Schade verhalen
Uit eigen ervaring kan ik je het beste adviseren om de schade toch officieel te regelen (zoals reeds gemeld heb je geen meldingsplicht); zeker gezien je toch enig letsel hebt opgelopen.
Ik ben vorig jaar in mijn auto van achteren aangereden. De betreffende eigenaar wilde in eerste instantie zaak onderling financieel regelen. Ik heb aangedrongen (lees onder dreiging van politie bellen) om een Europees schadeformulier in te vullen en na veel gedoe is dit ook gebeurd (waarop ik ook aan heb gegeven dat ik lichamelijke klachten heb opgelopen). Achteraf ben ik hier erg blij mee geweest daar ik nek en rugletsel heb opgelopen waarvoor ik nog bij de fysio loop.
Ik heb toen onderstaande brief verstuurd (aan de verz.mij omdat jouw tegenpartij deze brief ook door zal sturen aan haar verz.mij en je hebt hierdoor een beetje tijdwinst):
Betreft: Aanrijding d.d. x
Verzekerde met kenteken x
Polisnummer x
Geachte heer, mevrouw
Hiermee stel ik u aansprakelijk voor de schade ten gevolge van de aanrijding, die heeft plaatsgehad d.d. x te x met mijn auto, kenteken x en de auto met kenteken x waarvan u hebt bevestigd dat de betreffende auto bij u WA verzekerd is.
Ik stel u aansprakelijk voor de aanrijding omdat uw verzekerde mij van achteren heeft aangereden terwijl ik aan het remmen was omdat twee auto’s voor mij aan het remmen waren. Voor de volledigheid voeg ik het schadeformulier toe.
Ik verzoek u mij te berichten binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief of u de aansprakelijkheid van uw verzekerde erkent. De materiële schade aan mijn auto is geschat op x Ik maak een voorbehoud voor de hoogte van de schade welke mogelijk uit het letsel voortvloeit.
In afwachting van uw bericht, verblijf ik,
Hoogachtend,
In theorie reageren verzekeringsmaatschappijen redelijk vlot, alleen voor de aansprakelijkheidsstelling geldt een maximale termijn van drie maanden. In mijn geval heeft de verz.mij ook precies na drie maanden (gedeeltelijk) aansprakelijkheid erkent. Dat laatste is niet mogelijk en daardoor ben ik helaas in een letselschadeprocedure bij de rechter beland.
Het beste is om:
- brief aan verz.mij te sturen met daarin een voorlopig schade bedrag waarin je een voorbehoud maakt dat deze schade nog kan veranderen.
Succes in ieder geval.
edit: nav reactie Zee(lui) je hebt wel een meldingsplicht naar je zorgverzekering toe (indien je voor dit ongeval medische zorg hebt ontvangen). Staat geen termijn voor, maar als er nota's komen zal je de zorgverz. moeten inlichten. Waarschijnlijk zullen ze je ook wel een brief sturen waarin ze je vragen waarom je in een ambulance hebt gelegen.
Ik ben vorig jaar in mijn auto van achteren aangereden. De betreffende eigenaar wilde in eerste instantie zaak onderling financieel regelen. Ik heb aangedrongen (lees onder dreiging van politie bellen) om een Europees schadeformulier in te vullen en na veel gedoe is dit ook gebeurd (waarop ik ook aan heb gegeven dat ik lichamelijke klachten heb opgelopen). Achteraf ben ik hier erg blij mee geweest daar ik nek en rugletsel heb opgelopen waarvoor ik nog bij de fysio loop.
Ik heb toen onderstaande brief verstuurd (aan de verz.mij omdat jouw tegenpartij deze brief ook door zal sturen aan haar verz.mij en je hebt hierdoor een beetje tijdwinst):
Betreft: Aanrijding d.d. x
Verzekerde met kenteken x
Polisnummer x
Geachte heer, mevrouw
Hiermee stel ik u aansprakelijk voor de schade ten gevolge van de aanrijding, die heeft plaatsgehad d.d. x te x met mijn auto, kenteken x en de auto met kenteken x waarvan u hebt bevestigd dat de betreffende auto bij u WA verzekerd is.
Ik stel u aansprakelijk voor de aanrijding omdat uw verzekerde mij van achteren heeft aangereden terwijl ik aan het remmen was omdat twee auto’s voor mij aan het remmen waren. Voor de volledigheid voeg ik het schadeformulier toe.
Ik verzoek u mij te berichten binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief of u de aansprakelijkheid van uw verzekerde erkent. De materiële schade aan mijn auto is geschat op x Ik maak een voorbehoud voor de hoogte van de schade welke mogelijk uit het letsel voortvloeit.
In afwachting van uw bericht, verblijf ik,
Hoogachtend,
In theorie reageren verzekeringsmaatschappijen redelijk vlot, alleen voor de aansprakelijkheidsstelling geldt een maximale termijn van drie maanden. In mijn geval heeft de verz.mij ook precies na drie maanden (gedeeltelijk) aansprakelijkheid erkent. Dat laatste is niet mogelijk en daardoor ben ik helaas in een letselschadeprocedure bij de rechter beland.
Het beste is om:
- brief aan verz.mij te sturen met daarin een voorlopig schade bedrag waarin je een voorbehoud maakt dat deze schade nog kan veranderen.
Succes in ieder geval.
edit: nav reactie Zee(lui) je hebt wel een meldingsplicht naar je zorgverzekering toe (indien je voor dit ongeval medische zorg hebt ontvangen). Staat geen termijn voor, maar als er nota's komen zal je de zorgverz. moeten inlichten. Waarschijnlijk zullen ze je ook wel een brief sturen waarin ze je vragen waarom je in een ambulance hebt gelegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22
Hoi,
neem in dit soort gevallen, waarbij (mogelijk) sprake is van letselschade contact op met je eigen verzekeringsmij. Zij vertellen jou precies hoe de procedure is en wat alle mogelijkheden zijn.
Beetje klote als je nu alles handjeklap gaat regelen en er zich straks fysieke ongemakken gaan voordoen die voortvloeien uit dit ongeluk. Dan had jouw verz.mij daar toch wel van op de hoogte willen zijn.
neem in dit soort gevallen, waarbij (mogelijk) sprake is van letselschade contact op met je eigen verzekeringsmij. Zij vertellen jou precies hoe de procedure is en wat alle mogelijkheden zijn.
Beetje klote als je nu alles handjeklap gaat regelen en er zich straks fysieke ongemakken gaan voordoen die voortvloeien uit dit ongeluk. Dan had jouw verz.mij daar toch wel van op de hoogte willen zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Swoosh schreef:Een fietsenmaker is geen schadeexpert. Een schadeexpert word door de verzekeringsmaatschappij gestuurd, die bepaalt de schade.
In de praktijk bepaald de FM dat gewoon. De schade expert van de verzekering heeft 9 van de 10 keer alleen verstand van motorvoertuigen en echt geen benul van een racefiets. Dus wat de FM 'm wijs maakt wordt bijna altijd ook uitgekeerd.
Zolang de FM overal adviesprijzen voor schrijft kom je er als slachtoffer niet slechter uit. De verzekering rekent namelijk afschrijving. En als ze uitgaan van adviesprijzen is er genoeg ruimte om daarna alles kosteloos te vervangen.
Als eerste, erg vervelend en succes met het herstel!!
verder wbt afhandeling hierbij sluit ik mij grotendeels aan bij Roro27.
Enige afwijkende zou zijn dat ik de brief niet naar alleen naar de verz.mij maar ook een kopie aar de tegenpartij zelf! (want vergeet niet zij is aansprakelijk niet de verz.mij)
Maar mocht je een rechtsbijstand verz. hebben, schakel deze dan in en laat hun het verder afhandelen. uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat een hoop werk scheelt.
En over wel niet schade expert:
Ik kan je melden dat mijn ervaringen, en helaas zijn dat in het afgelopen jaar 2 behoorlijke schades, toch iets anders zijn . Want in de praktijk sturen de meeste verzekeraars toch een eigen expert ipv de FM op zijn woord en expertise te geloven! En dat deze experts de FM ook niet 1op1 overnemen!
verder wbt afhandeling hierbij sluit ik mij grotendeels aan bij Roro27.
Enige afwijkende zou zijn dat ik de brief niet naar alleen naar de verz.mij maar ook een kopie aar de tegenpartij zelf! (want vergeet niet zij is aansprakelijk niet de verz.mij)
Maar mocht je een rechtsbijstand verz. hebben, schakel deze dan in en laat hun het verder afhandelen. uit ervaring kan ik je vertellen dat je dat een hoop werk scheelt.
En over wel niet schade expert:
Amclassic-fan schreef:Swoosh schreef:Een fietsenmaker is geen schadeexpert. Een schadeexpert word door de verzekeringsmaatschappij gestuurd, die bepaalt de schade.
In de praktijk bepaald de FM dat gewoon. De schade expert van de verzekering heeft 9 van de 10 keer alleen verstand van motorvoertuigen en echt geen benul van een racefiets. Dus wat de FM 'm wijs maakt wordt bijna altijd ook uitgekeerd.
Zolang de FM overal adviesprijzen voor schrijft kom je er als slachtoffer niet slechter uit. De verzekering rekent namelijk afschrijving. En als ze uitgaan van adviesprijzen is er genoeg ruimte om daarna alles kosteloos te vervangen.
Ik kan je melden dat mijn ervaringen, en helaas zijn dat in het afgelopen jaar 2 behoorlijke schades, toch iets anders zijn . Want in de praktijk sturen de meeste verzekeraars toch een eigen expert ipv de FM op zijn woord en expertise te geloven! En dat deze experts de FM ook niet 1op1 overnemen!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
Cervelocastelli schreef:Hoi,
neem in dit soort gevallen, waarbij (mogelijk) sprake is van letselschade contact op met je eigen verzekeringsmij. Zij vertellen jou precies hoe de procedure is en wat alle mogelijkheden zijn.
Beetje klote als je nu alles handjeklap gaat regelen en er zich straks fysieke ongemakken gaan voordoen die voortvloeien uit dit ongeluk. Dan had jouw verz.mij daar toch wel van op de hoogte willen zijn.
Bovenstaand advies is inderdaad zeer zinvol:
Afgelopen mei heb ik een ongeluk gehad wat vrijwel identiek was aan wat jij beschreef.
Ik heb gebruik gemaakt van m'n rechtsbijstand verzekering, en alle schade (fiets en kleding) keurig vergoed gekregen.
Verdere kosten (EHBO ziekenhuis en benodigde fysioherapie) werden eveneens keurig vergoed.
Ter afsluiting onlangs 500 letselschade uitgekeerd gekregen, om een idee te geven: dit bedrag werd uitgekeerd t.g.v. schaafwonden, gekneusde ribben, en vooral een gekneusde schouder waar ik enkele maanden serieus last van heb gehad.
cliors schreef: En over wel niet schade expert:Amclassic-fan schreef:Swoosh schreef:Een fietsenmaker is geen schadeexpert. Een schadeexpert word door de verzekeringsmaatschappij gestuurd, die bepaalt de schade.
In de praktijk bepaald de FM dat gewoon. De schade expert van de verzekering heeft 9 van de 10 keer alleen verstand van motorvoertuigen en echt geen benul van een racefiets. Dus wat de FM 'm wijs maakt wordt bijna altijd ook uitgekeerd.
Zolang de FM overal adviesprijzen voor schrijft kom je er als slachtoffer niet slechter uit. De verzekering rekent namelijk afschrijving. En als ze uitgaan van adviesprijzen is er genoeg ruimte om daarna alles kosteloos te vervangen.
Ik kan je melden dat mijn ervaringen, en helaas zijn dat in het afgelopen jaar 2 behoorlijke schades, toch iets anders zijn . Want in de praktijk sturen de meeste verzekeraars toch een eigen expert ipv de FM op zijn woord en expertise te geloven! En dat deze experts de FM ook niet 1op1 overnemen!
Ik sprak ook uit eigen ervaring.
Vroeger waren het gewoon autoexperts die het er ff bij deden. Tegenwoordig zijn ze veelal gewoon gespecialiseerd in racefietsen. Ik kreeg minder terug dan wat de fm in eerste instantie aan mij had doorgegeven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Denk dat het zo niet werkt. Inderdaad loopt er aardig wat kaf onder het koren (autoschadetaxateurs die fietsschades erbij doen).De verzekering rekent namelijk afschrijving. En als ze uitgaan van adviesprijzen is er genoeg ruimte om daarna alles kosteloos te vervangen
Ik heb zelf een aantal jaren als mediator lastige gevallen afgehandeld (enkel materiële schade) en heb zelden zo'n grote choas gezien als in de "fietsschadebranche". Verschillen van 50-75% tussen wat werd geclaimd en de uiteindelijke dagwaarde waren normaal (ook niet vreemd als vijf jaar oud materiaal nog steeds voor de nieuwprijs wordt geclaimd).
Nog apart van de "oude" schades die gewoon mee werden geclaimd.
Een deskundige schade expert levert zijn geld zonder meer op maar helaas zijn ze met een lampje te zoeken.
En voor TS.
Gewoon de tegenpartij schriftelijk en aangetekend aansprakelijk stellen (zij is een "sterke" verkeersdeelnemer dus de bewijslast ligt altijd bij haar) voor de volledige schade (zij zal dan haar verzekering in moeten schakelen).
Al je medische kosten goed documenteren (lang niet al je kosten worden door de verzekering gedekt) want helaas valt op dit vlak in Nederland weinig te halen. Denk ook aan reiskosten, vrije dagen etc.
Verder een goede (professionele) inschatting laten maken van de kostprijs van alle beschadigde delen (stuur en voorvork gewoon standaard meenemen) en goed documenteren hoe oud ze zijn (economische leversduur van een fiets is ca. 7 jaar dus een afschrijving van 15% per jaar is redelijk.
Mijn ervaring is overigens dat ze voor bedragen onder de 500 Euro niet eens meer komen kijken.
Succes met de afhandeling.
Gisteren heb ik mijn fiets opgehaald, het stuur staat scheef (grips naar binnen gedraaid en onder de krassen) er zit een slag in mijn voorwiel (Kuiper ACC50 =s) en een raar scheurtje in de voorvork (Carbon, kan de FM dus meteen wegdonderen), verder zag ik niet veel oppervlakkige schade.
Het frame is aluminium, kunnen daar ook haarscheurtjes in komen?
Het frame is aluminium, kunnen daar ook haarscheurtjes in komen?