Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting slaat op onderbuis

jpsystem
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jul 2005 00:52

jpsystem 05 sep 2005 17:44

Soms als ik door een kuil fiets slaat de ketting op de onderbuis is dit normaal, of is de spanning van de derralieur dan te laag
 
bvd JPs

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 05 sep 2005 17:52

Op de onderbuis???
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 05 sep 2005 17:55

Quoten: Origineel geplaatst door jpsystem op 05 September 2005


Soms als ik door een kuil fiets slaat de ketting op de onderbuis is dit normaal, of is de spanning van de derralieur dan te laag
 
bvd JPs


Ook bij een correcte kettinglengte kan het voorkomen dat de ketting op de liggende achtervork slaat. Als dit heel veel gebeurd en/ of ook bij kleine kuiltje in de weg, dan kan het zijn dat de ketting te lang is. Ook kan de derailleur enigzins lam zijn en de veerkracht te gering is. Je kan trouwens bijd e FM stickersetjes kopen om je liggende achtervork te beschermen tegen de ketting. Kettinglengte bepaal je door de ketting voor op het buitenblad te leggen en achter op het grootste tandwiel (niet door de derailleur). tel er vervolgens twee schakels bij op: dit is de juiste lengte. (zo staat het althans in de sram handleiding...)Succes ermee!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

gertvandam2
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 sep 2008 20:22

gertvandam2 01 okt 2008 20:52

Hallo ,
in de meeste gevallen is het midden tandwiel versleten en de ketting. blijft hangen tussen tandwiel tandwiel en ketting vervangen dus.
gertvandam2

Plaats reactie