“Ik heb in samenspraak met de ploeg besloten om van mijn salaris af te zien. Ik wil alleen geld krijgen als ik daadwerkelijk koers,” aldus de Spanjaard.

Daan Luijkx, teammanager van Vacansoleil, wil bevestigen noch ontkennen dat Mosquera salaris ontvangt. “Dat zijn zaken waarover wij niet naar buiten treden.”

Sinds er in de Vuelta van 2010 het dopingmaskerende middel HES in Mosquera’s urine werd gevonden, heeft de 35-jarige renner geen koers gereden. Geschorst is hij nog altijd niet door de Spaanse wielerbond, toch houdt Vacansoleil hem al het hele seizoen aan de kant.

Zero tolerance

Luijkx: “Wij streven zero tolerance na. Als er een onderzoek naar een renner van ons loopt, dan start hij niet.”

Mosquera, die eind 2010 overstapte naar de Nederlandse equipe, betreurt de beslissing. Toch zegt hij het te begrijpen.

“Stel dat ik later toch geschorst word, dan komt Vacansoleil na de zaak Riccò opnieuw slecht in de publiciteit. En uiteindelijk is een wielerploeg een bedrijf. Het imago is ontzettend belangrijk.”

Pijn

Dat hij dit jaar geen gooi kan doen naar een podiumplek in de zaterdag van start gaande Vuelta, doet pijn bij Mosquera. De klimmer, vorig jaar tweede in de Ronde van Spanje, had er hard voor getraind. “Of ik nu naar de Vuelta ga kijken? Ik weet het niet, het interesseert me niet zoveel.”

Over het mogelijke gebruik van epo, is hij duidelijk. “Nee, ik heb niet gebruikt.”
Dat er HES in zijn urine is gevonden, zegt hem niet veel. “Het is geen dopingmaskerend middel. Dan zou het toch bij meer renners gevonden zijn?”

HES staat wel op de dopinglijst.
“Dat snap ik niet. Het is een normaal middel, het vormt de basis van veel voedingssupplementen.”

Dat de Spaanse wielerbond na een klein jaar nog steeds niet heeft besloten of Mosquera geschorst wordt, is voor de renner een mysterie. “Misschien gelooft de wielerbond me niet en is dit de manier om me preventief te straffen.”

Mocht hij uiteindelijk toch geschorst worden, dan stopt de 35-jarige Spanjaard waarschijnlijk met wielrennen. “Ik heb veel geduld, maar dat is wel bijna op. En ik weiger om onterecht een straf uit te zitten.”

Het NUsport-magazine waarin het interview met Mosquera staat, ligt nu in de winkel en is online tijdelijk slechts voor één euro te bestellen. De Spanjaard vertelt over het frustrerende jaar zonder koers, verdedigt zich tegen alle aantijgingen en droomt al voorzichtig over een toekomst als wijnboer.

© NUsport/Daan Dekker