Het is wel verstandig om de min. bandenspanning van de fabrikant aan te houden.
Mijn ervaring met banden spanning lager dan wat de fabrikant aangeeft is dat er diagonale vouwen/beschadigingen in de wang van de achterband. Dit worden later scheuren en je band is klaar voor de vuilnis bak.
bandenspanning moutainbike
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quote: Origineel geplaatst door Kasper op 07 Oktober 2005
Het is wel verstandig om de min. bandenspanning van de fabrikant aan te houden.Mijn ervaring met banden spanning lager dan wat de fabrikant aangeeft is dat er diagonale vouwen/beschadigingen in de wang van de achterband. Dit worden later scheuren en je band is klaar voor de vuilnis bak.
Nog vervelender zijn de snake-bites die je dan oploop. Of iig een veel grotere kans daarop
Het is wel verstandig om de min. bandenspanning van de fabrikant aan te houden.Mijn ervaring met banden spanning lager dan wat de fabrikant aangeeft is dat er diagonale vouwen/beschadigingen in de wang van de achterband. Dit worden later scheuren en je band is klaar voor de vuilnis bak.
Nog vervelender zijn de snake-bites die je dan oploop. Of iig een veel grotere kans daarop
Ik rij zelf FF(Fast Fred) meestal tussen 2.2 en 2.4 afhankelijk van parcours en vochtigheid. Mijn ervaring is dat boven 2.7 de tractie en comfort verdwenen is. E.e.a is afhankelijk van fiets, getraindheid, voorkeur, band en nogmaals ondergrond. Experimenteren levert voor iedereen het juiste antwoord. Dus met veellucht starten, rondje rijden en bij elke nieuwe ronde een beetje lucht laten ontsnappen. Zo kom je achter de juiste bandenspanning!
No pain, no gain.
Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 06 Oktober 2005
Pijl staat niet op alle banden. Dus als je na 2 uur zoeken niks hebt gevonden mag je er vanuit gaan dat het niet uitmaakt. Mijn little alberts hebben geen pijl voor de draairichting bijvoorbeeld.
Meestal is het profiel van een band min of meer V-vormig. Voor optimaal zelfreinigend effect heeft het de voorkeur om deze pijl van bovenafgezien in de rol/rijrichting te laten wijzen. Modder wordt dan door het profiel naar buiten geduwd ipv. naar binnen waar het zich in de punt van de V kan ophopen.
Vooraan andersom monteren geeft soms betere stuureigenschappen.
Verder hebben noppen soms een stijle en een afgeschuinde kant, de vlakke kant naar voren (van bovenaf gezien) geeft dan natuurlijk de meeste grip. 'Deskundigen' stellen dat de band andersom monteren de minste rolweerstand geeft..........
En die bandenspanning? 2,85 is ideaal.
Pijl staat niet op alle banden. Dus als je na 2 uur zoeken niks hebt gevonden mag je er vanuit gaan dat het niet uitmaakt. Mijn little alberts hebben geen pijl voor de draairichting bijvoorbeeld.
Meestal is het profiel van een band min of meer V-vormig. Voor optimaal zelfreinigend effect heeft het de voorkeur om deze pijl van bovenafgezien in de rol/rijrichting te laten wijzen. Modder wordt dan door het profiel naar buiten geduwd ipv. naar binnen waar het zich in de punt van de V kan ophopen.
Vooraan andersom monteren geeft soms betere stuureigenschappen.
Verder hebben noppen soms een stijle en een afgeschuinde kant, de vlakke kant naar voren (van bovenaf gezien) geeft dan natuurlijk de meeste grip. 'Deskundigen' stellen dat de band andersom monteren de minste rolweerstand geeft..........
En die bandenspanning? 2,85 is ideaal.
ik zal wel gek zijn, maar heb ze het liefst knallend hard, zo rond de 5 bar ... (
kan ook komen omdat ik ver over de 100 kg zit
(en ja, ik heb het over atb-banden, mijn racers pomp ik naar de 9 bar)
heb vroeger wel eens bandensets gehad waar de achterband en voorband gelijk waren, alleen de draairichting werd omgedraaid
postamble();
kan ook komen omdat ik ver over de 100 kg zit
(en ja, ik heb het over atb-banden, mijn racers pomp ik naar de 9 bar)
heb vroeger wel eens bandensets gehad waar de achterband en voorband gelijk waren, alleen de draairichting werd omgedraaid
postamble();
Ik nam laatst een Schwalbe folde mee van Bike-Motion en daarin las ik dit :
Het resultaat was overduidelijk.Een hogere bandenspanning genereert alleen op de weg meer snelheid.In het terrein is de rolweerstand juist minder naarmate de band breder en de bandenspanning lager is.Dat geld zowel voor terrein met steenslag als voor zacht bos-en weidegrond. In extreem terrein kan zo tot 40 watt bespaard worden.
Lijkt me duidelijk
Het resultaat was overduidelijk.Een hogere bandenspanning genereert alleen op de weg meer snelheid.In het terrein is de rolweerstand juist minder naarmate de band breder en de bandenspanning lager is.Dat geld zowel voor terrein met steenslag als voor zacht bos-en weidegrond. In extreem terrein kan zo tot 40 watt bespaard worden.
Lijkt me duidelijk
Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 19 Oktober 2005
ik zal wel gek zijn, maar heb ze het liefst knallend hard, zo rond de 5 bar ... (
kan ook komen omdat ik ver over de 100 kg zit
(en ja, ik heb het over atb-banden, mijn racers pomp ik naar de 9 bar)
heb vroeger wel eens bandensets gehad waar de achterband en voorband gelijk waren, alleen de draairichting werd omgedraaid
<CRIPT language=javascript>postamble();
5 bar? Volgens mij mogen veel ATB banden niet eens zoveel opgepomp tworden.Mijn RR mogen tot max 4 bar worden opgepompt.
ik zal wel gek zijn, maar heb ze het liefst knallend hard, zo rond de 5 bar ... (
kan ook komen omdat ik ver over de 100 kg zit
(en ja, ik heb het over atb-banden, mijn racers pomp ik naar de 9 bar)
heb vroeger wel eens bandensets gehad waar de achterband en voorband gelijk waren, alleen de draairichting werd omgedraaid
<CRIPT language=javascript>postamble();
5 bar? Volgens mij mogen veel ATB banden niet eens zoveel opgepomp tworden.Mijn RR mogen tot max 4 bar worden opgepompt.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Ik lees nergens iets over het gewicht van de berijder!!
Schwalbe plaatst op zijkant van de Racing Ralph 2,4 inch een minimale spanning van 2 bar en bij de 2,1 inch een minimale spanning van 2,5 bar.
Ik neem aan dat Schwalbe rekening houdt met zware personen. Kan een lichter iemand dan niet met minder spanning rijden? Ik durf het niet goed uit te proberen omdat ik bang ben voor een stootlek.
Hoeveel bar is bijvoorbeeld het minimum voor de bovengenoemde breedten igv een berijder van ongeveer 80 kg?
Schwalbe plaatst op zijkant van de Racing Ralph 2,4 inch een minimale spanning van 2 bar en bij de 2,1 inch een minimale spanning van 2,5 bar.
Ik neem aan dat Schwalbe rekening houdt met zware personen. Kan een lichter iemand dan niet met minder spanning rijden? Ik durf het niet goed uit te proberen omdat ik bang ben voor een stootlek.
Hoeveel bar is bijvoorbeeld het minimum voor de bovengenoemde breedten igv een berijder van ongeveer 80 kg?
bandenspanning is compleet afhankelijk van type fiets, type band, gewicht rijder, ondergrond , type parcours, gewenst comfort, rijstijl etc.
Gewoon proberen, en het beste compromis zoeken.
Kijk ook eens op www.mtbsport.nl en zoek eens in de forums.
Gewoon proberen, en het beste compromis zoeken.
Kijk ook eens op www.mtbsport.nl en zoek eens in de forums.