Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MTB en raceschoen?

pimh
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:37

pimh 07 sep 2005 20:03

Even een vraagje vanwege het feit dat ik zowel een MTB rijdt als (binnenkort) een racefiets. Ik wil graag klikpedalen aanschaffen maar vraag me nu af welke schoenen zowel makkelijk zijn voor MTB als racefiets? En moet ik dezelfde klikpedalen kopen?
Ben duidelijk geen kenner daarom hoor ik graag de reacties!
1

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 sep 2005 21:23

Simpel als je niet te vel geld wilt uitgeven koop een stel goede mtb schoenen en 2 setjes spd pedalen (of andersoort mtb pedalen) en klaar ben je. Alleen wel het feit dat je met mtb schoenen na 3 tot 4 uur fietsen de plaatjes door de zool heen kan gaan voelen, en of dit hinderlijk is is aan jou, ik vond van niet.

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 11 sep 2005 19:16

Quoten: Origineel geplaatst door PimH op 07 September 2005


Even een vraagje vanwege het feit dat ik zowel een MTB rijdt als (binnenkort) een racefiets. Ik wil graag klikpedalen aanschaffen maar vraag me nu af welke schoenen zowel makkelijk zijn voor MTB als racefiets? En moet ik dezelfde klikpedalen kopen?
Ben duidelijk geen kenner daarom hoor ik graag de reacties!


Zelf heb ik twee verschillende systemen, en dus ook 2 verschillende paren schoenen, maar dat hoeft niet. Een systeem voor op de mountainbike als SPD kan je ook prima gebruiken op de racer. Mountainbikepedalen zijn meestal dubbelzijdig, voor de racer is een enkelzijdig pedaal handiger omdat deze wat vlakker zijn en je dus minder gauw de grond raakt in een bocht.
Kies je één schoen voor beide fietsen, hou er dan rekening mee dat de schoen zowel de bagger goed moet kunnen verdragen als de hitte en duur van een lange klim.  Tevens is voor de bagger een schoen met profiel of beter nog noppen wel handig.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

pimh
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:37

pimh 14 sep 2005 10:24

Aan welk type schoen en pedaal moet ik dan volgens jullie denken? En wat zijn de kosten hiervan?
Heb een mountainbike welke XT is afgemonteerd en mijn, nog aan te schafffen, fiets zal 105 afgemonteerd zijn. Merk is nog niet bekend maar ik zorg dat ik alles op het forum in de gaten houdt en uiteraard de juiste winkels bezoek.
Bedankt alvast weer!
1

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 14 sep 2005 11:56

Quoten: Origineel geplaatst door PimH op 14 September 2005


Aan welk type schoen en pedaal moet ik dan volgens jullie denken? En wat zijn de kosten hiervan?
Heb een mountainbike welke XT is afgemonteerd en mijn, nog aan te schafffen, fiets zal 105 afgemonteerd zijn. Merk is nog niet bekend maar ik zorg dat ik alles op het forum in de gaten houdt en uiteraard de juiste winkels bezoek.
Bedankt alvast weer!


Probeer in elk geval een schoen te vinden die modderbestendig is, dus geen schoenen van suede, zoals de spinningschoenen van Shimano, ondanks dat ze erg mooi zijn.
Zelf gebruik ik Sidi's, zowel op de race als op de mountainbike. Hetzelfde type, maar uiteraard op de mtb met noppen. Ook is mijn mountainbikeschoen een maatje kleiner omdat ik dan het gevoel heb beter kracht over te kunnen brengen. Bij de racefiets ga ik voor meer comfort.
 
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

pmme
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2005 12:06

pmme 14 sep 2005 12:20

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 07 September 2005

Alleen wel het feit dat je met mtb schoenen na 3 tot 4 uur fietsen de plaatjes door de zool heen kan gaan voelen.

heb hiervan ( na 8 jaar ervaring/8000km p. jaar ) nog nooit last ondervonden. Ik vraag me wel af waarom profs/amateurs m.a.w echte renners steeds voor de raceplaatjes/schoenen kiezen. Wat is hiervaan het voordeel? Dat je er moeilijker kan mee stappen lijkt mij eerder een nadeel,maar daarvoor dienen ze eigenlijk niet he, het zijn RACEschoenen
ik ben begonnen met niets, het meeste heb ik nog

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 sep 2005 21:53

Groot voordeel van raceschoenen en zeker voor de profs is dat de pedalen platter zijn en zij zodoende langer kunnen doortrappen in de bocht. Echter voor recreatie renners zou het dus beter kunnen zijn om een goede mtb schoen aan te schaffen (dus met noppen) en dan zowel op de mtb als op de racefiets een stel spd's monteren. Maar dat zou financieel beter zijn en aangezien het oog ook wat wil spreek ik mezelf weer tegen door te beweren dat je daarom dus op een racefiets met raceschoenen en bijbehorende pedalen hoor te rijden.

pimh
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:37

pimh 15 sep 2005 09:59

Ok SPD pedalen zou een optie zijn dus volgens jullie en geen suede schoenen. Wat zijn dan de pedalen waar ik aan moet denken bij mijn fietsen (MTB en race)? En het schoeisel?
1

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 15 sep 2005 10:27

Quoten: Origineel geplaatst door PimH op 15 September 2005

Ok SPD pedalen zou een optie zijn dus volgens jullie en geen suede schoenen. Wat zijn dan de pedalen waar ik aan moet denken bij mijn fietsen (MTB en race)? En het schoeisel?


Schoenen: (kunst)leren schoenen, bijvoorbeeld Sidi's, Diadora's, Shimano's etc. met noppenprofiel, of gewoon een loopschoen. Ieg een schoen waar het plaatje helemaal in valt, dus als je loopt, je op de schoen loopt en niet op het plaatje. De zool moet niet buigzaam zijn.
Pedalen: beide fietsen het spd-systeem. Voor het terrein een dubbelzijdig pedaal met open structuur (modder), voor op de racer een enkelzijdig pedaal, zodat je harder een bocht door kan.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

h@nman
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2005 23:19

h@nman 22 okt 2005 15:12

Heeft iemand ervaring met look-pedalen op een mountainbike? levert dit veel problemen op?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 okt 2005 12:52

Quote: Origineel geplaatst door H@Nman op 22 Oktober 2005
Heeft iemand ervaring met look-pedalen op een mountainbike? levert dit veel problemen op?

Zolang je blijft rijden niet. Maar als je afstapt in de modder (wat regelmatig wel moet) dan krijg je de schoenen niet meer ingeklikt. Geen goed idee dus

pimh
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:37

pimh 07 nov 2005 17:46

Gaerne (Cliff '06) schoentjes gekocht, zitten erg lekker en zien er strak uit!
Bedankt nog voor de tips! 
1

Plaats reactie