Bike Care
ik durf het bijna niet te vragen maar voor de mensen die hun ketting met wasbenzine (op een doek?) schoon maken: dan haal je de ketting wel eerst van je fiets af neem ik aan?!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 06 September 2005
ik durf het bijna niet te vragen maar voor de mensen die hun ketting met wasbenzine (op een doek?) schoon maken: dan haal je de ketting wel eerst van je fiets af neem ik aan?!
Ik ontvet m'n ketting met gewone bezine. Ik klem de fiets in m'n montagestandaard en dan kuis ik de smeerboel met een verfborstel en benzine van m'n ketting terwijl ik het emmertje met de benzine eronder hou om niet te veel te morsen. Ik doe dit uiteraard buiten. Als alles proper genoeg is (naar m'n niet al te hoge normen), droog ik de ketting af met een vod en laat het dan nog wat uitdrogen. Daarna spuit ik de ketting in met goede teflonolie. Ik doe dit niet vlak voor het fietsen, want ik wil de olie de kans geven om overal tussen te lopen. Het werkt voor mij, maar er zullen uiteraard betere oplossingen zijn.
ik durf het bijna niet te vragen maar voor de mensen die hun ketting met wasbenzine (op een doek?) schoon maken: dan haal je de ketting wel eerst van je fiets af neem ik aan?!
Ik ontvet m'n ketting met gewone bezine. Ik klem de fiets in m'n montagestandaard en dan kuis ik de smeerboel met een verfborstel en benzine van m'n ketting terwijl ik het emmertje met de benzine eronder hou om niet te veel te morsen. Ik doe dit uiteraard buiten. Als alles proper genoeg is (naar m'n niet al te hoge normen), droog ik de ketting af met een vod en laat het dan nog wat uitdrogen. Daarna spuit ik de ketting in met goede teflonolie. Ik doe dit niet vlak voor het fietsen, want ik wil de olie de kans geven om overal tussen te lopen. Het werkt voor mij, maar er zullen uiteraard betere oplossingen zijn.
Kuisen met warm water en een beetje dreft.
ontvetten van ketting en cassette met bio degreaser van Morgan Blue. Na veel kms even door de kettingreiniger met bio degreaser. Achteraf goed afspoelen en de fiets drogen met een doek.
Ketting terug voorzien van wat Brunox of WD40, ik ben hier niet echt tevreden van. Deze twee trekken mijns inziens veel vuil aan. Als mijn busjes leeg zijn ga ik eens WET Lube en DRY lube gebruiken als test.
ontvetten van ketting en cassette met bio degreaser van Morgan Blue. Na veel kms even door de kettingreiniger met bio degreaser. Achteraf goed afspoelen en de fiets drogen met een doek.
Ketting terug voorzien van wat Brunox of WD40, ik ben hier niet echt tevreden van. Deze twee trekken mijns inziens veel vuil aan. Als mijn busjes leeg zijn ga ik eens WET Lube en DRY lube gebruiken als test.
Een Stevens is goed voor alle kwaaltjes!
Probeer het eens met het merk Cyclon. Hebben jullie wel eens van dat merk gehoord?
Kunnen jullie mij jullie ervaringen ermee vertellen?
Verder wil ik natuurlijk nog alles horen over de zin en onzin van Bike care.
Daarom drop ik nu de stelling: Als je echt om je fiets geeft, gebruik je een erkend merk voor het onderhoud.
Kunnen jullie mij jullie ervaringen ermee vertellen?
Verder wil ik natuurlijk nog alles horen over de zin en onzin van Bike care.
Daarom drop ik nu de stelling: Als je echt om je fiets geeft, gebruik je een erkend merk voor het onderhoud.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Ik gebruik een normaal dreftsopje voor het frame, de ketting maak ik af en toe schoon met zo'n kettingapparaatje en Eurol ontvetter, het frame behandel ik met een oud busje Sonax fietsverzorgingsolie, de derailleurs en de vorkpoten van de MTB behandel ik met een beetje (op dit moment Profile) siliconen-spray, de ketting behandel ik met een van mijn 3 soorten Pedro's olie. Heb ook sinds kort Cyclon Bionet degreaser, tot nu toe slechts 1 x gebruikt maar het beviel uitstekend, alle troep veel pardoes van de cassette af.
Vooral de kettingolie vind ik heel belangrijk, heb nu goede ervaringen met Pedro's (beter dan anderen) en zal ook altijd goed spul blijven kopen. Als het Sonax spul op is wil ik wel eens een ander frame-behandelspul proberen, bv Motorex Bike Shine.
Vooral de kettingolie vind ik heel belangrijk, heb nu goede ervaringen met Pedro's (beter dan anderen) en zal ook altijd goed spul blijven kopen. Als het Sonax spul op is wil ik wel eens een ander frame-behandelspul proberen, bv Motorex Bike Shine.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ja ik vind het meeste spul onzin. Enkel voor een ketting heb je "bike care" producten nodig. Voor de ketting gebruik ik op het moment Pedros Extra Dry. In de winter gebruik ik op de mtb Pedros IceWax met wat teflon spray er doorheen. Een bus siliconen spray van de Aldi is in de winter ook wel handig om roest tussen de schakels te voorkomen als de fiets een keer niet perfect droog te lang staat.
Maar ik ga niet meer betalen voor een product, waar precies hetzelfde in zit, maar waar een andere naam op staat en daarom 3x zo duur is. Zo is het net zo met energie repen, de no-name reepjes die je bij de AH of de C1000 koopt hebben vaak nog een betere samenstelling dan hele dure "merk" repen.
Maar ik ga niet meer betalen voor een product, waar precies hetzelfde in zit, maar waar een andere naam op staat en daarom 3x zo duur is. Zo is het net zo met energie repen, de no-name reepjes die je bij de AH of de C1000 koopt hebben vaak nog een betere samenstelling dan hele dure "merk" repen.
Ik sluit mij aan bij Am-classic.
De ketting is idd het enige waar ik iets "speciaals" opspuit. Als je dat ding verwaarloost, is ze na 2 ritjes al helemaal aan 't kraken (MTB).
in Fiets heeft eens een artikel gestaan over hoe de mech's van de verschillende teams het deden. Wel Dreft was éen van de meest gebruikte middelen om de bike een eerste beurt mee te geven. Voor de rest gebruikten zij vaak niet de spuitbussen maar brachten ze olie aan met de kwast. Waarom? simpel, met de spuitbus spuit je er veel naast en kan je schijfremmen vervuilen.
Samengevat: deftig spul voor de ketting, de rest kan met gewoon afwasmiddel en water.
De ketting is idd het enige waar ik iets "speciaals" opspuit. Als je dat ding verwaarloost, is ze na 2 ritjes al helemaal aan 't kraken (MTB).
in Fiets heeft eens een artikel gestaan over hoe de mech's van de verschillende teams het deden. Wel Dreft was éen van de meest gebruikte middelen om de bike een eerste beurt mee te geven. Voor de rest gebruikten zij vaak niet de spuitbussen maar brachten ze olie aan met de kwast. Waarom? simpel, met de spuitbus spuit je er veel naast en kan je schijfremmen vervuilen.
Samengevat: deftig spul voor de ketting, de rest kan met gewoon afwasmiddel en water.
Een Stevens is goed voor alle kwaaltjes!