Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tacx

popi
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 feb 2005 20:53

popi 23 aug 2005 19:45

Ik heb een 2 de handse Tax gekocht maar als ik er een half uurtje op heb gererden ligt er rood rubber poeier op de grond en is mijn band erg heet en hij trapt heel zwaar
weet ioemand hoe dat kan
 
En bedankt voor de bloemen.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 aug 2005 20:12

Belangrijk bij (vaste) rollen is dat je ze perfect aandrukt tegen de band. Als de rol maar net je band raakt, zal het rubber van je band inderdaad heel snel slijten en kan je op een roltraining van een uurtje je band op-rijden (is mij ooit overkomen  ).
Je moet eens in de handleiding kijken, maar ik denk dat Tacx dit als criterium neemt: pomp je band hard op (8 bar), breng de (zilverkleurige) rol tot nét tegen de band aan en doe dan nog een halve draai. Dan zou ie goed moeten zitten.
 
Merk wel op dat een band die op de rollen gereden heeft, altijd ietsje meer afgesleten is. De kans dat je met diezelfde band op de weg lekrijdt is een ietsje groter. Daarom zie je profs ook meestal opwarmen voor de tijdrit met een ander wiel; ook omdat opwarmen in de rollen met een vol wiel een hels geluid maakt ("zet die wasmachine eens uit", roepen wij dan in de ploeg). Continental ontwikkelde onlangs een speciaal profielloos oranje bandje, enkel voor op de rollen! Ik gebruik een oud wiel waar speling op zit enkel op mijn rollen, in combinatie met een Vittoria Rubino.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 24 aug 2005 11:54

Ik bewaar de oude bandjes van mijn wegfiets altijd voor op de Tackx en rijd ze daar helemaal op. (Op de Tackx staat en concorde van >25 jaar oud.)
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

heusw
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 sep 2005 03:25

heusw 04 okt 2005 00:15

Let er wel op dat je je rol niet te strak op de band zet, dat heeft mij al een band gekost (loopvlak was er gedeeltelijk afgelopen, en de rest hing los) Gebruik nu ook een oude band.

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 04 okt 2005 01:35

Yep, oude banden die ik op de weg niet meer vertrouw, rijd ik compleet op op de tacx. Hoef ik niet bang te zijn om naar huis te moeten lopen als ik een klapband krijg
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 04 okt 2005 11:01

Quoten: Origineel geplaatst door heusw op 03 Oktober 2005

Let er wel op dat je je rol niet te strak op de band zet, dat heeft mij al een band gekost (loopvlak was er gedeeltelijk afgelopen, en de rest hing los) Gebruik nu ook een oude band.

Schijnt een Tacx kwaaltje te zijn, is bij mij ook al eens gebeurd.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 04 okt 2005 12:28

Ik ken dat euvel van rubber onder de Tacx, al dan niet gepaard gaande met een onaangename geur. Continental heeft nu een band die speciaal is ontwikkeld voor gebruik op een trainer. Ik vermoed dat die band een stuk stugger is en daarom ook totaal ongeschikt voor op de weg:













Continental UltraSport Hometrainer



Met een moderne rollenbank en de UltraSport Hometrainer kan de winter komen.







 

 





Details:
Door een speciaal koud lopend compound loopt de temperatuur van deze band minder snel op, waardoor het loskomen van het loopvlak voorkomen wordt. Dit beeld doet zich veelvuldig voor bij fietsbanden die uitzonderlijk sterk belast worden tijdens het stationair gebruik op een rollenbank. Deze band is niet geschikt voor normaal gebruik op de weg. - Gewicht: ca. 240 g- Aanbevolen druk: 705 Bar / maximaal 8,5 Bar- Kleur: Contigeel- 700 x 23 c, vouwband

Luchtdruk:
Controleer regelmatig voor uw eigen veiligheid de luchtdruk van de banden. Een daling van 0,5 Bar veroorzaakt al een verhoogde rolweerstand. De juiste luchtdruk vindt u op de wang van de band in PSI of Bar.

Plaats reactie