Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

fietsbel

niek
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 dec 2004 11:44

niek 26 jul 2005 14:49

handig oke.... maar het hoort gewoon niet. Er zijn nog wel meer manieren om mensen te waarschuwen.
Kleine anekdote:
Mijn vader komt in een fietsenwinkel, van een niet nader te noemen oud prof, voor een fietsbel. Hij vraagt: Heeft u ook een fietsbel voor mij racefiets? Oud-prof: Nee ik heb geen fietsbellen in mijn winkel, en ook als ik ze wel zou hebben zou ik geen bel aan jou verkopen. Dan koop je maar een stadfiets....

held
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2005 20:08

held 26 jul 2005 14:55

postamble();
Tja, leuk van zo'n prof. Maar ik heb gewoon een bel in m'n achterzak (hoef niet zo vaak te bellen). Het grote voordeel van een bel is dat je al kunt bellen als je er nog een eindje achter zit, zodat je door kunt fietsen. Als je gaat roepen, is het zo aso om al een eind vantevoren te gaan schreeuwen dat je er graag langs wilt.

revel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2005 16:26

revel 26 jul 2005 15:14

Ik doe het met een harde maar toch beleefde "SORRY!!"
ervaring leert wel dat je het beter flink van te voren roept.
Bij zwalkende alleen fietsers wil ik het nog wel eens extra laat doen, dat leert ze misschien eens na te denken dat ze niet de enige op het fietspad zijn.
Rene<br>
<a target="_blank" href= "http://jouwnieuws.nl">JouwNieuws.nl</a>

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 26 jul 2005 15:53

Zoals ik al in een ander topic schreef: koop Chris King naven dan hoef je niet te bellen.
Ik roep altijd "Sorry" of "Pas op" en vervolgens "Bedankt" of "Merci" maar echt netjes vind ik het niet.
Als we in een groepje (heel hard) rijden wil ik nog wel een ruim van te voren hard fluiten, zeer onbeleefd maar wel effectief.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

sandman
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jul 2005 21:56

sandman 26 jul 2005 16:13

ja die chris Kings werken inderdaad behoorlijk, maar de oudere medemens hoort dat niet;-)
.. of ze uberhaupt die bel al horen is natuurlijk ook nog iets.
Weet iemand waar je die bellen zoals hierboven beschreven kan kopen eigenlijk? (nabij rotterdam he)
<br>
<br>
... dus

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4644
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 jul 2005 16:34

wat ook heel goed werkt maar dan alleen op een mtb zet er gewoon een stel xt v-brakes op even aantippen en dat gepiep is vele malen harder dan een bel.. Alleen het nadeel daarvan is wel dat je in een lange afdaling in het buitenland wel oordopjes moet meenemen

gunter
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 26 jun 2005 18:03

gunter 26 jul 2005 17:02

Quoten: Origineel geplaatst door Niek op 26 Juli 2005


handig oke.... maar het hoort gewoon niet. Er zijn nog wel meer manieren om mensen te waarschuwen.
Kleine anekdote:
Mijn vader komt in een fietsenwinkel, van een niet nader te noemen oud prof, voor een fietsbel. Hij vraagt: Heeft u ook een fietsbel voor mij racefiets? Oud-prof: Nee ik heb geen fietsbellen in mijn winkel, en ook als ik ze wel zou hebben zou ik geen bel aan jou verkopen. Dan koop je maar een stadfiets....


Moest ik dit antwoord van m'n FM krijgen, zou ie wat mij betreft aan mij niets meer verkopen.  Een FM moet niet bepalen wat er op m'n fiets moet, dat doe ik zelf wel (Klant is nog steeds koning).
Persoonlijk vind ik dat een bel geen overbodige luxe is (ook niet op een racefiets).  Tenslotte deel je de OPENBARE weg nog steeds met andere weggebruikers en is roepen mijns inziens nog steeds vrij 'boertig'.
Dat het niet zo mooi oogt is inderdaad wel waar, maar het functionele krijgt bij mij toch de voorkeur op het esthetische.

twijfelaar
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40

twijfelaar 26 jul 2005 18:42

zoals hierboven al aangehaald.

Bel is verplicht in België zover ik weet. Ook op racefietsen. En het zou me verwonderen dat dit in Nederland anders is.

En maak je geen illusie, als een stelletje politiemannen je wilt pakken dan doen ze dat ook.
En niks zo leuk als het treiteren van fietsers. De favoriete hobby van de politie in België. Bij regenweer aan het einde van een veldwegel waar geen auto's mogen de fietsers bekeuren bij wie de dynamo doorslipt. Tja, da's kassa kassa als er veel scholieren passeren om kwart voor acht op een schoolse weekdag in de winter.

Trouwens nog iets wat weinigen zullen weten: wanneer je een spatbord zet op je koersfiets (al is het er maar 1), dan ben je ook verplicht om reflectoren te hebben, zelfs overdag.

epistaxis
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2005 18:25

epistaxis 26 jul 2005 19:43

Een fietsbel op een race-fiets,... tja,... het ziet er echt niet uit.
 
Ik roep 'tring-tring!' en dan nog een vriendelijke 'bedankt!' wanneer ik erlangs kom. Fluiten of hard roepen word meestal niet echt geapprecieerd....
 
Toen ik onlangs met m'n pa een tochtje deed had die wel een bel en eigenlijk was het wel zo handig moet ik zeggen, maar toch gruw ik ervan bij de gedachte dat er eentje op m'n stuur zou staan...
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafw&#111;nde denk ik ook...

niek
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 dec 2004 11:44

niek 26 jul 2005 19:43

een fiets met bel en spatborden noem je toch racefiets?

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 27 jul 2005 11:36

Quoten: Origineel geplaatst door Niek op 26 Juli 2005

Op een racefiets hoort geen bel...


Mee eens, en niet mee eens.
Tijdens wedstrijden of cyclo's laat ik de bel thuis, dan hoort er op een racefiets inderdaad geen bel.
Tijdens trainingen vind ik hem echter onmisbaar. Een subtiel 'Ping' wordt door medeweggebruikers aanzienlijk beter gewaardeerd dan "Pas op!", of (ook gehoord) "Aan de kant!".
Ik heb trouwens ook zo'n klein belletje, met de al genoemde rubberen ring. Ik heb deze gemonteerd aan de onderkant van mijn stuurpen. Daar zie je hem niet en niet onbelangrijk: je hebt er geen last van. Misschien ook een oplossing voor het eerste probleem van Sandman?
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6369
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 jul 2005 13:11

Probeer je bel eens op je zadelpen te zetten ...uit het zicht , en het werkt echt . Heb dit al meerdere malen gezien .
 
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie