Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect van het gewicht van wielen

ouwe_fietser
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2005 17:04

ouwe_fietser 03 sep 2005 12:35

Hallo,

Ik vraag me af wat het effect is van het gewicht van wielen. Ik weet dat draaiende massa meer meeweegt dan stilstaande massa, maar kan iemand een indicatie geven. Hoe ervaar je bijvoorbeeld 200gr minder massa van de wielen t.o.v. 200gr reductie op de rest van je fiets?

In een grijs verleden heb ik dat vast wel bij mechanica op school gehad, maar dat is toch wat weggezakt.....

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 03 sep 2005 14:15

Je voelt het vooral bij accelereren, dus na een bocht optrekken, bij een tempoversnelling bergop, etc. Verder wordt de voorkant van de fiets wat nerveuzer, ook bij veel wind merk je dat. Als je eenmaal op snelheid bent merk je geen verschil meer.

marcell0
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 aug 2005 00:07

marcell0 03 sep 2005 14:35

Denk zelf persoonlijk dat als je eenmaal op snelheid bent, het zelfs een voordeel is als je wielen wat zwaarder zijn....
Massatraagheid enzo..
Volgens mij heeft daarom een spinnenfiets ook een zwaar vliegwiel

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 sep 2005 14:51

Quoten: Origineel geplaatst door Marcell0 op 03 September 2005

Denk zelf persoonlijk dat als je eenmaal op snelheid bent, het zelfs een voordeel is als je wielen wat zwaarder zijn....
Massatraagheid enzo..


 
Juist. Bij de verbetering van het werelduurrecord werd speciaal gezocht naar zwaardere wieletjes.
 
Even kopiëren wat ik in een andere topic schreef:
- bij optrekken moet je het wattage aan je bepaalde snelheid nemen, maar speelt tevens het gewicht weer een rol: een lichte fiets heb je rapper op snelheid dan een zware. Naast het pure gewicht van een wiel, speelt hier ook de gewichtsverdeling van een wiel: zit dit vooral in de velg (perifeer gewicht) is het wiel iets moeilijker op gang te brengen dan een wiel met hele lichte velg maar iets zwaardere naaf... het omgekeerde doet zich voor bij de inertie van een wiel, dus die cijfers kan je omgekeerd interpreteren voor acceleraties.
Eenvoudig gesteld: wielen met veel gewicht in de velg bollen langer door, maar krijg je iets trager op gang; omgekeerde redenering voor lichte velgen...
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie