Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

hadmiraal
Forum-lid

hadmiraal 02 mar 2008 14:13

ben net 50km wezen fietsen en haalde net geen 30 gemiddeld viel niet eens tegen met die harde kolere wind!!!!
maar tijdens het fietsen viel me op dat m,n stuur niet helemaal recht staat. het staat maar een paar millimeter scheef maar toch irriteert het me. nu komt m.n vraag ik wil hem zelf rechtzetten maar op de bontrager xxx lite stuurpen staat 5-6nm maximaal wat houd dat in

alvast bedankt

r op

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 02 mar 2008 14:21

h admiraal schreef: maar op de bontrager xxx lite stuurpen staat 5-6nm maximaal wat houd dat in

Hoi,

Zat de kat op je toetsenbord vanwege al die lege lijnen :)

Dat betekent dat je hem beter niet harder aan kunt draaien dan 5-6Nm :p Newton Meter.
Sorry voor get enigszins lullige antwoord. Je hebt dus geen momentsleutel begrijp ik.

5-6 Nm is al redelijk handvast maar je je pas hoe dat precies is als je een aantal keer met een momentsleutel hebt aangedraait.

Veel harder aandraaien dan aanbevolen (heb zelf ook allemaal Bontrager XXX Lite) en de zaak kan knappen. 7Nm zal nog niet echt een probleem zijn aangezien er altijd veiligheidsmarges opzitten maar toch.
Bouten (titanium in mijn geval) kunnen vaak veeeeel meer aan dan die 5-6Nm en dus zal het onderdeel springen/brasten en niet de bout.

Heb je een carbonnen zadelpen, stuurpen en stuur dan zou ik zeker overwegen om een momentsleutel aan te schaffen.
1 kapot gedraaide Bontrager XXX Lite stuurpen en je hebt hem er dik en dik uit.

Syntace wordt veel gebruikt.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 02 mar 2008 22:48

kort schreef:Voor mijn madone 5.2 (aeroframe), zoals hierboven beschreven zoek ik een nieuw stuur. De fiets is de antraciet uitvoering en is met campangolo chorus compact afgemonteerd. Ik zoek een ander stuur met een kortere reach en een scherpere bocht. Ik wil graag dat de bovenkant van de rem schakel handels mooi horizontaal loopt met het stuur. Het bontrager race lite stuur heeft een flauwere bocht. Ik kijk al een tijdje rond maar ik weet het nog niet. Misschien toch de bontrager x lite? Of deda newton? Heeft iemand een tip?

Ik heb hier nog een Bontrager RaceLite OS stuur liggen. Als je interesse hebt, dan mailje maar.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

kort
Forum-lid

kort 08 mar 2008 00:17

Ik denk dat ik er al uit ben. De tips van jullie heb ik overwogen en bekeken, dank jullie.

chieleke
Forum-lid

chieleke 17 mar 2008 23:02

Wat minder nieuw maar toch :)....zie de bijlage.

Half jaar geleden 2ehands gekocht.
Voor zover als ik weet een Madone 5.9 Sl. Weet iemand uit welk jaar
Hij bevalt erg goed, heerlijke fiets
ben nog op zoek naar andere Bontrager wielen.
Iemand verder nog tips

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 17 mar 2008 23:06

Volgens mij uit 2005. Voor de wielen, kijk ff bij Te Koop, volgens mij staan daar nog BR wielen op. Kijk ff bij: wielsetje nodig?
Niets is wat het lijkt..

dman
Forum-lid

dman 25 mar 2008 19:44

Trek Madone 4.5 vs. Trek 1.9
Ik wil een nieuwe racefiets kopen. Het wordt een Trek. Ik ben aan het twijfelen tussen twee modellen: de Trek Madone 4.5 en de Trek 1.9.

De Madone 4.5 heeft een TCT carbon frameset en een Shimano 105 groep met Ultegra achterderailleur. Adviesprijs: € 1931,00
De 1.9 heeft een Alpha black aluminium frame met carbon voorvork en een volledige Shimano Ultegra groep. Adviesprijs: € 1555,00

Ik vind een carbonframe erg mooi, maar heeft dit ook functionele voordelen ten opzichte van aluminium of is het alleen een stuk duurder? En functioneert de mooie en duurdere Ultegra groep echt significant beter dan 105?

Moet ik voor een carbonframe gaan met een 105 groep of is een aluminiumframe met een Ultegra groep beter. Moet ik een kleine € 400,00 extra inleggen, of moet ik dit vooral niet doen? Welke zou jij kiezen en waarom?

optico
Forum-lid

optico 25 mar 2008 20:07

Ik zou gaan voor een beter frame. Lichter, stijver en carbon heeft meer comfort. Zeker TREK's carbon frames zijn comfortable. Mocht naar verloop van tijd het een en ander verslijten kun je altijd nog de afweging maken of je dan 105 verruild voor Ultegra. Dit heb ik ook gedaan en heb na jaren een Ultegra achter der. en shifters (ketting + tandwielen ook). De rest merk je nauwlijks.
Dus je fiets kan alleen maar "beter" worden. Je zou nog kunnen overwegen de 105 shifters + achter der. te laten vervangen voor Ultegra. Misschien valt dit wel mee in prijs en is het de meerprijs wel waard (mocht je nog een beetje adem hebben in je budget)...

Succes met je keuze,
Loeki Pro

jaapie91
Forum-lid

jaapie91 25 mar 2008 20:08

als je toch die 400 euro hebt kan je in mijn mening beter gaan voor de 1.9 en dan een 2e setje wielen/ een mooier setje wielen erin laten zetten.

het hangt natuurlijk ook een beetje van je doel en je lichaamsbouw af wat beter is voor jou.

jaap
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

masterb
Forum-lid

masterb 25 mar 2008 20:16

Met een 1.9 heb je in ieder geval nooit een miskoop. Maar met een 4.5 eigenlijk ook niet.
Koop gewoon wat je hart zeg...

jaapie91 heeft daar wel een punt wat de wielen betreft.

dman
Forum-lid

dman 26 mar 2008 03:38

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben 1.92 m en +/- 75 kg.
Ik wil veel fietsen, in de zomermaanden 5x per week trainen, en zowel cyclo's, als toertochten en wedstrijden kunnen rijden.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wil een fiets waar ik 'niks' meer aan hoef te doen.

Plaats reactie