Colnago
Geweldig mooi. Bij Colnago weten ze welke spuitschema's ze moeten hanteren zeg...
Dit is 'tgeen John Dewey 'pragmatische esthetica' noemde.. gewoon schoon materiaal dus.
Al geef ik meteen toe - want wie heeft niet ergens een snobistisch en dwaas associatief deel in zich? - dat ik waarschijnlijk gewoon val voor't redelijk slank kader, en meer nog: 't klaverblad, de typo en die regenboogkleuren. Ach soit, 't is gewoon schoon materiaal.
Al geef ik meteen toe - want wie heeft niet ergens een snobistisch en dwaas associatief deel in zich? - dat ik waarschijnlijk gewoon val voor't redelijk slank kader, en meer nog: 't klaverblad, de typo en die regenboogkleuren. Ach soit, 't is gewoon schoon materiaal.
vriendelijke groet, Philip Albert
-
- Forum-lid HC
Ik ben niet zo weg van dat blauw, het origineel de rode saronni vind ik persoonlijk mooier!
Geloof dat het zo'n 300 euro kost een custom spuitschema.
Geloof dat het zo'n 300 euro kost een custom spuitschema.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
Ik heb laatst een fietmeting gedaan met het cyclefit systeem.
Ik heb een BBL van 96.5 en ben 1.94m lang.
De test resulteerde in een frame met een zitbuislengte van 63.5 (C-C) en een bovenbuislengte van 60.5 (C-C)
Al eerder geschreven wil ik graag een Colnago Dream HX'08 kopen maar de Colnago frames halen mijn afmetingen niet (grootste frame is traditioneel 65 cm)
voor info van de frames
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... RAND.ID=10
http://www.chicagolandbicycle.com/dream_hp.htm
Maar buiten dat, vind ik het gewoon te lelijk om een rammend groot frame te hebben... maar een te klein frame resulteerd weer in bizar lange zadelpennen en stuurpennen.
Kunnen jullie mij misschien advies geven? Is het bijv. erg om op een iets te kleine fiets te rijden of zijn er andere metingen die ik nog kan doen etc...
Ik heb een BBL van 96.5 en ben 1.94m lang.
De test resulteerde in een frame met een zitbuislengte van 63.5 (C-C) en een bovenbuislengte van 60.5 (C-C)
Al eerder geschreven wil ik graag een Colnago Dream HX'08 kopen maar de Colnago frames halen mijn afmetingen niet (grootste frame is traditioneel 65 cm)
voor info van de frames
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... RAND.ID=10
http://www.chicagolandbicycle.com/dream_hp.htm
Maar buiten dat, vind ik het gewoon te lelijk om een rammend groot frame te hebben... maar een te klein frame resulteerd weer in bizar lange zadelpennen en stuurpennen.
Kunnen jullie mij misschien advies geven? Is het bijv. erg om op een iets te kleine fiets te rijden of zijn er andere metingen die ik nog kan doen etc...
Tsja, een te klein frame kopen omdat dat er mooier uit zou zien lijkt me niet de beste optie. Je kunt nog wel andere metingen laten doen, maar wat wil je bereiken? Hoop je stiekem dat er uit komt dat je een kleinere fiets moet hebben?
Buiten dat, de zitbuislengte is niet de belangrijkste maat voor een frame. De (virtuele) bovenbuislengte en balhoofdsbuis bepalen hoe je op de fiets zit. Succes!
Buiten dat, de zitbuislengte is niet de belangrijkste maat voor een frame. De (virtuele) bovenbuislengte en balhoofdsbuis bepalen hoe je op de fiets zit. Succes!
- de zwarten
- Forum-lid HC
als je het redt met de lengte van de balhoofdbuis (en dus de stuurpositie, zonder al te veel spacers, want je wil geen bizar hoge spacertoren), dan red je het met die 65 c-t, en een beetje proberen met de stuurpenlengte. Het frame is dus niet te klein mijns inziens. Een nog kleiner frame kan, mits je heel diep wilt zitten (zie head-tube bij de geometrie-info, dus dan heb je meer een echte pro-houding, zie bvb Cancellara zijn fiets, maar of je dat echt wil hebben is een andere vraag). Kijk ook naar setback met jouw lange benen: hoe kleiner het frame, hoe minder je er hebt (en jij hebt er juist veel nodig).
Kijk ook eens naar de geometrie van andere merken in grote maten, en vergelijk. De colnago geometrie is uitgebalanceerd, en afgestemd op hele maten, waar vele andere merken slechts enkele maten hebben (S, M, ML, L, XL of per 2 hele maten), maar het kan maar gebeuren dat het net past natuurlijk...
Kijk ook eens naar de geometrie van andere merken in grote maten, en vergelijk. De colnago geometrie is uitgebalanceerd, en afgestemd op hele maten, waar vele andere merken slechts enkele maten hebben (S, M, ML, L, XL of per 2 hele maten), maar het kan maar gebeuren dat het net past natuurlijk...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Je zou nog even het fitsystem op wrenchscience.com kunnen doen. Voor cyclefit moet je wat lastige metingen doen, maar 't lijkt me wat aan de kleine kant..
Anyway, ik zou niet op een te kleine fiets gaan zitten.
Tot op bepaalde hoogte kun je er wat mee spelen (bijv. maatje kleiner zoals vele profs, maar dat kan alleen als je een goede rug hebt). Enorm lange stuurpennen enzo maken een fiets imo ook niet mooier.
Anyway, ik zou niet op een te kleine fiets gaan zitten.
Tot op bepaalde hoogte kun je er wat mee spelen (bijv. maatje kleiner zoals vele profs, maar dat kan alleen als je een goede rug hebt). Enorm lange stuurpennen enzo maken een fiets imo ook niet mooier.
-
- Forum-lid
dank voor de reacties!!!!!
Ik heb een active+ voor het ruigere werk (criteriupjes enzo) en een c50 voor het 'sjieke' werk. Ik had gedacht dat de aluminiummen active+ stijver zou zijn, maar dat is dus niet zo: wel harder maar met meer flex bij het aanzetten...
http://www.windwave.co.uk/colnago/2008/ ... a_whi8.jpg
Vandaag voor mijn vriendin een wit Colnago Primavera frame gekocht.
Fiets wordt als volgt opgebouwd:
Colnago Primavera frame (wit, slooping, maat 49cm)
Campagnolo Veloce 10v (Compact) (zilver)
Mavic Aksium wielset (zwart)
FSA stuur, stuurpen en zadelpen (zwart)
Selle Italia Lady zadeltje (wit)
Wit stuurlint
Cateye Cordless computer
Look Keo pedalen.
Zwarte bidonhouders
Zwart/Rode bandjes
Heel erg mooi fietsje geworden moet ik zeggen!
Gr, Attitude
p.s. zie link voor foto, zal later real pics plaatsen.
Vandaag voor mijn vriendin een wit Colnago Primavera frame gekocht.
Fiets wordt als volgt opgebouwd:
Colnago Primavera frame (wit, slooping, maat 49cm)
Campagnolo Veloce 10v (Compact) (zilver)
Mavic Aksium wielset (zwart)
FSA stuur, stuurpen en zadelpen (zwart)
Selle Italia Lady zadeltje (wit)
Wit stuurlint
Cateye Cordless computer
Look Keo pedalen.
Zwarte bidonhouders
Zwart/Rode bandjes
Heel erg mooi fietsje geworden moet ik zeggen!
Gr, Attitude
p.s. zie link voor foto, zal later real pics plaatsen.
My pride: a Isaac Force and a Klein Attitude Race!