Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

carbon wielen

tesse
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2005 00:34

tesse 16 jul 2005 22:55

ik doe aan competitiewielrennen en heb nu al 3 paar ksyriums sl. Maar nu zou ik een paar carbon wielen willen kopen. Ik heb een budget van 1800 Euro.
deze wielen zouden vooral sterk moeten zijn.
Kan er mij iemand wat raad geven?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 23:33

Lees eens de topic Welke carbon wielen? door.

In competitie gebruikte ik reeds Bontrager X-Lite Aero carbons en Campagnolo Bora. Beiden zeer goede wielsets, evenwel enkel voor tubes, dat laatste vind ik zelfs nog een tikkeltje beter (lichter, stijver, voel me er beter op).
Bora's zou je naar 't schijnt net aan jouw vooropgestelde prijs moeten kunnen krijgen. Die Bontragers zijn toch wel 500 euro goedkoper, scheelt dus een slok op de borrel.

Ik denk voor ook aan Corima (bandversies beschikbaar), Antara en Speedlite, en Mavic Cosmic Carbone als meest gangbare.
Zipp, Lightwheight en ADA zullen je budget overstijgen, maar je moet al een heuse freak zijn om daar als competitierenner je spaarcenten in te stoppen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 17 jul 2005 02:35

Bora is heel mooi, maar ik zou zelf een paar 100 euros meer uitgeven voor de ultieme wielset op de markt, nl de Lightweights. Maar zie idd verder het bovengenoemde topiqueje.

tesse
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2005 00:34

tesse 17 jul 2005 14:20

corima valt bij mij al af. Ik ken een renner die met corima wielen rijd voor bandjes en de velgrand is gebasten na 4 wedstrijden. Hij heeft toen 4 maand moeten wachten voor het wiel hersteld was.
ik heb gehoord dat antarra's vrij zwaar zijn. Maar wel stijver dan bv. een ZIPP 404.
Voor mij is het ook belangrijk dat ik snel de wielen terug heb als moeten hersteld worden.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 17 jul 2005 16:21

Als je de wielen echt wil gebruiken in de cours dan zou ik gaan voor de tube uitvoering van de wielen.
Alleen bij de tube uitvoeringen van carbon wielen zijn er meer voordelen dan alleen de earodynamica (en in minder mate stijfheid), in vergelijking met je ksyriums.
 
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 jul 2005 17:39

Quote: Origineel geplaatst door tesse op 17 Juli 2005
corima valt bij mij al af. Ik ken een renner die met corima wielen rijd voor bandjes en de velgrand is gebasten na 4 wedstrijden. Hij heeft toen 4 maand moeten wachten voor het wiel hersteld was.ik heb gehoord dat antarra's vrij zwaar zijn. Maar wel stijver dan bv. een ZIPP 404.Voor mij is het ook belangrijk dat ik snel de wielen terug heb als moeten hersteld worden.





Antara's, Speedlite en Mavic Cosmic Carbone zijn idd vrij zwaar, maar dat merk je uiteraard niet eenmaal je op dreef bent. Tenzij je echt op zoek bent naar lichte klimwielen, en dan kan je ook laagprofiel carbonwielen overwegen (bv. Campagnolo Hyperon).

Tubes zijn uiteraard steeds te prefereren in koers. En als je met Ksyriums rondhotst, kan je wel wat extra stijfheid gebruiken neem ik aan.


Ik zou met Lightwheights (met weinig herstelmogelijkheden) toch wel wat schrik hebben in bepaalde koersen...
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 17 jul 2005 21:33

Lightweight staat toch ook bekend om de excellente en snelle garantieafhandeling?

Ik zou het wel weten...

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 18 jul 2005 00:45

ja. maar als er een onbenul over jouw mooie wielen is heen gereden zal dat niet onder de garantie vallen, bovendien worden deze wielen niet in nederland gemaakt waardoor de snelheid van van de service ook te wensen overtaat.
Je kunt ook gaan voor een topsetje met dt 240/dura-ace/record/tune naven gecombineerd met een losse carbon velg van bijvoorbeeld corima. Handgespaakte wielen blijven nu eenmaal handiger in het onderhoud dan systeemwielen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 18 jul 2005 12:21

Ook ik ben rond aan het kijken voor een paar hoge carbon velgen.
Ik overweeg Corima draadversie (heb daarover ook een topic gestart maar nog geen reacties tot nu toe).
Voor mijn Pinarello (Dogma, Telekom) heb ik een paar Bora's (model 2003) en die rijden fantastisch. Echter, tubes vind ik niet zo handig (ik rijd geen wedstrijden op de weg). Ik rijd toerritten, klassiekers en met een groepje een of twee keer per week een snel rondje (gemiddelden tussen 37 en 40 km/h) van 50-75 km. Ik heb ook een paar Eurus wielen (draadversie) en die zijn aardig, maar niets bijzonders.
In mijn Cyclocrosser (wedstrijden, toertochten) heb ik Ksyrium SL, een handgespaakt wiel (mavic open pro met ultegra naaf) en Xentis Mark 1 (voor op de weg en veldtoertochten). De Xentis rijdt buitengewoon.
De pinarello is Campa, de crosser Shimy de Xentis wielen zijn dus niet uitwisselbaar. Over de Xentissen ben ik zeer tevreden maar twijfel nog of ik ze ook voor de Pinarello aanschaf. Ik vind een hoge carbonvelg ook heel mooi staan. Ik ben op zoek naar een stijf/licht wiel (in die volgorde) voor draadbanden met weinig of geen stickers / decals, dat staat niet mooi bij mijn fiets. De mavic Cosmic Carbone is geen optie (staat me niet aan).
Corima heb ik in het vizier maar ik heb nergens gebruikerservaringen of tests kunnen vinden.
Als jullie suggesties of opmerkingen hebben hoor ik het graag. Bedankt!
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 18 jul 2005 17:10

Zoals al vaker is gezegd, het is lastig een carbon wiel te vinden voor draadbanden die nog veel gewichtsvoordeel boven een alu velg biedt. Tube is toch wel the way to go, voor de dagen dat "het moet gebeuren", niet voor je dagelijkse blokje om natuurlijk.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 jul 2005 18:14

Helemaal mee eens, goede full carbon wielen voor draad bestaan gewoon niet (principe leent zich er gewoon niet voor.....). Best wielen voor tubes zijn trouwens Lightweight en Hyperion (waarbij de Hyperions Corima winiums zijn met de betere campa carbon naaf).

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 18 jul 2005 18:32

Ik denk aan de volgende opties:
- Xentis Mark 1
- Corima Aero HP velg + Record naaf, zelf spaken
- Zipp 404 (als wielset) / Zipp 404 velg + record naaf, zelf spaken.
Ik vind een hoge (gespaakte) carbon velg mooiere dan de Mark 1. Ik moet de afweging tussen de verschillende opties nog maken. Belangrijk is wel dat de stickers eraf moeten kunnen / ik het wiel zonder stickers kan bestellen (wat bij Xentis het geval is).
Hoe zit het eigenlijk met Fir Antara. Is dat nog een optie? 
Zoals ik al zei, ik heb al Bora's maar vind tubes voor recreatief gebruik niet handig (moet ik bij lek bellen of ik opgehaald kan worden). Ik ga waarschijnlijk een 9 speed cassette op de Bora's zetten en er crosstubes op plakken om ze in het bos (wedstrijden) te verprutsen (ter info het achterwiel is al aardig aan het verslijten dus ik maak er niet zo zonde van).
Benieuwd naar julie reacties suggesties.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie