geval!