Schijfremmen: ja of nee?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Magura HS33 heeft geen arm... Zit net zo weinig arm aan als een schijfrem.
Maar ik vind dat er hier een aantal mensen zich veel te ongenuanceerd over schijven uitlaten. Ook als alles goed en vakkundig geinstalleerd is gebeurt het nog wat te vaak dat schijven aan gaan lopen.
Als je velgen te heet worden in afdalingen met velg remmen geldt in bijna alle gevallen dat je niet kan remmen en niet kan dalen. Echte DH natuurlijk uitgezonderd.
Inremmen is toch ook wel een behoorlijk nadeel van schijfremmen.
Maar ik vind dat er hier een aantal mensen zich veel te ongenuanceerd over schijven uitlaten. Ook als alles goed en vakkundig geinstalleerd is gebeurt het nog wat te vaak dat schijven aan gaan lopen.
Als je velgen te heet worden in afdalingen met velg remmen geldt in bijna alle gevallen dat je niet kan remmen en niet kan dalen. Echte DH natuurlijk uitgezonderd.
Inremmen is toch ook wel een behoorlijk nadeel van schijfremmen.
Quoten: Origineel geplaatst door Fast4ward op 15 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Refie op 15 Mei 2006
Inderdaad vertragen goede schijfremmen in iedere situatie beter dan HS 33 op ceramische velgen. (ik rijd zelf momenteel met crossmaxen en HS 33).
Dat velgremmen prima voldoen in ons vlakke land klopt. Maar neem je je fiets nog eens mee naar plekken met lange afdalingen..... dan kom je toch echt snel te kort. Het voordeel bij schijfremmen, je kunt ipv een 140 of 160mm schijf nog eens een grotere vooraan monteren als je lange afdalingen verwacht. (met een velgrem kun je echt niet zorgen voor een groter vertraging en of een betere koeling..)
De arm van een velgrem is vele male groter dan die van schijfremmen, dus minder kracht nodig om te kunnen vertragen. Schijfremmen hebben wel een groter remoppervlak.Het gevoel dat je harder kunt remmen met schijven komt door het gebruik van een hydraulisch systeem. Het gebruik van een hydraulische velgrem evenaart dus wel degelijk de remkracht van een schijfrem!
HS33 en "echte" schijfemsystemen zijn beide hydraulisch. Toch geeft oa magura een behoorlijk verschil aan in de vertraging:
New for 2006: The HS 33 comes with boosters as standard equipmentDeceleration in m/sec² according to DIN 79100 (100N handforce): 4,2m/sec² dit is dan nog afhangkelijk van het remoppervlak
NEW for 2006: Marta is now also available with a 180mm disc. We recommend this combination for heavier riders or trails that exceed the classic cross-country environment.
Deceleration in m/sec² according to DIN 79100 (100N handforce): 6,8m/s² (180mm), 6,0m/s² (160mm)
Quoten: Origineel geplaatst door Refie op 15 Mei 2006
Inderdaad vertragen goede schijfremmen in iedere situatie beter dan HS 33 op ceramische velgen. (ik rijd zelf momenteel met crossmaxen en HS 33).
Dat velgremmen prima voldoen in ons vlakke land klopt. Maar neem je je fiets nog eens mee naar plekken met lange afdalingen..... dan kom je toch echt snel te kort. Het voordeel bij schijfremmen, je kunt ipv een 140 of 160mm schijf nog eens een grotere vooraan monteren als je lange afdalingen verwacht. (met een velgrem kun je echt niet zorgen voor een groter vertraging en of een betere koeling..)
De arm van een velgrem is vele male groter dan die van schijfremmen, dus minder kracht nodig om te kunnen vertragen. Schijfremmen hebben wel een groter remoppervlak.Het gevoel dat je harder kunt remmen met schijven komt door het gebruik van een hydraulisch systeem. Het gebruik van een hydraulische velgrem evenaart dus wel degelijk de remkracht van een schijfrem!
HS33 en "echte" schijfemsystemen zijn beide hydraulisch. Toch geeft oa magura een behoorlijk verschil aan in de vertraging:
New for 2006: The HS 33 comes with boosters as standard equipmentDeceleration in m/sec² according to DIN 79100 (100N handforce): 4,2m/sec² dit is dan nog afhangkelijk van het remoppervlak
NEW for 2006: Marta is now also available with a 180mm disc. We recommend this combination for heavier riders or trails that exceed the classic cross-country environment.
Deceleration in m/sec² according to DIN 79100 (100N handforce): 6,8m/s² (180mm), 6,0m/s² (160mm)
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het klopt dat de rem is niet de enige factor is voor de te behalen vertraging. buiten de band: af te remmen masse, ondergrond en oa vering hebben invloed.
Deze faktoren kunnen we makkelijk voor beide systemen buiten bewchouwing laten. Mijn mening is dat een schijfrem meer portentie heeft als een velgrem voor het gebruik op een mountainbike. Tja dat ik toch, na 2 jaar met schijven gereden te hebben, weer voor hydraulische velgremmen heb gekozen, geeft alleen maar aan dat velgremmen prima voldoen.
Deze faktoren kunnen we makkelijk voor beide systemen buiten bewchouwing laten. Mijn mening is dat een schijfrem meer portentie heeft als een velgrem voor het gebruik op een mountainbike. Tja dat ik toch, na 2 jaar met schijven gereden te hebben, weer voor hydraulische velgremmen heb gekozen, geeft alleen maar aan dat velgremmen prima voldoen.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 feb 2006 19:13
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Mei 2006
Leuk en aardig alleen is de beperkende factor niet je rem tijdens het remmen maar je band. Dit zijn labo waardes die je in het echt nooit haalt. Een rem moet sterk genoeg zijn, maar vooral goed doseerbaar als je hard wilt kunnen remmen.
Op de mountainbike slaat dit nergens op! In de praktijk is de remkracht die je met de mountainbike kwijt kunt behoorlijk onbeperkt. En dus hoe beter je rem, hoe harder je kunt remmen. (je moet alleen goed naar achteren gaan hangen)
Verder heeft de overbrengingsverhouding van de remgreep en de klauw veel met de remkracht te maken. De 'arm' kan dan wel groter zijn bij een HS33 of andere velgrem, zoals Magura dus al bij hun gegevens aangeeft moet je ook een heel stuk harder knijpen om de remkracht over te brengen.
En in de bagger zijn V-brakes nog belabberder dan schijfremmen: ze piepen, kraken en remmen helemaal niet meer en na de rit kun je de kabels vervangen...
Leuk en aardig alleen is de beperkende factor niet je rem tijdens het remmen maar je band. Dit zijn labo waardes die je in het echt nooit haalt. Een rem moet sterk genoeg zijn, maar vooral goed doseerbaar als je hard wilt kunnen remmen.
Op de mountainbike slaat dit nergens op! In de praktijk is de remkracht die je met de mountainbike kwijt kunt behoorlijk onbeperkt. En dus hoe beter je rem, hoe harder je kunt remmen. (je moet alleen goed naar achteren gaan hangen)
Verder heeft de overbrengingsverhouding van de remgreep en de klauw veel met de remkracht te maken. De 'arm' kan dan wel groter zijn bij een HS33 of andere velgrem, zoals Magura dus al bij hun gegevens aangeeft moet je ook een heel stuk harder knijpen om de remkracht over te brengen.
En in de bagger zijn V-brakes nog belabberder dan schijfremmen: ze piepen, kraken en remmen helemaal niet meer en na de rit kun je de kabels vervangen...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bedenk eens dat de gravitatiekracht aan het aardoppervlak 9,81 m/s^2 is. Is remmen met een vertraging van 7,1 m/s^2 niet een beetje erg veel van het goede. Beetje naar achteren hangen kan je zo'n vertraging echt niet mee op vangen, de traagheid van je lichaam is veel te groot. Dus je zal altijd voor je fiets eindigen.
Met HS33 kan ik zonder problemen zohard remmen dat ik de wielen net niet blokkeer. Ietsje harder trekken en ze blokkeren allebij. (Conti explorer banden 2,1 inch). Aan een theorische 2x zo grote vertraging heb je dus echt helemaal niets, omdat gewoon de banden de zwakste schakel zijn en niet de remmen.
Ik verlang niet meer remkracht dan HS33, doe mij dan maar een nog beter doseerbare rem, daar heb je tenminste wat aan.
Met HS33 kan ik zonder problemen zohard remmen dat ik de wielen net niet blokkeer. Ietsje harder trekken en ze blokkeren allebij. (Conti explorer banden 2,1 inch). Aan een theorische 2x zo grote vertraging heb je dus echt helemaal niets, omdat gewoon de banden de zwakste schakel zijn en niet de remmen.
Ik verlang niet meer remkracht dan HS33, doe mij dan maar een nog beter doseerbare rem, daar heb je tenminste wat aan.
Schijfremmen werken veel beter in slecht weer.
Met goeie techniek kun je een behoorlijke noodstop maken overigens, hoeveel m/s^2 dat is zou ik niet weten
Vooraan is altijd groter (of gelijk) aan de achterkant, daar rem je ook verreweg het meeste mee..
Met goeie techniek kun je een behoorlijke noodstop maken overigens, hoeveel m/s^2 dat is zou ik niet weten
tom° schreef:is je schijf vooraan groter of is de achterste meestal de grootste?
Vooraan is altijd groter (of gelijk) aan de achterkant, daar rem je ook verreweg het meeste mee..
Amclassic-fan schreef: Ik verlang niet meer remkracht dan HS33, doe mij dan maar een nog beter doseerbare rem, daar heb je tenminste wat aan.
En laat dát nou net het voordeel van een (goede!) schijfrem zijn. Betere doseerbaarheid, en minder handkracht nodig voor dezelfde remkracht.
Die dingen maken inderdaad even geluid als je ermee door een plas rijdt, maar dat gesleep levert echt niet significant meer weerstand op. Bij de eerstvolgende bocht heb je wél weer gewoon remkracht, in tegenstelling tot V-brakes.
Ontluchten en onderhoud vind ik persoonlijk gewoon non-argumenten. Schoonmaken kost je een keer in de paar maanden 5-10 minuutjes extra, en dat incidenteel laten ontluchten kost net zo veel als ieder seizoen nieuwe remkabels bij V-brakes.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
avid 7 heeft een steltwieltje om de ruimte tussen bloke en schijf snel even te vergroten mocht het slepengeluid irriteren.
het argument: velgremmen verslijten mijn dure velgen had ik nog niet gehoord.
racen in natte omstandigheden en dan remmen gaat heel goed met schijfremmen
Maar goed dit allemaal off-topic want de hss zijn al gekocht had ik begrepen.
het argument: velgremmen verslijten mijn dure velgen had ik nog niet gehoord.
racen in natte omstandigheden en dan remmen gaat heel goed met schijfremmen
Maar goed dit allemaal off-topic want de hss zijn al gekocht had ik begrepen.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb zelf ervaring met schijfremmen en ouderwetse V-brakes (LX) maar ben toch niet zo tevreden over mijn huidige schijfremmen: ze lopen snel aan bij nat modderig weer. De blokjes slijten verschrikkelijk snel ondanks zorgvuldig inremmen. Verder heb je eigenlijk niet snel een indicatie of en in hoeverre je blokjes heen zijn... Doe mij maar Magura's hs-33. De voordelen van hydraulisch met het gemak van blokjes. Ik heb spijt van mijn schijfremmen (Deore)
Erik Smit
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ligt puur aan je gebruiksdoel. In het buitenland zou ik niet graag velgremmen hebben!
Less is bore