Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Krakende fiets

prorace
Forum-lid

prorace 03 sep 2005 15:08

Een kraak in je fiets kan veel oorzaken hebben. Een batavus champion 2005 is volledig aluminium. Een loslatende carbon/aluminium lijmverbinding kan het dus gelukkig niet zijn. Wat ik verder heb meegemaakt is:
Krakende bracket-cups: Dit kun je verhelpen door ze te demonteren, in te vetten en terug te plaatsen.
Losse crank: Gewoon vast draaien dus.
Een krakende ketting: Kwestie van nalopen en smeren.
En zoals al eerder gezegd: goed zoeken, het kan in pincipe overal in zitten.
Een scheurtje in het frame. Gezien de leeftijd van je frame hoef je hier niet zo bang voor te zijn. Mijn 8-jarig aluminium Carrera frame is dit jaar wel op deze manier krakend aan zijn einde gekomen.
In ieder geval veel succes!

delsol
Forum-lid

delsol 03 sep 2005 16:15

Quoten: Origineel geplaatst door McGreen op 03 September 2005

hefet er iemand een tutorial om de bracket-cups te demonteren?

http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

giant-eric
Forum-lid

giant-eric 07 sep 2005 11:27

Quoten: Origineel geplaatst door McGreen op 03 September 2005

Hallo,
Ik heb een Batavus Champion 2005, en als ik rustig trap hoor ik geen of nauwelijks gekraak. Trap ik wat harder dan kraakt hij heel erg, en ga ik echt racen dan hoor ik ook niks.
Als ik stil sta en dan aan de crank ga trekken, heen en weer, dan kraakt hij ook, weet iemand wat dan zou kunnen zijn,

alvast bedankt

Ik heb hetzelfde gehad, iedereen wist zgn wat het was, van zadelpen tot naven, tot trappers.
Het bleek gewoon mijn trapas te zijn waar vuil in gekomen was en ik niet had schoongemaakt.  (zo'n open dura-ace)
Als jij je trap-as eruithaalt, of je fiets ophangt en je trappers rond draait, zonder dat de ketting erop licht, dus alleen je cranks rond draaien, zal je waarschijnlijk ook wat gekraak horen. wat je ook al hoorde als je er aan trekt.misschien is het idd alleen het vast draaien vd cups, maar misschien een nieuwe trap-as.

succes.

eric 
ik ben dus ook SpEric dusss......<br>
<br>
Doe mee met het Fiets-forum shirt. check topic kleding en schoeisel: <br>

klimgeit
Forum-lid

klimgeit 07 sep 2005 12:07

wat ook kan, want ik heb het zelf ook, is dat je je wielen iets strakker in je voor en achtvork moet zetten. Even een halve slag de vleugel aandraaien en klaar is klara
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.

fietski
Forum-lid

fietski 07 sep 2005 13:31

mijn fiets kraakte ook steeds harder, mensen keken op een gegeven moment zelfs van ver om om te kijken wat er in hemelsnaam op hen af kwam. omdat ik voelde (aan een heel licht soort wrijving bij het trappen) dat het ergens bij de bracket vandaan moest komen, heb ik simpelweg wat smeermiddel gespoten op de punten (aan beide kanten) waar de trapas uit de bracket komt. die zitten blijkbaar toch niet helemaal dicht, want het helse gekraak was METEEN weg.
be realistic - demand the impossible

fietski
Forum-lid

fietski 10 sep 2005 15:57

fijn he, de stilte ineens!
be realistic - demand the impossible

Plaats reactie