Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

fietzbeest
Forum-lid

fietzbeest 03 dec 2006 23:12

Maar Geachte Senator Livius toch!  Nu gaat U de spelregels bepalen? In welke verheven positie bevindt U zich?  Staat U boven de Wet, zoals bepaald in de Senaat? Maar nee!, U maakt de wet!  Hulde!  Ik verneem van U de wetten Uwer hand.
Avé, Senator Fietzbeest Decorum Nihilus

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 04 dec 2006 03:20

Quoten: Origineel geplaatst door fietzbeest op 03 December 2006

Beste Vriendje Jan,
Nier patienten kunnen slecht aan RhEPO komen: wat een lul verhaal, waarhaal je deze lasterlijkheid nu weer vandaan! Jij bent, zoals dat heet "demagogisch bezig". Omdat wielrenners RhEPO aanschaffen, komen zielige nierpatientjes tekort? Wil je dat zeggen? Moet je eens met JansenCilag praten. Wat een Bullshit.
Wil je ook suggereren dat vriendje Nikkels een totalitair regime nodig heeft om in het gevang te raken? Misdadige praktijken zeg je? Hij heeft mij nog nooit RhEPO voorgeschreven of gegeven. Jij bent aan het lasteren, das strafbaar overigens.
Groet, Fietzbeest.

Het wordt volgens mij hoog tijd dat jij een apotheek of ziekenhuis bezoekt, en vraagt naar de beschikbaarheid van Epo: hoe je als nierpatient in aanmerking kunt komen voor het middel Epo. Uitsluitend op doktersrecept. Voor welke doeleinden wordt netjes op de website van Janssen-Cilag en consumed.nl beschreven.
Ik had het overigens over een Epo-behandeling, en dat is wat anders dan alleen maar het middeltje Epo (schrijf gerust RhEpo hoor!); en hoe je als nierpatient voor die behandeling in aanmerking komt. Dus geen gebazel over een mogelijk "tekort". Ik geef toe dat ik op dat punt wat vollediger had kunnen en mogen zijn.
In aanmerking komen voor een epo-behandeling is op bepaalde (lichamelijke) voorwaarden die gebaseerd zijn op Europese richtlijnen. En die richtlijnen worden door artsen niet goed nageleefd, behandelingen worden te laat gestart, waardoor nierpatienten onnodig schade aan het hart- en vaatstelsel oplopen. Dat wordt uitvoerig op de volgende webpagina beschreven, nl. http://www.nvn.nl/wisselwerking/2001/5/2001-5-1.htm (website van de Nierpatienten Vereniging Nederland)
"Nierfalen veroorzaakt bloedarmoede. EPO is het medicijn. Er zijn al twee jaar Europese richtlijnen voor de EPO-behandeling. Maar vaak begint die behandeling pas bij de start van de dialyse. Dit is voor veel nierpatiënten te laat waardoor driekwart van hen al in de predialyse schade aan het hart oploopt....Eigenlijk moeten ook predialysepatiënten EPO krijgen als hun Hb zakt. Driekwart heeft aantoonbare schade aan het hart bij de start van de dialyse, namelijk vergroting van de linker hartkamer. Dit is niet terug te draaien en verhoogt het risico op overlijden door hart- en vaatziekten. "
Aardige is ook dat op die site enkele gevaren van bloedarmoede beschreven worden. 
Je toonzetting bevalt mij overigens niet. Ik weet niet waar je op uit bent, maar denk voortaan eens twee keer na alvorens je van alles en nogwat uitkraamt zoals het hebben over "lasterlijkheid". Vragen om een nadere uitleg van waarop ik precies doel, zoals het een mens met fatsoen betaamt, is wat anders dan het hebben over gelul en laster.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 04 dec 2006 09:08

Beste Senator Fietzbeest, de wetten en regels zijn al gemaakt, bijv UCI regelement alsmede nationale wetgeving in enkele landen. Dus daar hoef ik niet meer aan te doen.

Ave, Quod medicina aliis, aliis est acre venenum
What makes the boat go faster?

fietzbeest
Forum-lid

fietzbeest 04 dec 2006 20:20

Beste Jan,
Ik heb vandaag nog even contact gehad met een afdeling nierdialyse.
Nierpatienten moeten massaal RhEPO gebruiken en krijgen deze ook zonder problemen, het geneesmiddel moet echter met een zogenaamde machtiging voorgeschreven en besteld worden, er is totaal geen tekort aan het middel, en al helemaal geen sprake van dat sporters de levering zouden vertragen.
Wat betreft die schadelijkheid van te laat beginnen met RhEPO aan nier(dialyse)patienten: zijn we het toch helemaal eens??!!: wat dit betreft zijn wij prof. wielrenners niks anders, toch? Hier spreek je je zelf tegen....
Kwa toon van reactie: jij kan er ook wat van, niet dan?
Groet, Fietzbeest.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 04 dec 2006 22:31

Quoten: Origineel geplaatst door fietzbeest op 04 December 2006

Beste Jan,
Ik heb vandaag nog even contact gehad met een afdeling nierdialyse.
Nierpatienten moeten massaal RhEPO gebruiken en krijgen deze ook zonder problemen, het geneesmiddel moet echter met een zogenaamde machtiging voorgeschreven en besteld worden, er is totaal geen tekort aan het middel, en al helemaal geen sprake van dat sporters de levering zouden vertragen.
Wat betreft die schadelijkheid van te laat beginnen met RhEPO aan nier(dialyse)patienten: zijn we het toch helemaal eens??!!: wat dit betreft zijn wij prof. wielrenners niks anders, toch? Hier spreek je je zelf tegen....
Kwa toon van reactie: jij kan er ook wat van, niet dan?
Groet, Fietzbeest.

Dag Fietzbeest,
Mooi dat je even navraag hebt gedaan. Vreemd genoeg heeft de nierpatiënten vereniging het over problemen, zo niet grote problemen wat betreft de gevallen waarbij onnodige schade door artsen! is ontstaan. Misschien dat die situatie inmiddels drastisch gewijzigd is?
Een prof. renner vergelijken met nierpatiënt? Het vergelijken van gezonde mensen met nierpatiënten, dat kan volgens mij niet goed zijn.  Een hematocrietwaardedaling van 45 (gezonde waarde) naar pure bloedarmoe, bijv. 25, of een grote hemoglobinewaardedaling die in de buurt komt van die van nierpatiënten, dat lijkt mij niet zo snel gebeuren. Jou wel?
Over de mogelijke èn nog niet bekende (of goed onderzochte) risico's: een nierpatiënt zal daar genoegen mee moeten nemen, een andere keus heeft hij of zij niet. Voor een wielrenner is het een totaal ander verhaal: een gezond lichaam ga je niet aan onnodige risico's blootstellen, ofwel verpesten; het medicijn RhEPo is uitsluitend ontwikkeld voor nierpatiënten, voor een sporter rest maar één ding en dat is voldoende rust en herstel. Experimenten met ratten, prima, maar niet met mensen (hoewel, daar kunnen leden van de partij van de dieren wel eens anders over denken).
Wat betreft die 'kwade' toon, dat is niet echt het geval, maar ik merkte in jouw berichtgeving wat geïrriteerdheid, en dat is volgens mij nergens voor nodig.
Groet, Jan

fietzbeest
Forum-lid

fietzbeest 04 dec 2006 23:23

Beste Jan,
Een prof-wielrenner vergelijken met een dialyse patient: we komen een heel eind:  tuurlijk, hij kan stoppen met fietsen en naar huisgaan. Maar er moet wel brood op de plank komen!  Als ik moest kiezen tussen RhEPO pakken en naar huis moeten, en een heleboel geld moeten missen? Ik ben prof.!
En als ik hoor dat met gematigde hoeveelheden RhEPO net ff wat meer zuurstoftransportvermogen heb.....zodat ik WEL kan uitrijden en misschien wat extra's kan doen? Heb  ik toch ook geen keus?! Ik moet mijn geld ermee verdienen! Ik ben toch geen amateur/liefhebber?  En als ik zie dat bijna al mijn collega's zich "prepareren", : ik heb geen enkele keus, dan stoppen met fietsen, heb ik daar mijn hele leven voor gekoerst en getraind??!
Ik heb mijn hele leven in dienst gesteld van het wielrennen, en ik heb duizenden kilometers getraind en gekoerst! Als ik de keus heb tussen afstappen moeten als looser en een pikuurtje RhEPO? : zeg het maar. Waar gaat het dan over! Stel 5 meer 0-2 transportvermogen: dat maakt in de tour alles uit!: kan ik net nog aanklampen na de 3-e moordende col van 1 uur klimmen per stuk, en dan heb ik al 2wk koersen in de benen, is toch niet normaal. Ik weet wat: moet je het hele professionele wielrennen afschaffen, kan ook. De tour verbieden in deze vorm, en max. 30 of 40 koersdagen perjaar instellen met een maximum van 150 km en een dagtemp van 33 graden, maxim. 2wk tour!
Altijd groetend, Fietzbeest.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 05 dec 2006 00:26

Beste Fietzbeest,
Voor mij is een renner die afstapt geen loser. Een renner die neemt wel. Voor afstappen heb ik alle begrip en waardering. Voor een ploeg is een renner die afstapt ook geen loser. Menselijk kunnen is niet onbegrensd. Ploegen moeten dat in zien, dat behalve haar financiën en roem er ook nog zoiets als "de mens" als renner is. Een mens is geen machine die je na afschrijving in de ban doet.
Voor brood op de plank hoef je echt niet altijd te winnen, en het merendeel van je carrière zul je ook niet winnen, dat moet jij, als oudgediende van de wielersport, wel weten. Een renner behoeft niet te winnen om te slagen. Verlies moet je als renner kunnen accepteren, anders moet je geen renner worden, en inderdaad, zoals Livio L. hier stelde, een ander beroep kiezen.
Niet iedere renner wordt Eddy Merckx of Jan Janssen. Dat zul je accepteren moeten. En gezien de salarissen van prof. renners (maakt mij niet uit maar wat zal bijvoorbeeld Joost Posthuma verdienen?) is er volgens mij geen enkele reden tot drukte. Geen hongerwinter voor een renner wanneer er niet gewonnen wordt. 
Ik vind dus ook 'nemen' niets te maken hebben met financiën. Nemen heeft meer te maken met het ego van de renner: roem, status, eer....
Met een vriendelijke groet.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 dec 2006 09:03

Beste Jan,
Een prof-wielrenner vergelijken met een dialyse patient: we komen een heel eind:  tuurlijk, hij kan stoppen met fietsen en naar huisgaan. Maar er moet wel brood op de plank komen!  Als ik moest kiezen tussen RhEPO pakken en naar huis moeten, en een heleboel geld moeten missen? Ik ben prof.!
En als ik hoor dat met gematigde hoeveelheden RhEPO net ff wat meer zuurstoftransportvermogen heb.....zodat ik WEL kan uitrijden en misschien wat extra's kan doen? Heb  ik toch ook geen keus?! Ik moet mijn geld ermee verdienen! Ik ben toch geen amateur/liefhebber?  En als ik zie dat bijna al mijn collega's zich "prepareren", : ik heb geen enkele keus, dan stoppen met fietsen, heb ik daar mijn hele leven voor gekoerst en getraind??!
Ik heb mijn hele leven in dienst gesteld van het wielrennen, en ik heb duizenden kilometers getraind en gekoerst! Als ik de keus heb tussen afstappen moeten als looser en een pikuurtje RhEPO? : zeg het maar. Waar gaat het dan over! Stel 5 meer 0-2 transportvermogen: dat maakt in de tour alles uit!: kan ik net nog aanklampen na de 3-e moordende col van 1 uur klimmen per stuk, en dan heb ik al 2wk koersen in de benen, is toch niet normaal. Ik weet wat: moet je het hele professionele wielrennen afschaffen, kan ook. De tour verbieden in deze vorm, en max. 30 of 40 koersdagen perjaar instellen met een maximum van 150 km en een dagtemp van 33 graden, maxim. 2wk tour!

Misschien ben (was) je gewoon niet goed genoeg als renner. En je moet ook je brood verdienen , akkoord: maar door je doping ontneem je wschlk een andere ( niet gedopeerde en iets betere) renner zijn broodwinning.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pantani
Forum-lid

pantani 05 dec 2006 09:32

Dan ben ik dit jaar dikwijls een loser geweest!!!
Uitgevlacht zelfs eens na 3ronde enzo!!!
il magnifico

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 dec 2006 12:29

De tour verbieden in deze vorm, en max. 30 of 40 koersdagen perjaar instellen met een maximum van 150 km en een dagtemp van 33 graden, maxim. 2wk tour!

Kortom we laten de profs veredelde junioren wedstrijden rijden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 05 dec 2006 12:56

Beste Fietzbeest,
Mag ik je een aantal vragen stellen:
1) in welke periode ben je actief geweest als prof wielrenner?2) vind je dat alles geoorlooft is zolang je niet "gepakt" wordt?3) hoe rechtvaardig je voor jezelf het gebruik van bepaalde (niet toegelaten) (bewezen/onbewezen) prestatiebevorderende middelen ten opzichte van diegene die "clean" rijden. 4) Waar ligt voor jouw de ethische grens in deze bijv. gendoping of wel/geen negatieve gevolgen voor je gezondheid in de toekomst?
Ik zie uit naar je antwoorden.
What makes the boat go faster?

fietzbeest
Forum-lid

fietzbeest 05 dec 2006 13:52

Ave Senator Livius,
1. tot enkele jaren geleden prof. wielrenner geweest, waarom?
2. ik vind dat er gepakt moet worden op echt schadelijke stoffen zoals anabolen en amfetaminen-achtigen..
3. rechtvaardigen? als ik niet gematigd gebruik zou maken van b.v. RhEPO zouden mijn collegae mij links en rechts voorbij rijden, zo simpel is dat. Het is de simpele keus: mee doen met meute, of stoppen als prof.
4. Gendoping is potentieel levens gevaarlijk, gemakkelijk traceerbaar gelukkig en moet op de lijst alhoewel het middel nog in een pril stadium schijnt te zijn... maar ik wil hier eigenlijk nix over weten ook.
Salutem, Senator Fietzbeest

Plaats reactie