Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 30 November 2005
Ik heb het volgende geleerd: Ga op je zadel zitten met je voeten in de pedalen geklikt. Houdt de crancks horizontaal. Vanaf je knie van je been dat naar voren staat loodrecht naar beneden= het hart van de pedaalas.
Is inderdaad een heel goede uitgangspositie
zadel terugstand
Quoten: Origineel geplaatst door Fuego op 30 November 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 30 November 2005
Ik heb het volgende geleerd: Ga op je zadel zitten met je voeten in de pedalen geklikt. Houdt de crancks horizontaal. Vanaf je knie van je been dat naar voren staat loodrecht naar beneden= het hart van de pedaalas.
Is inderdaad een heel goede uitgangspositie
Dat klopt ook helemaal, maar nu ben ik dus benieuwd wat er bij iedereen als maat uitkomt.
Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 30 November 2005
Ik heb het volgende geleerd: Ga op je zadel zitten met je voeten in de pedalen geklikt. Houdt de crancks horizontaal. Vanaf je knie van je been dat naar voren staat loodrecht naar beneden= het hart van de pedaalas.
Is inderdaad een heel goede uitgangspositie
Dat klopt ook helemaal, maar nu ben ik dus benieuwd wat er bij iedereen als maat uitkomt.
Merckx adviseert ook vaak om de zadelbuis meer achterover hellend te plaatsen ( bij maatframe) om zodoende meer achter het bracket te zitten.
Hij vertelde mij eens dat zijn lange zoon Axel ook met zo'n frame rijdt. Dus er zijn nogal wat verschillende meningen.
Hij vertelde mij eens dat zijn lange zoon Axel ook met zo'n frame rijdt. Dus er zijn nogal wat verschillende meningen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Volgens (ex)Shimanotechneut Bert Boom moet je wel weer oppassen met het (ver) achter je bracket zitten ( let daarbij vooral op de hellinghoek van de zitbuis ), Omhoog is het een voordeel ( je duwt ahw de pedalen van je af ) omlaag is het een nadeel doordat er veel gewicht op je achterwiel terecht komt, idealiter hou je zoveel mogelijk gewicht boven het midden van je fiets. Te weinig druk op het voorwiel leidt tot instabiel afdalen.
Axel Merkcx is volgens mij 1m90, de reden dat hij verder achter het bracket zit, kan ook te maken hebben met het feit dat hij anders zijn lange bovenbenen niet kwijt kan.
Axel Merkcx is volgens mij 1m90, de reden dat hij verder achter het bracket zit, kan ook te maken hebben met het feit dat hij anders zijn lange bovenbenen niet kwijt kan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Omlaag moet je ook niet op je zadel zitten maar net iets erboven hangen om druk op je pedalen te houden, of op je bovenbuis gaan zitten voor de super-aero houding...
ik heb daar ook problemen mee vindt de juiste afstand niet tussen zadel en stuur, de hoogte is wel in orde. Het is soms zo erg dat mijn edele delen gevoelloos worden na een lange tijd in de zelfde positie te zitten, weet iemand hier een oplossing voor
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dit heeft ons ploeg mij verteld wanneer ik begonnen ben met competitie, mijn houding moest namelijk wat worden aangepast. Natuurlijk iedereen zijn zadelstand is anders...Maar een naar achter gesteld zadel, dat zorgt ervoor dat je meer kracht moet leveren,Een naar vooren gericht zadel zorgt ervoor dat men minder kracht gebruikt maar meer op souplesse te draaien.Het ideale is tussen dat kracht en souplesse, dan zit men ideaal...Je bent best dat je eens 2 uur gaat gaan rijden en een sleuteltje meedoet en zo af en toe eens bijsteld tot je het hebt gevonden... Dat duurt misschien wel een tijdje, maar achteraf ga je nog zo blij zijn met je gevonden positie...!!!
Mijn Canyon Ultimate CF
nderzoeken tonen juist aan dat een positie ver boven het braquet het meest efficient is mbo het te leveren vermogen.
Het nadeel van een zeer ver naa voren geschoven zadel is dat het gewichtsverdeling zeer nadelig wordt beinvloed. Dit is ook de reden dat de UCI de regel heeft opgesteld dat de punt van het zadel een minimaal aantal CM achter het braquet moet staan.
De methode van trudie is inderdaad een bekende richtlijn maar een positie veder naar voren is beter.
Hoeveel cm dit precies is weet ik niet meer, ik geloof een stuk of 6.
Aan de andere kant, andere onderzoeken geven aan dat de positie waarmee een rijder jaren heeft gefiets het efficients is. (hoewel het lichaam zich op termijn weer kan aanpassen natuurlijk)
Het nadeel van een zeer ver naa voren geschoven zadel is dat het gewichtsverdeling zeer nadelig wordt beinvloed. Dit is ook de reden dat de UCI de regel heeft opgesteld dat de punt van het zadel een minimaal aantal CM achter het braquet moet staan.
De methode van trudie is inderdaad een bekende richtlijn maar een positie veder naar voren is beter.
Hoeveel cm dit precies is weet ik niet meer, ik geloof een stuk of 6.
Aan de andere kant, andere onderzoeken geven aan dat de positie waarmee een rijder jaren heeft gefiets het efficients is. (hoewel het lichaam zich op termijn weer kan aanpassen natuurlijk)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.