Ik las en ik zie ook om me heen dat de ligfiets steeds populairder wordt. Heeft iemand ervaring met die fietsen. Ze zijn alleen wel duur, onder de 1500 euries heb ik ze nog niet kunnen vinden.
Greetz Remon@
Ligfiets
Hey Remon,
Heb nog een mooie Optima Lynx te koop . Indien interesse, zie www.zeelandnet.nl >> prikbord >> fietsen. Of reageer even terug via dit forum zodat we gegevens uit kunnen wisselen.
Heb nog een mooie Optima Lynx te koop . Indien interesse, zie www.zeelandnet.nl >> prikbord >> fietsen. Of reageer even terug via dit forum zodat we gegevens uit kunnen wisselen.
Koga Myata Roadwinner / Stevens Manic
Mijn vader heeft zo'n ding, rijdt wel relaxed, maar ik rij liever op een racefiets. Het optrekken duurt namelijk nogal lang omdat je niet op de pedalen kan gaan staan. Ik heb een keertje een lang stuk gefietst met wat fietsmaatjes terwijl ik op de ligfiets lag: ik hield ze echt niet bij. Vooral na bochten waren ze gelijk weg en kon ik de achtervolging inzetten. JE hebt wel van die extreem lage ligfietsen (of met omhulsel), maar die zijn echt niet te betalen en je bent ook nog eens heel slecht te zien.
Wat trouwens nog veel harder gaat is de roeifiets
Wat trouwens nog veel harder gaat is de roeifiets
Ja, dat langzamer optrekken klopt wel. Al kun je met snel schakelen en maximale beenkracht toch nog een eindje meekomen. Ik gebruik overigens wel SPD pedalen.
Maar bedenk ook dat dit een perfecte manier is om je benen te trainen (op een ligfiets kan het nergens anders vandaan komen). Ik gebruik deze fiets dan ook voor woon-werkverkeer (100km/week).
Overigens ben je op het rechte stuk dus echt wel in het voordeel t.o.v. een "bukfiets", zeker als er spraken is van tegenwind. De achterkant van mijn ligfiets is inmiddels door menigeen, onvrijwillig, bekeken
Foto van mijn (te koop)fiets: http://www.zeelandnet.nl/prikbord2/adve ... ?id=520720
Maar bedenk ook dat dit een perfecte manier is om je benen te trainen (op een ligfiets kan het nergens anders vandaan komen). Ik gebruik deze fiets dan ook voor woon-werkverkeer (100km/week).
Overigens ben je op het rechte stuk dus echt wel in het voordeel t.o.v. een "bukfiets", zeker als er spraken is van tegenwind. De achterkant van mijn ligfiets is inmiddels door menigeen, onvrijwillig, bekeken
Foto van mijn (te koop)fiets: http://www.zeelandnet.nl/prikbord2/adve ... ?id=520720
Koga Myata Roadwinner / Stevens Manic
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 aug 2006 15:07
Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van een bukfiets (Giant TCR) naar een halfhoge ligfiets (Challenge Mistral) en ik wil nooooooiit meer terug naar een racefiets. Je moet wel terug leren fietsen maar dit neemt 1 a 2 uur in beslag, nadien moet je nog wennen aan de andere wijze van sturen. Het is zalig dat je in een ontspanne houding kan fietsen en met een veel beter zicht rondom dan op de racefiets. Nog een woordje over snelheid, na enige training ben je uit stilstand even snel weg als een andere fiets en bochten kan je sneller rijden doordat je gewicht zich lager bevindt tov de weg. Ik heb mijn fiets via internet tweedehands gekocht voor 800 €, maar als je de prijs van een nieuwe vergelijkt met een gelijkwaardige racefiets zal het verschil niet zo groot zijn. Laatste advies : huur eens een ligfiets bij een ligfietswinkel en ga eendag oefenen, liefst samen met een ervaren ligfietser.
Doen !!!!
Doen !!!!
Ik heb redelijk wat op 2 verschillende Optima Barons gereden, een keer een uurtje op een Optima Dragon en paar minuutjes op een M5 Lowracer.
De ene Baron, met ketting boven langs het voorwiel (=vermogensverlies!), 1 voorblad, spatbordje en Vredestein S-licks was iets sneller dan een racefiets.
De andere Baron (los lopende ketting, 2 voorbladen en wegcassette, Stelvio bandjes) was een behoorlijk stuk sneller. Op die Baron heb ik een tijdritje waar ik op de racefiets onder ideale omstandigheden 14m00s over deed ik op die Baron in 13m19s, met minder goede omstandigheden, op een parcours met wat bochten.
Met een aerodynamische staartpunt, aerowielen, grotere voorbladen moet t nog een stuk harder kunnen.
Een Baron X-Low (met nog lagere zitpositie) is nog sneller.
Sprinten en hard aanzetten op een ligfiets kan wel degelijk, maar is wel even wennen.
De M5 LowRacer (oude model, met dunne buizen) reageerde een heel stuk minder op aanzetten, wiebelde meer, was gewoon slapper (de nieuwe zouden stijver moeten zijn)
De Dragon is iets langzamer dan een racefiets, maar wel comfortabel.
De ene Baron, met ketting boven langs het voorwiel (=vermogensverlies!), 1 voorblad, spatbordje en Vredestein S-licks was iets sneller dan een racefiets.
De andere Baron (los lopende ketting, 2 voorbladen en wegcassette, Stelvio bandjes) was een behoorlijk stuk sneller. Op die Baron heb ik een tijdritje waar ik op de racefiets onder ideale omstandigheden 14m00s over deed ik op die Baron in 13m19s, met minder goede omstandigheden, op een parcours met wat bochten.
Met een aerodynamische staartpunt, aerowielen, grotere voorbladen moet t nog een stuk harder kunnen.
Een Baron X-Low (met nog lagere zitpositie) is nog sneller.
Sprinten en hard aanzetten op een ligfiets kan wel degelijk, maar is wel even wennen.
De M5 LowRacer (oude model, met dunne buizen) reageerde een heel stuk minder op aanzetten, wiebelde meer, was gewoon slapper (de nieuwe zouden stijver moeten zijn)
De Dragon is iets langzamer dan een racefiets, maar wel comfortabel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Op een ligfiets "lig" je eigenlijk in de gynacoloog-houding, meer iets voor vrouwen? Echt geen gezicht.
Ik vind het ook nog gevaarlijk, omdat je lager bent / zit zien auto's je nog minder goed.
Ik vind het ook nog gevaarlijk, omdat je lager bent / zit zien auto's je nog minder goed.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Ik weet niet hoe jij ligfietst, maar ik lig niet met mn benen wijd op zo'n ding hoor
Je wordt inderdaad wat sneller over het hoofd gezien, maar met een lage racer moet je ook niet in de stad gaan rijden. Hard jakkeren over rustige weggetjes daarentegen....
Je wordt inderdaad wat sneller over het hoofd gezien, maar met een lage racer moet je ook niet in de stad gaan rijden. Hard jakkeren over rustige weggetjes daarentegen....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 aug 2006 15:07
Mijn ervaring na ongeveer 2 jaar ligfiets rijden is dat de automobilisten je blijkbaar BETER zien, in elk geval ze rijden veel minder vlak naast mij en wachten soms zelf om voor te steken. Dit kan ook zijn door het oranje vlagje ,zoals op een kinderfiets, dat ik op mijn ligfiets heb. Maar ik denk ook dat het zicht vanuit een auto als je een ligfiets inhaald een rol speelt. Ik heb eens met de auto achter mijn dochter op de ligfiets gereden en toen viel het mij op welk raar zicht het is. Het is een fiets, maar veel lager, het is ook geen kinderfiets maar er staat wel een vlagje op, ik denk dat veel automobilisten zich afvragen : WAT RIJD DAAR NU .
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 02 November 2005
Mijn vader heeft zo'n ding, rijdt wel relaxed, maar ik rij liever op een racefiets. Het optrekken duurt namelijk nogal lang omdat je niet op de pedalen kan gaan staan. Ik heb een keertje een lang stuk gefietst met wat fietsmaatjes terwijl ik op de ligfiets lag: ik hield ze echt niet bij. Vooral na bochten waren ze gelijk weg en kon ik de achtervolging inzetten. JE hebt wel van die extreem lage ligfietsen (of met omhulsel), maar die zijn echt niet te betalen en je bent ook nog eens heel slecht te zien. Wat trouwens nog veel harder gaat is de roeifiets
Ik mag me inmiddels wel een ervaren ligfietser noemen denk ik na meer dan 5 jaar. Ik wil graag even inhaken op wat punten in je bericht:
Relaxed? Ja, ben ik met je eens.
Langzaam optrekken? De gemiddelde ligfiets is zwaarder dan de gemiddelde racefiets. Ik denk dat daar het belangrijkste aspect in verschil in optrekken zou kunnen zitten. Als je het hebt over dat je niet op de pedalen kan gaan staan, dan vergeet je één heel belangrijk ding: de zwaartekracht is uiteindelijk de beperkende factor. Je kan met je benen wel meer kracht willen zetten maar daar heb je lang niet altijd wat aan want aan de zwaartekracht zit toch een grens als je eenmaal staat. Bij ligfietsen kan je je lichaam 'in' de zitting drukken; daardoor kan je méér van je beenkracht benutten.
Het feit dat jij je maten op de racefiets niet kon bijhouden heeft denk ik voor een groot gedeelte te maken met jou. Bij ligfietsen gebruik je andere spiergroepen dan op een 'rechtopfiets' zoals een racefiets. Je benen zijn vermoedelijk niet getrained geweest. Dat is pas na ongeveer een half jaar ligfietsen het geval. Hetzelfde geldt voor optrekken, als jij op een ligfiets gaat liggen voor het eerst (of zeer af-en-toe) dan is het voor een getrainde racefietser op z'n racefiets niet zo'n probleem om jou als getrainde racefietser op een ligfiets eruit te rijden. Verder maakt het soort ligfiets ook behoorlijk uit. Je hebt het in je bericht ook over die extreem lage gevallen (lowracers) en ligfietsen met omhulsel (velomobielen). Dat zijn gemiddeld genomen de snellere modellen.
In bochten en na bochten was je ook trager zeg je. Na bochten komt natuurlijk door het versnellen. In bochten zou het me niet verbazen als de onwennigheid ook een rol gespeeld heeft. Met een racefiets of met een ligfiets door een bocht gaan is wel even heel wat anders. Met een racefiets hel je doorgaans minder en met een beetje pech moet je stoppen met trappen. Ligfietsers (racers) gaan vaak 'platter' door de bocht en hebben niet het nadeel dat ze moeten stoppen met trappen. Met een ligfiets kan je razendsnel bochten nemen!
Wat betreft het gezien worden. Tja, als ligfietser ben je lager en bestaat op sommige plekken de kans dat je minder goed of helemaal niet gezien wordt. Denk aan heggen en auto's waarachter je verscholen kan zijn. Toch valt het reuze mee. Als ik onderweg kijk naar hoe auto's reageren op normale fietsers en op ligfietsers dan denk ik dat automobilisten eerder geneigd zijn (al dan niet expres) elke fiets over het hoofd te zien. Met voorrangsregels voor fietspaden wordt meestal weinig rekening gehouden als daar direct na de rijbaan is waar ze op willen gaan rijden of die ze willen oversteken.
Wat betreft de prijzen. Er zijn absoluut nieuwe ligfietsen te koop voor onder de 1000 euro: http://www.fuenda.com
Als je het hebt over de velomobielen, ja die zijn nieuw doorgaans veel duurder (kosten meer geld....) Ik vind een velomobiel inmiddels niet duur meer. Het is een bak geld, daar ben ik het volledig mee eens maar als je beseft dat je nagenoeg geen afschrijving hebt, betrekkelijk weinig onderhoudskosten, geen verzekering, geen wegenbelasting e.d. dan loont zo'n fiets aardig snel. Momenteel is het vrij druk met tweedehandsjes van een jaar oud. Probeer eens een auto van een jaar voor 90 van de nieuwprijs te verkopen (of een normale fiets!), dat red je niet. Bij sommige modellen velomobielen wel!
Jij noemt het duur, ik noem het veel geld. Duur was mijn Batavus Adagio van (destijds 1700 gulden) 800 euro; die heb ik in 5 jaar tijd nog geen 400 kilometer gefietst; ik gebruikte liever de auto. Mijn huidige velomobiel heeft me 8200 euro gekost maar daarmee heb ik in 1,5 jaar tijd wel 10000 kilometer mee weggetrapt. Wat is duurder? Omgerekend heeft die Adagio mij 4,25 euro per kilometer gekost terwijl mijn velomobiel me nu al 0,82 euro per kilometer gekost heeft en dat wordt alleen maar minder!
Mijn vader heeft zo'n ding, rijdt wel relaxed, maar ik rij liever op een racefiets. Het optrekken duurt namelijk nogal lang omdat je niet op de pedalen kan gaan staan. Ik heb een keertje een lang stuk gefietst met wat fietsmaatjes terwijl ik op de ligfiets lag: ik hield ze echt niet bij. Vooral na bochten waren ze gelijk weg en kon ik de achtervolging inzetten. JE hebt wel van die extreem lage ligfietsen (of met omhulsel), maar die zijn echt niet te betalen en je bent ook nog eens heel slecht te zien. Wat trouwens nog veel harder gaat is de roeifiets
Ik mag me inmiddels wel een ervaren ligfietser noemen denk ik na meer dan 5 jaar. Ik wil graag even inhaken op wat punten in je bericht:
Relaxed? Ja, ben ik met je eens.
Langzaam optrekken? De gemiddelde ligfiets is zwaarder dan de gemiddelde racefiets. Ik denk dat daar het belangrijkste aspect in verschil in optrekken zou kunnen zitten. Als je het hebt over dat je niet op de pedalen kan gaan staan, dan vergeet je één heel belangrijk ding: de zwaartekracht is uiteindelijk de beperkende factor. Je kan met je benen wel meer kracht willen zetten maar daar heb je lang niet altijd wat aan want aan de zwaartekracht zit toch een grens als je eenmaal staat. Bij ligfietsen kan je je lichaam 'in' de zitting drukken; daardoor kan je méér van je beenkracht benutten.
Het feit dat jij je maten op de racefiets niet kon bijhouden heeft denk ik voor een groot gedeelte te maken met jou. Bij ligfietsen gebruik je andere spiergroepen dan op een 'rechtopfiets' zoals een racefiets. Je benen zijn vermoedelijk niet getrained geweest. Dat is pas na ongeveer een half jaar ligfietsen het geval. Hetzelfde geldt voor optrekken, als jij op een ligfiets gaat liggen voor het eerst (of zeer af-en-toe) dan is het voor een getrainde racefietser op z'n racefiets niet zo'n probleem om jou als getrainde racefietser op een ligfiets eruit te rijden. Verder maakt het soort ligfiets ook behoorlijk uit. Je hebt het in je bericht ook over die extreem lage gevallen (lowracers) en ligfietsen met omhulsel (velomobielen). Dat zijn gemiddeld genomen de snellere modellen.
In bochten en na bochten was je ook trager zeg je. Na bochten komt natuurlijk door het versnellen. In bochten zou het me niet verbazen als de onwennigheid ook een rol gespeeld heeft. Met een racefiets of met een ligfiets door een bocht gaan is wel even heel wat anders. Met een racefiets hel je doorgaans minder en met een beetje pech moet je stoppen met trappen. Ligfietsers (racers) gaan vaak 'platter' door de bocht en hebben niet het nadeel dat ze moeten stoppen met trappen. Met een ligfiets kan je razendsnel bochten nemen!
Wat betreft het gezien worden. Tja, als ligfietser ben je lager en bestaat op sommige plekken de kans dat je minder goed of helemaal niet gezien wordt. Denk aan heggen en auto's waarachter je verscholen kan zijn. Toch valt het reuze mee. Als ik onderweg kijk naar hoe auto's reageren op normale fietsers en op ligfietsers dan denk ik dat automobilisten eerder geneigd zijn (al dan niet expres) elke fiets over het hoofd te zien. Met voorrangsregels voor fietspaden wordt meestal weinig rekening gehouden als daar direct na de rijbaan is waar ze op willen gaan rijden of die ze willen oversteken.
Wat betreft de prijzen. Er zijn absoluut nieuwe ligfietsen te koop voor onder de 1000 euro: http://www.fuenda.com
Als je het hebt over de velomobielen, ja die zijn nieuw doorgaans veel duurder (kosten meer geld....) Ik vind een velomobiel inmiddels niet duur meer. Het is een bak geld, daar ben ik het volledig mee eens maar als je beseft dat je nagenoeg geen afschrijving hebt, betrekkelijk weinig onderhoudskosten, geen verzekering, geen wegenbelasting e.d. dan loont zo'n fiets aardig snel. Momenteel is het vrij druk met tweedehandsjes van een jaar oud. Probeer eens een auto van een jaar voor 90 van de nieuwprijs te verkopen (of een normale fiets!), dat red je niet. Bij sommige modellen velomobielen wel!
Jij noemt het duur, ik noem het veel geld. Duur was mijn Batavus Adagio van (destijds 1700 gulden) 800 euro; die heb ik in 5 jaar tijd nog geen 400 kilometer gefietst; ik gebruikte liever de auto. Mijn huidige velomobiel heeft me 8200 euro gekost maar daarmee heb ik in 1,5 jaar tijd wel 10000 kilometer mee weggetrapt. Wat is duurder? Omgerekend heeft die Adagio mij 4,25 euro per kilometer gekost terwijl mijn velomobiel me nu al 0,82 euro per kilometer gekost heeft en dat wordt alleen maar minder!