Omslagpunt.
@ Amclassic
Volgens mij hebben we over hetzelfde.
Mijn stelling is dat je omslagpunt qua hartslag met elke vorm van conconi test (dus op basis van VO2) vrijwel hetzelfde zal zijn.
Maar bij elke test bij een ander centra zal je afwijkende getallen krijgen wat betreft vermogen en VO2.
Volgens mij hebben we over hetzelfde.
Mijn stelling is dat je omslagpunt qua hartslag met elke vorm van conconi test (dus op basis van VO2) vrijwel hetzelfde zal zijn.
Maar bij elke test bij een ander centra zal je afwijkende getallen krijgen wat betreft vermogen en VO2.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
ik ga vrijdag een inspannings test afleggen, nu ik 3 weken stil lig na het vorige seizoen.
en dan begin februarie nog eens om tezien hoe ik ben geevolueerd naar het komde seizoen toe.
maar is het eigenlijk wel slim om nu zonder echt goede conditie zo een test tedoen?
ben nu wel goed uitgerust,
en hoop zonder conditie toch boven mijn wattage van vorig jaar tekomen, of is dat nu bijna onmogelijk?
en dan begin februarie nog eens om tezien hoe ik ben geevolueerd naar het komde seizoen toe.
maar is het eigenlijk wel slim om nu zonder echt goede conditie zo een test tedoen?
ben nu wel goed uitgerust,
en hoop zonder conditie toch boven mijn wattage van vorig jaar tekomen, of is dat nu bijna onmogelijk?
@tom°: het ligt aan je doelstelling of h et zinnig is een test te doen. Als je alleen een zo hoog mogelijke waarde wilt halen niet, maar voor wat je beschrijft te willen meten is het niet nutteloos denk ik.
Ik heb vandaag een poging gedaan tot het bepalen van mijn omslagpunt, om in de toekomst doelgerichter te kunnen trainen.
Ik heb de "zitvlees-test" uitgevoerd, dus 5min een hartslag vasthouden en dan met 5 verhogen; het resultaat was als volgt:
156, 161, 166, 171, 176, 181, 186, 191 makkelijk
196 kon ik 4 min "makkelijk" volhouden waarna het toch echt minder prettig werd.
hoger dan 196 doet heel veel pijn
Volgens de test zou mijn omslagpunt nu rond de 183 moeten liggen.
Verder ligt mijn hartslag in rust rond de 40, ook als ik bijv. rustig zit (film kijken oid.)
en mijn max (van vandaag, 3 jaar geleden nog 212 gemeten) op 205 (leeftijd=25jaar).
Ik weet dat er betere manieren zijn om het omslagpunt (anaerobe drempel) te bepalen. Toch zou deze test een redelijk beeld moeten geven.
Als ik echter naar mijn waarden kijk vind ik ze nogal hoog, klopt dit?
edit: had een foutje gemaakt met overtypen van getallen
Ik heb de "zitvlees-test" uitgevoerd, dus 5min een hartslag vasthouden en dan met 5 verhogen; het resultaat was als volgt:
156, 161, 166, 171, 176, 181, 186, 191 makkelijk
196 kon ik 4 min "makkelijk" volhouden waarna het toch echt minder prettig werd.
hoger dan 196 doet heel veel pijn
Volgens de test zou mijn omslagpunt nu rond de 183 moeten liggen.
Verder ligt mijn hartslag in rust rond de 40, ook als ik bijv. rustig zit (film kijken oid.)
en mijn max (van vandaag, 3 jaar geleden nog 212 gemeten) op 205 (leeftijd=25jaar).
Ik weet dat er betere manieren zijn om het omslagpunt (anaerobe drempel) te bepalen. Toch zou deze test een redelijk beeld moeten geven.
Als ik echter naar mijn waarden kijk vind ik ze nogal hoog, klopt dit?
edit: had een foutje gemaakt met overtypen van getallen
[quote="Timvis"]Als ik echter naar mijn waarden kijk vind ik ze nogal hoog, klopt dit?[/quote]
Nee hoor.. een van de regeltjes voor het omslagpunt is 91% van HFmax. Dit is uiteraard geen nauwkeurige bepaling, maar geeft wel een idee.
Nee hoor.. een van de regeltjes voor het omslagpunt is 91% van HFmax. Dit is uiteraard geen nauwkeurige bepaling, maar geeft wel een idee.
Ik heb vandaag een groot SMO gehad in Deventer, mijn eerste. Iedere minuut ging de weerstand met 25W omhoog. De VO2 waarde werd met een mondkapje op gemeten.
Dit waren mijn resultaten in het kort. Ik krijg nog een volledige rapportage:
Leeftijd: 24jr
Geslacht: Man
Gewicht: 74,6kg (met normale kleding aan)
Lengte: 182,5 cm
HR Max: 200
Omslagpunt: 175 (Vorig jaar kwam ik met de 'zitvlees test' op 168)
VO2/kg max: 56,7
VO2/kg omslag: 48.6
Max Watt: 400w
Watt omslag: 325w
Watt/kg: 5,36
Watt/kg omslag: 4,35
Verdere exacte waarden komen nog, maar alle lichaamsfuncties waren in orde, bloed in orde, bloedruk goed. Hij gaf aan dat ik met deze waard uit kom op "Duursporter, regionaal niveau" dus ik ben tevreden. Ik ga deze zomer op fietsvakantie in de alpen en dit was voor mij even een check of ik gezond was en wat mijn daadwerkelijke omslagpunt is.
Nu ben ik wel benieuwd wat ik bijvoorbeeld met deze waarde mag verwachten op de Alpe d' Huez?
Ik doe deze in mijn vakantie 2 keer (met een paar fietsdagen er tussen) daarnaast in die 6 dagen de Croix de Fer, Col du Galibier(met Telegrahpe), Col de la Morte, Les Deux Alpe, Col du Glandon, Col de Sarenne en Col d'Ornon.
Dit waren mijn resultaten in het kort. Ik krijg nog een volledige rapportage:
Leeftijd: 24jr
Geslacht: Man
Gewicht: 74,6kg (met normale kleding aan)
Lengte: 182,5 cm
HR Max: 200
Omslagpunt: 175 (Vorig jaar kwam ik met de 'zitvlees test' op 168)
VO2/kg max: 56,7
VO2/kg omslag: 48.6
Max Watt: 400w
Watt omslag: 325w
Watt/kg: 5,36
Watt/kg omslag: 4,35
Verdere exacte waarden komen nog, maar alle lichaamsfuncties waren in orde, bloed in orde, bloedruk goed. Hij gaf aan dat ik met deze waard uit kom op "Duursporter, regionaal niveau" dus ik ben tevreden. Ik ga deze zomer op fietsvakantie in de alpen en dit was voor mij even een check of ik gezond was en wat mijn daadwerkelijke omslagpunt is.
Nu ben ik wel benieuwd wat ik bijvoorbeeld met deze waarde mag verwachten op de Alpe d' Huez?
Ik doe deze in mijn vakantie 2 keer (met een paar fietsdagen er tussen) daarnaast in die 6 dagen de Croix de Fer, Col du Galibier(met Telegrahpe), Col de la Morte, Les Deux Alpe, Col du Glandon, Col de Sarenne en Col d'Ornon.
Voor een idee hoe je op basis van jouw waarden zou kunnen klimmen moet je eens op http://www.fietsica.be/hoesnel.htm kijken.
Ton
Ton
Ton
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
En als je met een vermogensmeter rijdt, weet je dat het klopt.
Wat had je gedacht, een lineare relatie tussen vermogen en snelheid?
Wat had je gedacht, een lineare relatie tussen vermogen en snelheid?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC