Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Traingsschema of gewoon zo hard ik kan

grootp
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:34

grootp 07 sep 2005 21:56

Ik ben sinds een ca. 7 maanden gem. 3 keer per week aan het trainen. Iedere keer probeerde ik mijn gemiddelde (bij ca. 70 km is dit nu 33.5km/h) op te voeren en ik was na bijna ieder trainen zeer voldaan.
Totdat ik besloten heb om met een aantal vrienden de Marmotte van 2006 te gaan rijden. Toen ben ik me een beetje gaan verdiepen in trainingsmethode en heb een soort van trainingsprogramma opgesteld. Dit volg ik nu ca. 3 weken.
Het probleem wat ik nu heb is dat ik niet het gevoel heb dat ik goed bezig ben. Na een training ben ik nauwelijks moe. Ik vind het ook zo raar dat het ik het meest van de tijd op ca. 65-70% van mijn maximale hartslag moet rijden (volgens de schema's van bijv. Lance Armstrong).  Zelf tijdens de "tempo" momenten mag mijn hartslag niet boven de 80% van het max. komen.
Lang verhaal maar mijn vraag is nu: Zal ik weer volgens mijn oude trainingsmanier gaan fietsen (afstand en gem. snelheid opvoeren) of gaat dit relatief saaie nieuwe trainingsschema ooit zijn vruchten afwerpen??
Wie helpt mij zodat ik volgend jaar een top tijd kan rijden tijdens de Marmotte (5:49:40)?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 sep 2005 22:44

Zeker een trainingsschema volgen. Als je een uitdaging als de Marmotte wil aannemen, moet je gewoon een hele brede basisconditie opbouwen!
 
Elke training het absolute maximum van jezelf geven is nutteloos. Ik hoorde het onlangs zo uitgelegd:
Training en rust moeten in evenwicht zijn, wil je progressie maken. Je start een rustige training aan energieniveau 100, maar komt licht vermoeid thuis aan niveau 95. De volgende keer is je lichaam uitgerust en start ga je met je iets getrainde lichaam op pad aan niveau 102... en zo bouw je op. Ga je echter veel harder, dan kom je terug thuis aan niveau 85... en las je niet de nodige rust in, dan vertrek je je volgende training terwijl je lichaam maar gerecupereerd is tot niveau 90 en je terugkomt aan niveau 75. Zo kom je al gauw in een neerwaartse spiraal en ben je na een maand oververmoeid, en ben je geen sikkepit fitter geworden. Geloof me, ik heb dit gezien bij jongens die zich te pletter trainen: op een dag komen ze geen meter meer vooruit.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 07 sep 2005 23:59

Interessant dit. Ik ben sinds deze zomer ook fanatiek bezig en nu met doel het NSK. Ik deed het in het begin ook gewoon van "zo hard mogelijk en steeds langer". Ik ben er zelf al achter gekomen dat dat dus niet werkt. Behalve het feit dat de motivatie op een gegeven moment, na een periode van iedere dag veel fietsen, minder werd waardoor het minder hard ging merkte ik ook dat het sowieso soms niet meer ging. Nu rijd ik soms nog rondjes zo hard mogelijk, volgende rondje rustig of een keer een dagje niet. Blijft de motivatie voor dat rondje hard rijden aanwezig en is er tijd om te herstellen. Ik volg geen schema's etc....kan ik me toch nooit zo goed aan houden....probeer goed naar me lijf te luisteren....als ik een keer geen zin heb gan ik gewoon wat anders doen of als het niet gaat rijd ik een wat rustiger rondje......en geniet van de omgeving en het (nu nog) mooie weer....  Zo blijf ik maximaal plezier houden in het wielrennen en gaat het toch steeds beter!
Fietse!!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

tribiker
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2005 23:52

tribiker 08 sep 2005 00:13

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 07 September 2005


Zeker een trainingsschema volgen. Als je een uitdaging als de Marmotte wil aannemen, moet je gewoon een hele brede basisconditie opbouwen!
 
Elke training het absolute maximum van jezelf geven is nutteloos. Ik hoorde het onlangs zo uitgelegd:
Training en rust moeten in evenwicht zijn, wil je progressie maken. Je start een rustige training aan energieniveau 100, maar komt licht vermoeid thuis aan niveau 95. De volgende keer is je lichaam uitgerust en start ga je met je iets getrainde lichaam op pad aan niveau 102... en zo bouw je op. Ga je echter veel harder, dan kom je terug thuis aan niveau 85... en las je niet de nodige rust in, dan vertrek je je volgende training terwijl je lichaam maar gerecupereerd is tot niveau 90 en je terugkomt aan niveau 75. Zo kom je al gauw in een neerwaartse spiraal en ben je na een maand oververmoeid, en ben je geen sikkepit fitter geworden. Geloof me, ik heb dit gezien bij jongens die zich te pletter trainen: op een dag komen ze geen meter meer vooruit.
 


precies casran  mijn leraar trainingskundige vaardigheden op het CIOS legde het als volgt uit.
''Ik zou willen dat mijn auto zo in elkaar zat als een mens!''klas "waarom?''
''als ik met mijn auto rijd slijt die alleen maar, als je een mens aan het werk zet groeit die.''
dit heet supercompensatie(als er interesse naar is zal ik op het internet even een grafiekje zoeken die dit heel mooi aangeeft.)het komt neer op het verhaaltje dat jij neerzet, je begint op 100 vervolgens denkt je lichaam ''ik zorg dat ik hier de volgende keer niet zo moe van wordt en bouwt dus iets extra's op waardoor je na de rust op 102 staat.
echter als je een te lange rust tussen de trainingen laat ''denkt''het lichaam ik heb die reserves blijkbaar niet meer nodig want er komt geen volgende inspanning, doe je de volgende training echter op het juiste moment gaat je lichaam van 102 tot 97 na de training en bouwt het weer op naar 107.
de regel(geldt dus niet voor topsporters en serieuze wedstrijdrijders/atleten (die hebben een dusdanig getraint lichaam dat een bepaalde prikkel niet meer genoeg is om opnieuw op te bouwen en moeten op zoek naar een zwaardere trainingsprikkel)luidt als volgtrust na een :duurtraining circa 24 uurextensieve intervaltraining 36 uurintensieve intervaltraining 48 uur
is een heel verhaal zo ik hoop dat je er wat aan hebt
postamble();

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 08 sep 2005 00:41

Dit zijn hele nuttige verhalen. Als mensen ze nog kunnen aanvulle zeer graag!Dank daarvoor!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 08 sep 2005 01:06

tIs niet zozeer mijn bedoeling reclame te maken (als Mods dit niet ok vinden, mogen ze de post weghalen), maar dit kan interessant zijn voor wie in de buurt woont (Vlaanderen):

CvTA, het trainingscentrum olv Piet Van Bastelaere waardoor ik begeleid word en waarop ook verschillende goede Belgische wielrenners én Lotto-Davitamon een beroep doet, geeft een infoavond in Eeklo op 30 september. Hoe je best aan trainingsopbouw doet wordt daar zeer deskundig uit de doeken gedaan!

affiche: klik hier
(de renner op de affiche is Bart Van Heule, volgend jaar prof bij ChocoladeJacques-Vlaanderen)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

pinarellofan
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01

pinarellofan 07 jan 2006 20:53

Ik heb nog nooit een trainigsschema gebruikt maar wil het wel een keer proberen. Nu vroeg ik me af bedenken jullie jullie trainingsschems's helemaal zelf of halen jullie ergens handige tips vandaan ofzo?

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 07 jan 2006 21:38

Lees www.zitvlees.nl eens door bijvoorbeeld. Daar staan een hoop leuke dingen in.


CC, agr 100; limo 100

stayer
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jan 2006 22:55

stayer 08 jan 2006 18:07

Ik zit met verbazing te lezen. Leden/lezers van het blad Fiets moeten nu toch beter weten. Ieder jaar geeft Fiets een bijlage uit met trainingsinfo en schema's. Zorg dat je min. een hartslagmeter bezit en gebruik deze zoals omschreven middels de schema's. Je zal verstandig een opbouw kunnen volgen en zonder overtraind te raken je doel bereiken. Veel trainen, kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. Ik probeer zelf deze schema's ook te volgen en ik moet zeggen je hebt er absoluut baat bij. (De schrijver is ook niet de 1e de beste). Zo krijg je ook inzicht in je sterke en zwakke punten. Je kan later ook schema's mixen. Kortom lees de trainingsbijlage. Succes met trainen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 jan 2006 18:34

Mee eens: lees de trainingsbijlage. Voor een gouden toptijd in de Marmotte zou ik heel gericht gaan trainen. Bedenk ook dat de Marmotte geen Amstel Goldrace is (typische race waar de Fietsplanner naartoe werkt) en al helemaal geen criterium. Aanrader is ook het topic over de Marmotte 2005 en 2006 (onder evenementen denk ik, daar zitten de kenners).
Moet wel zeggen dat je voor lange klimmen in de Alpen veel hebt aan lange soloritten met een stabiel vermogen. Dat lijkt namelijk meer op klimmen dan het rijden in een groep. Maar het kan altijd beter he...

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 08 jan 2006 19:15

Quoten: Origineel geplaatst door Groot P op 07 September 2005


Wie helpt mij zodat ik volgend jaar een top tijd kan rijden tijdens de Marmotte (5:49:40)?


Tja, die tijd is wel erg scherp. Ik denk dat de eerste voorwaarde daarvoor heel veel talent is...
Welke tijd heb je als doel?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39731
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2006 19:38

Quote: Origineel geplaatst door Groot P op 07 September 2005
Wie helpt mij zodat ik volgend jaar een top tijd kan rijden tijdens de Marmotte (<FONT face=Arial size=2>5:49:40)?

Is deze vraag nu serieus bedoeld?
Less is bore

Plaats reactie