Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Zelf een fietsclub starten?

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 01 nov 2010 11:32

Goedemorgen!

Ik woon in een gemeente met 23.000 inwoners, zonder eigen fietsclub. Wel hebben de nabije dorpen een fietsclub. De club waar ik nu lid van ben is groot, 600 man. Desondanks is het heel, heel saai. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 40-50. Geen jonge mensen. Veel gezeik en gedoe. Weinig actieve leden. Groepjes binnen groepjes.

Nu zijn er verschillende mensen die ik ken puur lid omdat ze dan NTFU voordelen hebben. Niet omdat ze het nog leuk vinden ofzo.

Nu was ik dus aan het denken; misschien moeten we wel een eigen fietsclub starten. Is dat ingewikkeld? Aan welke eisen moet je voldoen? Hoe groot moet je minimaal zijn om te starten?

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 01 nov 2010 11:36

Tja als het je niet bevalt begin dan zelf een club inderdaad. Misschien kan je gewoon beginnen om zelf met een aantal mensen op een vaste tijd te gaan rijden. Er komt wel een hoop bij kijken vermoed ik. Succes :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 01 nov 2010 12:59

Begin eens met een mail te sturen naar de NTFU waar je als club aan moet voldoen dan weet je in ieder geval wat meer.
Mij lijkt het personelijk niet zo heel moeilijk om een club te starten maar wat al gezegt wordt het makkelijkste is gewoon lekker met een aantal man op vaste tijden te gaan rijden
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 01 nov 2010 13:01

Peter1981 schreef:Begin eens met een mail te sturen naar de NTFU waar je als club aan moet voldoen dan weet je in ieder geval wat meer.
Mij lijkt het personelijk niet zo heel moeilijk om een club te starten maar wat al gezegt wordt het makkelijkste is gewoon lekker met een aantal man op vaste tijden te gaan rijden


Dat doen we al :) Die zijn dus allemaal lid van de ouwelullen club. En zullen ze ook vast nog wel tijdje blijven, omdat ze het gewend zijn en daar sociale contacten hebben. Ik ga de NTFU eens mailen.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 01 nov 2010 15:17

De NTFU heeft een informatiepakket voor nieuwe verenigingen, hier aan te vragen:

http://www.ntfu.nl/Verenigingen/Nieuwev ... fault.aspx

Je zult in elk geval statuten moeten opstellen, dit is een voorbeeld:

Voorbeeldstatuten

Verder zul je ongetwijfeld een administratie bij moeten gaan houden.

PS. Meer algemeen over verenigingen: http://www.verenigingen.nl/

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 01 nov 2010 15:19

Ach iedere fietsclub is ooit begonnen, er zijn er nog al wat, dus moet te doen zijn.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 01 nov 2010 15:28

Vereniging starten is niet heel complex. Kosten zijn ook gering zeker als je met een paar man/vrouw bent. Laat je dus niet afschrikken door allerlei spook verhalen en onmogelijkheden die mensen noemen.

Hou wel rekening ermee dat het aardig wat tijd zal kosten vooraf en als de vereniging bestaat. Denk hierbij aan ledenadministratie, boekhouding etc. etc.

Hoe dan ook mooi initiatief en veel succes gewenst!

edwinb14
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2010 19:05

edwinb14 01 nov 2010 15:40

Zoals Aapje al heeft aangegeven, heeft de NTFU een infopakket en voorbeeldstatuten. Ook zijn zij bereid je desgevraagd te adviseren. Op basis van de stukken en wat nadere telefonische info van de NTFU en met behulp van een lokale notaris die de statuten in ruil voor twee flessen wijn heeft opgesteld, hebben wij destijds van onze "caféclub" een officiële fietsclub gemaakt.

Het is daarbij verstandig om na de oprichting een bestuurdersverzekering af te sluiten. Ook moet je uiteraard een baknrekening openen en beheren.

Voor het overige stelt het weinig voor, althans zo lang je niet te veel leden hebt. Ik kan mij namelijk voorstellen dat het heel wat anders is om mijn clubje met zo'n 30 leden te moeten besturen dan het is om jouw huidige club met 600+ leden te besturen.

Denk overigens niet dat het in een kleine club allemaal rozengeur en manenschijn is. Ook binnen een kleine club kunnen de gemoederen bij tijd en wijlen hoog oplopen...

Succes en veel wijsheid!

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 01 nov 2010 15:41

Het kan ook simpel; wij hebben een eigen fietsclub maar zonder officiele status. Eigen tenue (danzij sponsors), eigen website; we bekijken in onderling overleg wat we paar jaar rijden; dus maar 1 vergadering per jaar en dan gezellig in de kroeg. Evenementen worden door verschillende mensen georganiseerd. Dus ook geen bestuur oid en geen kosten als je niet ergens aan mee doet.

fromberg
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2010 20:57

fromberg 01 nov 2010 16:48

Luuk, jouw toon getuigt van weinig respect voor de al wat oudere fietser (ouwelullen). Bij de club waar ik lid van ben trekt juist deze leeftijdscategorie de kar. Overigens, bevalt het niet waar dan ook, vertrekken, niet zeiken, kijken of het jou wel lukt.
Sensa cyclecross

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2010 17:38

Dat doet hij toch nu hij zelf de mogelijkheden van het opzetten van een vereniging aan 't bekijken is? Als je geen behoefte hebt om wedstrijden te gaan rijden dan als jong iemand (onder de 30 bijv) dan zijn er niet veel plaatsen waar je terecht kunt als je met enigsinds leeftijdsgenoten wilt fietsen. Complete clubs die enkel uit 50+'ers bestaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 nov 2010 18:26

Ik onderschtijf de mening van AMclassisfan.

Er zijn maar heel weinig verenigingen waar je als 25-40 jarige terecht kan voor je hobby. EN dus met leeftijdsgenoten fietst. Tourclub zijn vaak oude mannen vereniningen en wedstrijd clubs zijn jongen honden verenigingen. Clubs met leden tussen de 25-40 die willen toeren en/of trainen voor een cylo zijn er bijna niet.

Dus ik vind dat je hier een goed initiatief neemt!!
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie