racefiets ontwerp (acad)
postamble();
hmmmzz ik moet het posten nog ff onder de knie krijgen oa dat postamble aan het begin van het bericht weg krijgen.
maar binnen de triatlon zie je vrij veel van dit soort frames vooral van softride zoals voorgaande afbeelding.
schijnen vrij stijf te zijn, alleen klimmen, sprinten, dalen en sturen verschrikkelijk(zijn ook vrij zwaar)
hmmmzz ik moet het posten nog ff onder de knie krijgen oa dat postamble aan het begin van het bericht weg krijgen.
maar binnen de triatlon zie je vrij veel van dit soort frames vooral van softride zoals voorgaande afbeelding.
schijnen vrij stijf te zijn, alleen klimmen, sprinten, dalen en sturen verschrikkelijk(zijn ook vrij zwaar)
-
- Forum-lid
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 14 sep 2004 17:29
Heeft Pinarello ook niet zo'n type fiets gehad? dacht het wel, Bjarne Riss heeft er volgens mij nog opgereden.
<a target="_blank" href= "http://img279.imageshack.us/img279/1934 ... .jpg">Mijn fietsje</a> <a target="_blank" href= "http://www.toervereniging-zoetermeer77.nl/?TB=1">Mijn clubje</a><br>
<br>
<b><i>Doe mee met het Fiets-forum shirt
<br>
<b><i>Doe mee met het Fiets-forum shirt
juistem, er zijn wel meer vergelijkbare frame's, het is dus wel mogelijk. ik ben nu bezig om een paar berekeningen te maken van de drukbelasting (zadelpenbuis) en de buigbelasting (achterbrug en buis naar voorvork) van wat het frame te voorduren krijgt.
Trek Madone 5.2
Focus
Focus
Hou er wel rekening mee dat die fietsen met een dergelijk ontwerp gemaakt zijn van carbon/composiet, een materiaal dat zich uitstekend leent voor dat soort vormen. Aluminium zal een heel ander verhaal worden. Extreem oversized buizen kunnen een hoop problemen oplossen maar maken de boel er bijvoorbeeld niet lichter op.
Quoten: Origineel geplaatst door Beginnertje op 28 Augustus 2005
Heeft Pinarello ook niet zo'n type fiets gehad? dacht het wel, Bjarne Riss heeft er volgens mij nog opgereden.
Kan me ook herinneren dat ie ermee heeft zitten gooien...
Heeft Pinarello ook niet zo'n type fiets gehad? dacht het wel, Bjarne Riss heeft er volgens mij nog opgereden.
Kan me ook herinneren dat ie ermee heeft zitten gooien...
Quoten: Origineel geplaatst door diablo op 28 Augustus 2005
juistem, er zijn wel meer vergelijkbare frame's, het is dus wel mogelijk. ik ben nu bezig om een paar berekeningen te maken van de drukbelasting (zadelpenbuis) en de buigbelasting (achterbrug en buis naar voorvork) van wat het frame te voorduren krijgt.
Ik vraag me af of je wel een reëele gewichtsbesparing kan maken op zo'n manier. Je laat wel wat buisjes weg, maar in verhouding wegen die niets. Bovendien ben je een deel van de besparing al kwijt aan extra verstevging(en).
Met de huidige stand van techniek kan men een volledige racefiets al (ik meen) 6,1 kg laten wegen. Het lijkt mij sterk dat je daar onder komt.
juistem, er zijn wel meer vergelijkbare frame's, het is dus wel mogelijk. ik ben nu bezig om een paar berekeningen te maken van de drukbelasting (zadelpenbuis) en de buigbelasting (achterbrug en buis naar voorvork) van wat het frame te voorduren krijgt.
Ik vraag me af of je wel een reëele gewichtsbesparing kan maken op zo'n manier. Je laat wel wat buisjes weg, maar in verhouding wegen die niets. Bovendien ben je een deel van de besparing al kwijt aan extra verstevging(en).
Met de huidige stand van techniek kan men een volledige racefiets al (ik meen) 6,1 kg laten wegen. Het lijkt mij sterk dat je daar onder komt.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
4,2 kg
De meeste van dit soort fietsen zijn van carbon gemaakt, dit is super geschikt voor dit soort grote oppervlakten "buis". De materiaal eigenschappen van Carbon komen beter tot hun recht bij deze ontwerpen dan bij een standaard "diamand frame".
Koga heeft een aantal jaren geleden een alu versie gevoerd van dit soort frames maar kijk ook eens naar de fs mtb frames van een aantal jaar terug.
Heel eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je met jouw ontwerp en Alu een licht en stijf frame kunt maken, je zal moeten kiezen. Je weet hoe super stijf driehoekconstructies zijn en het zal moeilijk zijn deze stijfheid te bereiken (stijfheid is super belangrijk voor racefietsen) zonder de driehoeken. Als je de verbindingstukken tussen de buizen dikker maakt zal dit al wat extra stijfheid opleveren. Daarnaast zijn de buizen van de bedrijven als columbus en easton zo geavanceerd dat het bijna ondoenlijk is deze kwaliteit te evenaren met alu en profielen.
Denk eens na over het gebruik van Carbon en andere composie materialen en kijk goed naar de bestaande voorbeelden. Of bekijk de mogelijkheden voor een Y frame ontwerp.
Maargoed.... erg werktuigbouwkundig ben ik niet onderlegt dus mischien heb ik het niet bij het recht eind......
hieronder een mooie variant van dit soort frames: de trek Y foil (jammer van dat 1 inch balhoofd en dat ielige vorkje)
Koga heeft een aantal jaren geleden een alu versie gevoerd van dit soort frames maar kijk ook eens naar de fs mtb frames van een aantal jaar terug.
Heel eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je met jouw ontwerp en Alu een licht en stijf frame kunt maken, je zal moeten kiezen. Je weet hoe super stijf driehoekconstructies zijn en het zal moeilijk zijn deze stijfheid te bereiken (stijfheid is super belangrijk voor racefietsen) zonder de driehoeken. Als je de verbindingstukken tussen de buizen dikker maakt zal dit al wat extra stijfheid opleveren. Daarnaast zijn de buizen van de bedrijven als columbus en easton zo geavanceerd dat het bijna ondoenlijk is deze kwaliteit te evenaren met alu en profielen.
Denk eens na over het gebruik van Carbon en andere composie materialen en kijk goed naar de bestaande voorbeelden. Of bekijk de mogelijkheden voor een Y frame ontwerp.
Maargoed.... erg werktuigbouwkundig ben ik niet onderlegt dus mischien heb ik het niet bij het recht eind......
hieronder een mooie variant van dit soort frames: de trek Y foil (jammer van dat 1 inch balhoofd en dat ielige vorkje)
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 02 September 2005
4,2 kg
4,2 kilo had ik gedacht, én in een standaard diamantvorm.
Hier hoef je ook nauwelijks nog zelf op te trappen...zuchtje wind is voldoende.
4,2 kg
4,2 kilo had ik gedacht, én in een standaard diamantvorm.
Hier hoef je ook nauwelijks nog zelf op te trappen...zuchtje wind is voldoende.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!