Cr-Mo
Wat betekend Cr-Mo? wat is dat voor materiaal voor een frame? en hoe is dat? beter/sterker dan staal/aluminium?
alvast bedankt
alvast bedankt
http://www.rotterdam-marseille.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dit vond ik nog op Wikipedia:
ngeveer 70 van al het wereldwijd geproduceerde molybdeen wordt gebruikt in legeringen. Molybdeen bevattend staal is aanmerkelijk sterker, corrosiebestendiger en beter bestand tegen temperatuurswisselingen dan normaal staal. Om die redenen vindt er veel toepassing van molybdeen plaats in raketmotoren en chemische pijpleidingen. Andere toepassingen van molybdeen zijn:
ngeveer 70 van al het wereldwijd geproduceerde molybdeen wordt gebruikt in legeringen. Molybdeen bevattend staal is aanmerkelijk sterker, corrosiebestendiger en beter bestand tegen temperatuurswisselingen dan normaal staal. Om die redenen vindt er veel toepassing van molybdeen plaats in raketmotoren en chemische pijpleidingen. Andere toepassingen van molybdeen zijn:
-
- Forum-lid HC
Wat er dus op neer komt dat dat in de volksmond staal is in de stalen frames bv. wat weer zwaarder is dan alu en ook zeker comfortabeler aangezien het ook iets flexibeler is.
-
- Forum-lid
Ja maar je hebt dus verschillende soorten staal met verschillende legeringen. Cr-Mb is er een van. Een gewone goede buis, niet zo high-tech als Nivachroom of Thermachroom maar prima voor een fietsje.
ok, het is dus een legering, gewoon een soort staal dus. Maar is een frame dat van deze legering is gemaakt dan goed? wat zijn de voordelen en nadelen? Tis wat zwaarder dan alu neem ik aan, maar is deze legering misschien lichter dan een gewoon stalen frame?
Zie ik het zo goed:
sterker dan alu, maar zwaarder; flexibeler en lichter dan gewoon staal
Zie ik het zo goed:
sterker dan alu, maar zwaarder; flexibeler en lichter dan gewoon staal
http://www.rotterdam-marseille.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Cro/Mo = staal voor zover het fietsen betreft. De verhoudingen van legeringen kun je bijvoorbeeld zien op Reynolds-frames: 531, 501 etc. Google maar eens
-
- Forum-lid
Ik rijdt al meer dan 20 jaar staal en wil ook niets anders. Ik heb net een nieuwe Duell gekocht, weer staal dus. Of staal beter is dan alu of carbon durf ik niette zeggen, ik denk dat ieder materiaal zijn voor en nadelen heeft. Ik vindt staal wel heerlijk en comfortabel rijden. Als je groot en zwaar(der) bent zoals ik (1,95 m / 99 kg) dan wordt vaak staal geadviseerd. Gewicht van de fiets is dan ook niet meer zobelangrijk. Meeste winst is te halen uit zelf afslanken. Staal schijnt wel duurzamer te zijn. Ik ben in ieder geval super tevreden over mijn Dueel, hij rijdt als een tierelier !
- amclassic-fan
- Forum-lid HC