Tot nu toe heeft iedere fiets waar ik op heb gereden stabiliteitsproblemen gehad in de sprint. Staal of aluminium maakt daarbij geen verschil. In een sprint op 11, 12 of 13 begint de voortrein te schudden. Tijdens het rijden ken ik verder geen problemen, ook niet bij hogere snelheden zoals in afdalingen. Ik ben zelf 1,95m lang, weeg 87 kg en heb framemaat 62-64cm (c/t). Zelf ben ik van mening dat met mijn lengte en gewicht een extreem stijf frame moet hebben, met name in de balhoofdbuisconstructie.
Zijn er mensen die het probleem kennen en tips hebben om het te verhelpen of eventueel kunnen melden welk frame hier geen last van heeft?
Stabiliteit van een frame
Je hele lichaamsbouw wijst erop dat je een bullet proof fietsje nodig hebt.
Naast je frame ga je best voor de stevige componenten. Kies voor je stuur en stuurpen bijvoorbeeld een Deda Newton-combinatie: vierbouts en oversize, gekend als heel stijf, helpt een pak. Qua cranks, ook niet te snel een licht FSA-setje nemen, maar een potige Dura-Ace of Ultegra crank, of Chorus/Record crank (zit geen stijfheidsverschil tussen de carbon en alu versie) van Campa.
Voor het frame moet je dan waarschijnlijk gaan uitkijken naar een superstijve carbon.
Naast je frame ga je best voor de stevige componenten. Kies voor je stuur en stuurpen bijvoorbeeld een Deda Newton-combinatie: vierbouts en oversize, gekend als heel stijf, helpt een pak. Qua cranks, ook niet te snel een licht FSA-setje nemen, maar een potige Dura-Ace of Ultegra crank, of Chorus/Record crank (zit geen stijfheidsverschil tussen de carbon en alu versie) van Campa.
Voor het frame moet je dan waarschijnlijk gaan uitkijken naar een superstijve carbon.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
De FSA superlight zou ik niet snel nemen, de SLK mega exo is echter in de compact versie een stuk stijver dan de campa record en ik zie niet in waarom dat bij de normale versie niet zo zou zijn. En qua frame is stijfheid belangrijker dan het materiaal of gewicht.
Quote:
Voor het frame moet je dan waarschijnlijk gaan uitkijken naar een superstijve carbon.
Superstijf carbon? Met die lengte en een dergelijk gewicht? Waar hebben we het dan over, een Storck 1.0?
Ik zou eerder denken aan een Cannondale CAAD5 of een Principia (Alhoewel de volledige carbon Isaac vorken niet echt top zijn)
Voor het frame moet je dan waarschijnlijk gaan uitkijken naar een superstijve carbon.
Superstijf carbon? Met die lengte en een dergelijk gewicht? Waar hebben we het dan over, een Storck 1.0?
Ik zou eerder denken aan een Cannondale CAAD5 of een Principia (Alhoewel de volledige carbon Isaac vorken niet echt top zijn)
Bedankt voor de tips tot zo ver! In de stuur/stuurpen combinatie valt voor mij inderdaag nog te verbeteren.
Momenteel ben ik alleen nog in het bezit van een trainingsfiets. Aan het eind van het seizoen wil ik weer een nieuwe fiets aanschaffen. Weten jullie iets over de stijfheid van een Van Tuyl tica+ of over de stijfheid van van titanium/aluminium fietsen in zijn algemeenheid?
Hey,
Ik ben 197 cm en, op dit moment, +/- 80 kilo. Ik had met mijn oude fiets (koga, Gran Winner) ook last van zwabberen etc....maar dan met name wel tijdens afdalen. Ik heb nu sinds kort een nieuwe fiets, Bianchi 1885 (alu) met carbon voorvork en Rigida DP 18 velgen. Samen een behoorlijk stijve combi en absoluut geen klachten meer over zwabberen en instabieliteit.....ik kan er behoorlijk hard aan rukken en duwen etc en geeft geen krimp.....ook afdalen gaat als een zonnetje...(voor wat de fiets betreft dan).
Misschien een optie? Succes!
Ik ben 197 cm en, op dit moment, +/- 80 kilo. Ik had met mijn oude fiets (koga, Gran Winner) ook last van zwabberen etc....maar dan met name wel tijdens afdalen. Ik heb nu sinds kort een nieuwe fiets, Bianchi 1885 (alu) met carbon voorvork en Rigida DP 18 velgen. Samen een behoorlijk stijve combi en absoluut geen klachten meer over zwabberen en instabieliteit.....ik kan er behoorlijk hard aan rukken en duwen etc en geeft geen krimp.....ook afdalen gaat als een zonnetje...(voor wat de fiets betreft dan).
Misschien een optie? Succes!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
Ik principe kan ik (en met mij nog veel meer sleutelaars die enig benul van racefietsen hebben) met jouw lengte en gewicht een groot aantal Alu en Carbon frames met de juiste onderdelen voldoende stijf afbouwen...... (was sprinter, weeg zelf net zoveel en rijd op een superstijve fiets van 5.8 kg!).
De kunst is echter om die stijfheid ook met een voldoende laag gewicht te combineren (en daar zijn de meeste Nederlandse fietsenmakers met een beperkt produktengamma vaak wat minder goed in). Stijfste fiets op de markt is overigens de storck Pro die met een rijder van 135 kg en 2.00 meter (door mij gebouwd) nog voldoende stijfheid bied...... (fiets weegt totaal 7.7 kg)
De kunst is echter om die stijfheid ook met een voldoende laag gewicht te combineren (en daar zijn de meeste Nederlandse fietsenmakers met een beperkt produktengamma vaak wat minder goed in). Stijfste fiets op de markt is overigens de storck Pro die met een rijder van 135 kg en 2.00 meter (door mij gebouwd) nog voldoende stijfheid bied...... (fiets weegt totaal 7.7 kg)