Een vriendin van mij heeft inmiddels enige jaren een alu frame waar zij redelijk stevig mee (toer) gefietst heeft. Nu stelde zij me gisterenavond de vraag of ik ooit wel is gehoord had van een methode om je frame te laten controleren op bijvoorbeeld haarscheurtjes ed. (bijvoorbeeld middels een vorm van rontgen onderzoek).
Ik had daar nog nooit van gehoord maar het leek me wel plausibel dat zoiets bestond ... heeft een van jullie hier wel is van gehoord en zo ja weet je dan ook waar je zoiets zou kunnen laten doen.
Onderzoek kwaliteit frame
-
- Forum-lid HC
wat hierboven al staat erg duur. maar je kunt zelf ook al een heel end komen als je frame gewoon gespoten is. Bij alle naden en lassen kijken of de lak nog heel is is dat niet het geval kun je altijd nog besluiten om nader te laten onderzoeken
Er zijn industriele methoden methoden voor scheuronderzoek. Geen van allen zijn ze toepasbaar op een aluminium fietsframe.
http://www.delooperndo.nl/new/index.php?content=4
Een goede periodieke visuele inspectie is het beste wat je kunt doen. Kijk vooral de lasnaden en het gebied nabij de lasnaden goed na. Als je geen gekke dingen met je fiets doet, zoals wedstrijden rijden of vallen, zal het frame overigens niet zo snel scheuren.
Hoelang geeft een fabrikant garantie op een frame? En vervalt de garantie als je een keer valt. Vroeg of laat (even afkloppen) raakt iedere renner/fietser betrokken bij een valpartij. Hierbij kunnen haarscheurtjes ontstaan in je frame. Moet het frame dan weggegooid worden?
Er zijn ruwweg vier soorten frames. Staal, Titanium, Aluminium en Carbon. Staal is vergeleken met de andere materialen relatief taai en zal een valpartij relatief goed doorstaan. Maar hoe het met de andere frame materialen is weet ik niet. Misschien hebben anderen hier ervaring mee?
Er zijn ruwweg vier soorten frames. Staal, Titanium, Aluminium en Carbon. Staal is vergeleken met de andere materialen relatief taai en zal een valpartij relatief goed doorstaan. Maar hoe het met de andere frame materialen is weet ik niet. Misschien hebben anderen hier ervaring mee?
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 11 September 2005
Hoelang geeft een fabrikant garantie op een frame?
Hangt af van de fabrikant.
Schade bij valpartijen wordt uiteraard niet gedekt.
En frame vervangen na een val..... Ik ken heel veel mensen die zonder problemen rijden met (alu) frames met deuken erin enzo, en niemand die er ooit eentje gebroken heeft.
Hoelang geeft een fabrikant garantie op een frame?
Hangt af van de fabrikant.
Schade bij valpartijen wordt uiteraard niet gedekt.
En frame vervangen na een val..... Ik ken heel veel mensen die zonder problemen rijden met (alu) frames met deuken erin enzo, en niemand die er ooit eentje gebroken heeft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Iemand hier eigenlijk een idee hoe Röntgenonderzoek van het frame gedaan wordt? Lijkt mij namelijk wel eens leuk om mijn frame op deze manier te onderzoeken. Ik werk zelf op een afdeling radiologie en heb dan ook veel materiaal zo tot mijn beschikking. Vraag me nu alleen nog af of er speciale methoden zijn voor dit onderzoek of dat de standaard medische apparatuur voldoende is.
http://home.wanadoo.nl/wvanderwoude/Index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wiljan,
Dit onderzoek wordt veelal uitgevoerd aan lasnaden van stoomketels ter bepaling van de kwaliteit voor dat deze in gebruik mag worden genomen. Op de rontgenfoto zijn dan eventuele luchtinsluitingen te zien. De las wordt dan afgekeurd, moet worden uitgeslepen en opnieuw worden gelast. De foto wordt genomen met een radioactieve bron en een speciaal fotopapier.
Groeten,
Bert
Dit onderzoek wordt veelal uitgevoerd aan lasnaden van stoomketels ter bepaling van de kwaliteit voor dat deze in gebruik mag worden genomen. Op de rontgenfoto zijn dan eventuele luchtinsluitingen te zien. De las wordt dan afgekeurd, moet worden uitgeslepen en opnieuw worden gelast. De foto wordt genomen met een radioactieve bron en een speciaal fotopapier.
Groeten,
Bert