Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelpen Scott MTB

funbiker
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2005 09:17

funbiker 19 dec 2005 15:15

mag jij mij een goeie reden geven waarom je geen shims mag gebruiken en hoe de fabrikant daar maatregels tegen wil nemen. Oke je moet geen troep gebruiken maar als je gewoon officieele shims gebruikt met voldoende lengte kunnen ze dat niet zien of controleren.
En het zou wel heel gek zijn als een frame daar last van heeft dan is de constructie van het frame lijkt mij ook niet 100. De enigste reden dat ze dat er op zetten is dat ze alleen maar hun eigen zadelpen willen verkopen commercieel belang en verder niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2005 15:21

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik kan me niet voorstellen hoe een frame kapot kan gaan als je shim met voldoende lengte gebruikt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 dec 2005 21:57

Probleem is dat de langste Shim (die van Use) max 100 mm is en dat is te weinig voor een Scott CR1 of Scale......
Als ik het aan kan tonen dat er een shim is gebruikt dan kan Scott dat zeker... Zaklamp of endoscoop in de zadelpenbuis en je ziet de sleuf van de shim over de hele lengte van de shim in het carbon gegroefd staan....... (ik heb overigens pas 1 keer gezien dat een claim vanwegen een shim af werd gewezen dus in de praktijk zal het wel meevallen)
Er is nog een nadeel (vindt ik) een shim is vaak van dun en onbehandeld aluminium (vaak laagwaardig van kwaliteit). Ik zie vooral bij mtb's (vocht) dat deze shims als lijm tussen pen en frame werken en in no time een nooitmeer lost te krijgen geheel vormen.
 

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 20 dec 2005 15:28

En als je de shim met een waterafstotend vet licht insmeerd? Ik heb een vriend die een vastzittende shim met een haardroger lang "geföhnd" heeft en die kwam toen los. Ik denk dat de oorzaak vocht was...
 
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 19 December 2005



Probleem is dat de langste Shim (die van Use) max 100 mm is en dat is te weinig voor een Scott CR1 of Scale......
Als ik het aan kan tonen dat er een shim is gebruikt dan kan Scott dat zeker... Zaklamp of endoscoop in de zadelpenbuis en je ziet de sleuf van de shim over de hele lengte van de shim in het carbon gegroefd staan....... (ik heb overigens pas 1 keer gezien dat een claim vanwegen een shim af werd gewezen dus in de praktijk zal het wel meevallen)
Er is nog een nadeel (vindt ik) een shim is vaak van dun en onbehandeld aluminium (vaak laagwaardig van kwaliteit). Ik zie vooral bij mtb's (vocht) dat deze shims als lijm tussen pen en frame werken en in no time een nooitmeer lost te krijgen geheel vormen.
 

funbiker
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2005 09:17

funbiker 20 dec 2005 17:53

een zadelpen die maar 7cm in het frame steekt en ook volgens de standaard norm voldoende is zou ook verkeerd zijn??  En tevens een shim van 10cm zou meer als voldoende moeten zijn en geeft zeker geen spoor van gebruik. Tevens kun je ook met speciale zadelpennen die een vlak stuk hebben de zelfde sporen creeeren maar goed als scott niet een manier zoekt om onder claims uit te komen dan moeten ze dat zelf weten vind het alleen wel heel slecht.
En tevens zijn de goeie bussen van kunstof of hoogwaardig allu. Weet in iedergeval uit ervaring dat de bussen van use super zijn.

Plaats reactie