Bianchi
Noem me gerust ouderwets, maar ik ben toch blij dat ik een (relatief klassiek) modelletje van 2006 heb: deze zijn me iets te blits! Enkel de Matta titanium ziet er nog als een fiets uit in het nieuwe gamma... Of moet ik er gewoon aan wennen? (tot een paar jaar geleden zwoer ik ook bij dunne buizen, dus wie weet...)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 sep 2006 12:46
Nou zeg, die CTC 928 lijkt wel wat afgekeken van de Specialized Roubaix met die gebogen en vervormde buizen... net alsof hij te lang in the hitte heeft gestaan
Niks voor mij, word duidelijk oud en conservatief!
Niks voor mij, word duidelijk oud en conservatief!
\'If Only They Could Make It Work\'
Zo, blij dat ik niet de enige ben!
Een dikke, "druppelvormige" voorbuis en een schuine bovenbuis, zo ver ben ik ondertussen meegeëvolueerd, maar ze moeten ook niet overdrijven... Maar ach, over vier jaar bestaan ze 125 jaar: wedden dat ze dan terug met een "klassiek" model voor de dag komen, om de vele celeste-traditionalisten te vriend te houden? Want ze zitten natuurlijk in een dubbelzinnige positie, daar in Treviglio: enerzijds zijn ze een merk dat vooral steunt op de traditie van een glorierijk verleden, maar anderzijds willen ze zich ook graag als vernieuwend profileren... Wat dat betreft pakt De Rosa het beter aan: die hebben zowel futuristische modellen waar nergens nog een recht of rond stukje buis aan zit, als mooi strakke tijdloze klassieke kaders. Maar zo'n mooie kleur als de onze hebben ze natuurlijk nooit
Een dikke, "druppelvormige" voorbuis en een schuine bovenbuis, zo ver ben ik ondertussen meegeëvolueerd, maar ze moeten ook niet overdrijven... Maar ach, over vier jaar bestaan ze 125 jaar: wedden dat ze dan terug met een "klassiek" model voor de dag komen, om de vele celeste-traditionalisten te vriend te houden? Want ze zitten natuurlijk in een dubbelzinnige positie, daar in Treviglio: enerzijds zijn ze een merk dat vooral steunt op de traditie van een glorierijk verleden, maar anderzijds willen ze zich ook graag als vernieuwend profileren... Wat dat betreft pakt De Rosa het beter aan: die hebben zowel futuristische modellen waar nergens nog een recht of rond stukje buis aan zit, als mooi strakke tijdloze klassieke kaders. Maar zo'n mooie kleur als de onze hebben ze natuurlijk nooit
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 sep 2006 12:46
Ja, ik vond die 'hydroformed' vormgeving van de 1885 voorbuis (of hoe je dat ding ook noemt in ABN) met z'n 'bult' erop voor de bidoncage positie al ver genoeg gaan wat marketing & vormgeving betreft.
Hoeveel die 'hydroformed' bult vormgeving op die buis nou echt helpt? Volgens mij is het alleen maar een hoogstandje 'omdat het kan' - en de ontwerpers hadden geen echt benul van hoe ze die mogelijkheden efficient konden gebruiken voor een fiets.
Toevallig las ik onlangs een interview met een Cannondale ontwerper (sorry, ik ben de hele tijd bezig met die rot c'dales hier in de Bianchi thread) waarin hij de opmerking maakte dat ondanks alle marketing en alle technische ontwikkelingen, de ronde vorm nog altijd de sterkste en efficientste vorm was voor een buis voor - onder meer - een fiets; en dat men tenslotte natuurkrachten niet kan veranderen.
Natuurlijk zijn de alloys en carbon layups tegenwoordig wel zo sterk dat men er van alles mee kan uithalen qua vormgeving en toch nog een sterk genoeg frame ervan te bouwen voor fietsen,maar ondertussen vraag ik me af of het allemaal gewoon marketing B**S** is.
Voor ieder carbon frame dat uitziet alsof het een extra is uit 'Alien' rijden er nog plenty of 'normaal' ogende fietsen in het pro peleton, tenslotte. BV een Trek Madone of een Scott CR1 of Liquigas Bianchi ziet er toch nog altijd nogal 'ouderwets' uit tegenover 'lifestyle marketing' fietsen zoals de Specialized Roubaix of de CTC 928 - etc blah blah.
Hoeveel die 'hydroformed' bult vormgeving op die buis nou echt helpt? Volgens mij is het alleen maar een hoogstandje 'omdat het kan' - en de ontwerpers hadden geen echt benul van hoe ze die mogelijkheden efficient konden gebruiken voor een fiets.
Toevallig las ik onlangs een interview met een Cannondale ontwerper (sorry, ik ben de hele tijd bezig met die rot c'dales hier in de Bianchi thread) waarin hij de opmerking maakte dat ondanks alle marketing en alle technische ontwikkelingen, de ronde vorm nog altijd de sterkste en efficientste vorm was voor een buis voor - onder meer - een fiets; en dat men tenslotte natuurkrachten niet kan veranderen.
Natuurlijk zijn de alloys en carbon layups tegenwoordig wel zo sterk dat men er van alles mee kan uithalen qua vormgeving en toch nog een sterk genoeg frame ervan te bouwen voor fietsen,maar ondertussen vraag ik me af of het allemaal gewoon marketing B**S** is.
Voor ieder carbon frame dat uitziet alsof het een extra is uit 'Alien' rijden er nog plenty of 'normaal' ogende fietsen in het pro peleton, tenslotte. BV een Trek Madone of een Scott CR1 of Liquigas Bianchi ziet er toch nog altijd nogal 'ouderwets' uit tegenover 'lifestyle marketing' fietsen zoals de Specialized Roubaix of de CTC 928 - etc blah blah.
\'If Only They Could Make It Work\'
Mijn -gloednieuwe- Bianchi 1885 ! Gisteren opgehaald bij Salden. Ik vind hem echt prachtig. Afgemonteerd met Ultegra compact (wou eigelijk dubbel maar dat ging niet, omdat het de laatste 2006 modellen waren)
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... 0008-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0011.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0013.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0007.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... 0015-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0016.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0019.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... 0008-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0011.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0013.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0007.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... 0015-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0016.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v46/f ... ct0019.jpg
<br>
<br>
<br>
Mooie fiets! je stuur staat alleen een beetje raar in mijn ogen?
Je kunt overigens ook gewoon 52/39 bladen op je compact zetten hoor. Daar heb ik afgelopen seizoen mee gereden. Als ik jou was monteerde ik gewoon een 11-23 cassette en een 42 of 39 binnenblad (110 mm steek).
Je kunt overigens ook gewoon 52/39 bladen op je compact zetten hoor. Daar heb ik afgelopen seizoen mee gereden. Als ik jou was monteerde ik gewoon een 11-23 cassette en een 42 of 39 binnenblad (110 mm steek).
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 12 September 2006
Mooie fiets! je stuur staat alleen een beetje raar in mijn ogen?
Je kunt overigens ook gewoon 52/39 bladen op je compact zetten hoor. Daar heb ik afgelopen seizoen mee gereden. Als ik jou was monteerde ik gewoon een 11-23 cassette en een 42 of 39 binnenblad (110 mm steek).
Misschien komt dat van het stuur doordat ik een andere stuurpen heb moeten laten steken, en die staat iets meer naar boven dan de originele.
Mooie fiets! je stuur staat alleen een beetje raar in mijn ogen?
Je kunt overigens ook gewoon 52/39 bladen op je compact zetten hoor. Daar heb ik afgelopen seizoen mee gereden. Als ik jou was monteerde ik gewoon een 11-23 cassette en een 42 of 39 binnenblad (110 mm steek).
Misschien komt dat van het stuur doordat ik een andere stuurpen heb moeten laten steken, en die staat iets meer naar boven dan de originele.
<br>
<br>
<br>