ok misschien n domme vraag ik ben niet zo lang bekend met de racefiets (altijd gedownhilled met de mtb)
wat wordt er nu met tubes bedoeld, zijn dat banden die aan de velg verlijmd worden? Wat zijn draadbanden enzo..
en dan een 2e vraag, waarom hebben wielen voor meer spaken nodig dan achter? Ik dacht toch dat het meeste gewicht op het achterste wiel terecht komt? Kom ik gelijk op mijn probleem uit: Mijn achterwielen vergaan erg snel, misschien komt dat door mij rijstijl: ik rij overal gewoon overheen, stenen en stoepjes enzo. Het voorwiel blijft normaal reageren, maar alle achterwielen die ik gehad heb de laatste 4 maanden zijn gesneuveld. Hetzij slagen in de velg of zwabberen (slappe velgen) hetzij door spakenbreuken en scheurende velgen.
Moet ik wel zeggen dat ik niet de duurdere wielen geprobeerd heb maar rigida dpx, easton vista's en shimano wh-r 500's
KAn iemand mij es wat adviseren over sterke wielen die dus ook tegen een stootje kunnen.
thanx!
Sander
tubes? en meer
-
- Forum-lid
1. Wat wordt er nu met tubes bedoeld, zijn dat banden die aan de velg verlijmd worden? Wat zijn draadbanden enzo..
Tubes zijn idd aan de velgen verlijmd. Draadbanden zijn hetzelfde als de banden bij je mtb.
2. Waarom hebben wielen voor meer spaken nodig dan achter?
Als het goed is zitten er in je voorwiel juist minder spaken of evenveel als in je achterwiel. Ik heb nog nooit gehoord dat er in een voorwiel meer spaken zitten dan in een achterwiel.
3. Ik dacht toch dat het meeste gewicht op het achterste wiel terecht komt?
Niet zozeer het gewicht, maar wel de meeste kracht komt op het achterwiel te staan. Daar komt alle kracht die je op je trappers uitoefent op te staan.
4. Kom ik gelijk op mijn probleem uit: Mijn achterwielen vergaan erg snel, misschien komt dat door mij rijstijl: ik rij overal gewoon overheen, stenen en stoepjes enzo. Het voorwiel blijft normaal reageren, maar alle achterwielen die ik gehad heb de laatste 4 maanden zijn gesneuveld. Hetzij slagen in de velg of zwabberen (slappe velgen) hetzij door spakenbreuken en scheurende velgen.
Moet ik wel zeggen dat ik niet de duurdere wielen geprobeerd heb maar rigida dpx, easton vista's en shimano wh-r 500's
KAn iemand mij es wat adviseren over sterke wielen die dus ook tegen een stootje kunnen.
Misschien zijn handgespaakte wielen wat voor jou. Bijvoorbeeld een paar Mavic Cpx-33 velgen, een paar kwalitatief goede spaken (Dt-Swiss, Sapim of zoiets) en een Shimano 105 naaf. Dat is een sterke combinatie die wel tegen een stotje kan.
Tubes zijn idd aan de velgen verlijmd. Draadbanden zijn hetzelfde als de banden bij je mtb.
2. Waarom hebben wielen voor meer spaken nodig dan achter?
Als het goed is zitten er in je voorwiel juist minder spaken of evenveel als in je achterwiel. Ik heb nog nooit gehoord dat er in een voorwiel meer spaken zitten dan in een achterwiel.
3. Ik dacht toch dat het meeste gewicht op het achterste wiel terecht komt?
Niet zozeer het gewicht, maar wel de meeste kracht komt op het achterwiel te staan. Daar komt alle kracht die je op je trappers uitoefent op te staan.
4. Kom ik gelijk op mijn probleem uit: Mijn achterwielen vergaan erg snel, misschien komt dat door mij rijstijl: ik rij overal gewoon overheen, stenen en stoepjes enzo. Het voorwiel blijft normaal reageren, maar alle achterwielen die ik gehad heb de laatste 4 maanden zijn gesneuveld. Hetzij slagen in de velg of zwabberen (slappe velgen) hetzij door spakenbreuken en scheurende velgen.
Misschien zijn handgespaakte wielen wat voor jou. Bijvoorbeeld een paar Mavic Cpx-33 velgen, een paar kwalitatief goede spaken (Dt-Swiss, Sapim of zoiets) en een Shimano 105 naaf. Dat is een sterke combinatie die wel tegen een stotje kan.
<a target="_blank" href= "http://img279.imageshack.us/img279/1934 ... .jpg">Mijn fietsje</a> <a target="_blank" href= "http://www.toervereniging-zoetermeer77.nl/?TB=1">Mijn clubje</a><br>
<br>
<b><i>Doe mee met het Fiets-forum shirt
<br>
<b><i>Doe mee met het Fiets-forum shirt