Hoe nieuwe remmen te monteren??
Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 29 Januari 2006
Het heeft dacht ik iets te maken met de Engelsen, verder weet ik het ook niet echt.. Je zou die van je racer gewoon om kunnen draaien lijkt me, zodat links je achterrem wordt en rechts je voorrem.
Vroeger, in de tijd van Fausto Coppi, Bartali werd er met rechts vóór geremd. Later, ik schat in de jaren 70, werd dit veranderd. Zie ook wat oude foto's op:
http://www.geocities.com/biciclenet/gal21.html
Zelf heb ik als "old timer" nog lang met rechts voor geremd. De voorrem wordt m.i. het meest gebruikt, heeft het meeste effect en omdat de meeste mensen rechtshandig zijn kon je daarom beter rechts voor remmen denk ik. Later werden de remmen veel beter, de kracht benodigd werd minder en blijkbaar vond men het beter om rechts achter te gebruiken en links voor.
Het heeft dacht ik iets te maken met de Engelsen, verder weet ik het ook niet echt.. Je zou die van je racer gewoon om kunnen draaien lijkt me, zodat links je achterrem wordt en rechts je voorrem.
Vroeger, in de tijd van Fausto Coppi, Bartali werd er met rechts vóór geremd. Later, ik schat in de jaren 70, werd dit veranderd. Zie ook wat oude foto's op:
http://www.geocities.com/biciclenet/gal21.html
Zelf heb ik als "old timer" nog lang met rechts voor geremd. De voorrem wordt m.i. het meest gebruikt, heeft het meeste effect en omdat de meeste mensen rechtshandig zijn kon je daarom beter rechts voor remmen denk ik. Later werden de remmen veel beter, de kracht benodigd werd minder en blijkbaar vond men het beter om rechts achter te gebruiken en links voor.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Dit zegt Sheldon Brown erover:
Right Front or Left Front?The usual system is to have the rear brake controlled by the lever on the side of the bicycle that corresponds to the side of the road that it will be driven on, i.e., right in most of the world; left in the British Isles, Japan, and other places where they drive on the left.
Nobody knows exactly why this is. My theory is that it is based on the reasonable idea that you should be able to have your primary braking hand on the handlebars while making a turn signal with the appropriate hand--coupled with the erroneous idea that the rear brake is the primary brake.
Right Front or Left Front?The usual system is to have the rear brake controlled by the lever on the side of the bicycle that corresponds to the side of the road that it will be driven on, i.e., right in most of the world; left in the British Isles, Japan, and other places where they drive on the left.
Nobody knows exactly why this is. My theory is that it is based on the reasonable idea that you should be able to have your primary braking hand on the handlebars while making a turn signal with the appropriate hand--coupled with the erroneous idea that the rear brake is the primary brake.
Heel soms willen cyclocrossers de achterrem nog wel eens aan de linkerhendel bevestingen. Mario de Clerq deed dit bijvoorbeeld. Het voordeel hiervan is dat als je van de fiets afstapt om een hindernis te gaan nemen (de meeste renners stappen aan de linkerkant van de fiets af) je nog bij kan remmen terwijl je van de fiets springt. Als je met je voorrem remt terwijl je al van de fiets af bent komt het achterwiel omhoog en wordt de fiets moeilijk controleerbaar.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
bij mijn stadsfietsen ook
ik weet het verschil ook niet, best grappig eigenlijk inderdaad.
Ik zou in elk geval motor gelijk stellen aan racefiets, is toch best belangrijk in noodsituaties!
ik weet het verschil ook niet, best grappig eigenlijk inderdaad.
Ik zou in elk geval motor gelijk stellen aan racefiets, is toch best belangrijk in noodsituaties!
be Special, ride a Special
sprak een tijdje terug een motorcrosser die druk aan het mountainbiken is gegaan.
vertelde dat hij de voorrem meteen rechts heeft geplaatst omdat hij dat gewend was met crossen en hij meer gevoel had in z'n rechter hand,kon hij beter doseren.
vertelde dat hij de voorrem meteen rechts heeft geplaatst omdat hij dat gewend was met crossen en hij meer gevoel had in z'n rechter hand,kon hij beter doseren.
Quoten: Origineel geplaatst door poets op 30 Januari 2006
sprak een tijdje terug een motorcrosser die druk aan het mountainbiken is gegaan.vertelde dat hij de voorrem meteen rechts heeft geplaatst omdat hij dat gewend was met crossen en hij meer gevoel had in z'n rechter hand,kon hij beter doseren.
De fabrikanten wisselen de remmen om de zoveel tijd af, maar volgens mijn opleiding is links achter en rechts voor.
sprak een tijdje terug een motorcrosser die druk aan het mountainbiken is gegaan.vertelde dat hij de voorrem meteen rechts heeft geplaatst omdat hij dat gewend was met crossen en hij meer gevoel had in z'n rechter hand,kon hij beter doseren.
De fabrikanten wisselen de remmen om de zoveel tijd af, maar volgens mijn opleiding is links achter en rechts voor.